Frostntter

En kulen hstkvll hittas en kvinna hngande i en snara i sin sommarstuga vid en ensligt belgen sj. Det verkar inte vara ngot mystiskt med hennes dd, men nr Erlendur fr ett kassettband med en inspelning av en seans kvinnan deltog i strax fre sin dd, knner han att han mste grva i hennes historia och ta reda p varfr hennes liv fick ett s pltsligt och tragiskt slut. Samtidigt blir han engagerad i gamla olsta mysterier med frsvunna mnniskor och fr tampas med spken frn sitt eget frgngna. Erlendur Sveinsson r en av den nutida islndska litteraturens mest lskade figurer: den excentriske polismannen under vars strva yta dljer sig en stor humanitet har fascinerat lsare svl hemma p Island som ute i vrlden under de gngna ren.

2015-04-12

Lngsam och lite trkig...

Sussie S

2015-01-02

Jag har hrt s mkt bra om frfattaren men jag blev besviken.

Gunnel Lindstrm

2014-07-31

Pladdrig deckare av en annars mycket bra frfattare.

2013-07-25

Jag gillar Arnaldurs bcker. Det lngsamma tempot och de realistiska intrigerna. Erlendur r ju som mnga kommisarier i moderna deckare en udda figur som jag bde gillar och blir frustrerad p. Bra och vlskriven deckare men kanske lite "krystad" emellant.

Carina Svensson

2013-06-23

Kndes som att det var lite vl mycket fokus p det frgngna. Ger den en stark trea.

Helena Rasmusson

2012-10-26

Ingen vanlig deckar berttelse, utan mer ett skande efter svar. Bde i det frgngna och i nutid! Jag tycker mycket om knslan i boken. Dock lite lngsamt tempo.

2012-08-22

Den hr sjtte (nja, egentligen den ttonde) delen om den islndske polisen Erlendur Sveinsson mste jag nog hlla som en av hans bttre. Mest beror det nog p temat, hr behandlas den stora frgan om allt r slut nr vi dr eller om det finns ngot mer och vad nskan om att f visshet kan f mnniskor att gra. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/08/frostnatter-av-arnaldur-indriason.html

Maria Johnson

2011-03-29

Lgmld och lngsam deckare. Fina milj- och personbeskrivningar. Han vver skickligt ihop intrigen.

Charlotta Norinder

2011-01-24

N, den var inte srskilt bra...

Linda Bohlin

2011-01-05

Riktigt bra p alla stt. Spnnande, vlskriven och jag vill bara ha mer Indridason. Hans bsta hittills!

Karin Lfstrand

2010-08-12

Semestern 2010: Gillar skarpt den islnska kommisarien och hans saktfrdigt stt att lsa gtorna p.

Conny J

2010-08-10

Jag gillar Indridason stil. Vemodet och vardagen. Men jag har gillat de tidigare bckerna i serien mer. Men en stark trea fr denna bok av mig..

Patricia B

2010-06-10

Bedrvligt seg och faktiskt ganska ointressant.

Karin Karlsson

2010-06-02

Inte en av hans bsta bcker direkt, den blev liksom aldrig riktigt spnnade, men den var lttlst.

Pia Stendahl

2010-05-07

Frostntter r en vlskriven bok. Miljskildringarna och ven karaktrernas knslor r vl beskrivna, p ett poetiskt stt.

Indridasons bcker brukar ha ett ganska lgt tempo som jag uppskattar. Det kan vara lite sknt att inte alla hndelser knns staplade p varandra men Frostntter r kanske lite i lngsammaste laget.

Jag gillar Indridasons terhllsamma stt att skriva. Han gr inga djupdykningar i ovidkommande detaljer eller ondigt brutala skildringar. Boken r befriad frn de enkla kriminalknep som man s ofta ser i deckare.

Jag saknar att jag inte fr chans att lr knna karaktrerna ordentligt. Miljer och knslor r vlbeskrivna men inte karaktrernas personligheter. Visst finns det korta avsnitt som beskriver Elendurs lite trasliga privatliv men dessa beskrivningar knns lite magplacerade och korthuggna. Karaktrerna knns vldigt opersonliga och jag bryr mig inte s mycket om vad som hnder med dem.

Frostntter knns ganska frutsgbar. Det r inte Indridasons mest spnnande bok men det r en bok som fr en att tnka efter. Nr jag lst klart boken finns den kvar i mina tankar en tid eftert.

Ls grna mer om mina bokrecensioner p www.bokbrus.se.
/Pia

Pernilla Ohlsson

2010-01-18

Frsta bok jag lst av Indridason - kanske blir det fler - kanske inte. En ganska medelmttig bok tycker jag

Johan Widell

2010-01-17

Huvudpersonen r karaktrsls och bifigurer knns inte riktigt trovrdiga. Lngsamt tempo med mycket upprepningar utan driv. En del faktafel som irriterar, och halvgs in i boken knner jag att jag inte riktigt bryr mig hur den kommer att sluta.

Tarja Ahlgrn

2009-12-17

En besvikelse. Jag gillar Indridason och fullkomligt lskade Kvinnan i grnt men det hr var lite vl ljummet. Jag vill inte ha lsningen serverad redan p sidan 50.

Eva Bommelin

2009-12-08

Underbar bok. Indidasson r bara s underbar, ls det som r versatt (Om ni inte kan Islndska) Som vanligt gr man lite snirklar runt men det betalar sig med rge.

Maria Falk

2009-11-09

Gillar Indridason, men den hr kndes tunn...blev lite besviken.

Kristina Wiklundh

2009-10-28

Indridasons bsta hittills.

Lena L

2009-10-04

Hans klart bsta bok. Gamla olsta mysterier med frsvunna mnniskor och ett sjlvmord (?) blandas med polismannen Erlendurs spken frn sitt egna frflutna. Jag var trollbunden frn frsta till sista sidan.

Johanna Falkered

2009-07-01

Har sjlv bott p Island och det r s kul att komma tillbaka dit genom dessa bcker. Kanske inte genom dess hndelser dock haha.