Frost

Stiefvater, Maggie

| 2010

"Sedan öppnade jag ögonen och här fanns bara Grace och jag - ingenting annat någonstans, bara Grace och jag, hon som pressade ihop läpparna som för att behålla min kyss inom sig, och jag som höll ögonblicket i händerna som en skör liten fågel." I flera år har Grace iakttagit vargarna i skogen bakom huset där hon bor. Speciellt en gulögd vargs närvaro får henne att rysa, en obehaglig känsla hon trots allt inte vill vara utan. Samtidigt lever Sam två liv: På vintern i den frusna skogen tillsammans med de andra vargarna och hela tiden medveten om den orädda flickan som han obönhörligt dras till. Och under några få dyrbara sommarmånader som människa innan vintern och kylan tvingar honom att förvandlas igen. En dag träffar Grace en pojke med gula ögon och som tar andan ur henne. Det bara måste vara hennes varg. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa annars...

Maja Arnander

2020-08-22

Helt ok handling generellt men lite jobbigt skriven och jag irriterar mig på karaktärerna och har svårt att förstå mig på deras kärlek då allt skedde så fort

Izabela Horn

2018-04-02

Frost har stora likheter med twiligt böckerna, inga vampyrer men massa med vargar. Jag tyckte om boken även om handlingen inte är unik, men spelar det någon roll så länge man dras in i den.

Liza Stöllman

2018-03-20

Anna Jensen

2015-01-11

Väldigt bra serie. Annorlunda syn på varulvar, spännande och så förstås den heta ungdomskärleken.

Ida Andersson

2014-02-19

Älskade hela serien och hur författaren mixar ihop natur, djur, musik och framför allt tragisk kärlek. Jag gillar Sam och Graces kärlek för att den är äkta och fantastiskt och det finns inget onödigt tonårsdrama. Har läst den första boken i serien på både svenska och engelska flera gånger om. Tredje gången jag läste hela serien tittade jag mer med ett kritiskt öga och upptäckte hur Stiefvater tenderar att använda komplicerade ord för att få texten att låta mer komplex och personligen tycker jag det är något onödigt som faktiskt dyker upp oftare i moderna böcker än andra skrivna för 50 år sedan. att vara författare handlar inte om att vara den som använder mest komplexa ord.

Ida Andersson

2014-02-19

Sättet jag hittade den här boken var magiskt och började direkt att läsa den och fortsatte att läsa den hela dagen. Älskade hela serien och hur den blandar ihop de saker jag uppskattar mycket, natur, djur, musik och framför allt tragisk kärlek. Jag gillar Sam och Graces kärlek för att den är äkta och fantastiskt och det finns inget onödigt tonårsdrama som tyvärr tar alldeles för stor plats i många andra ungdomsböcker.

Första boken är den bästa boken i serien. och den slutar nästan på ett sådant sätt att det skulle kunna vara det lyckliga slutet på hela berättelsen. Det är ibland det tråkiga med uppföljare, de komplicerar och gör att mer olyckligt. Något som jag både hatar och älskar.

Ida Holmén

2013-04-10

Jag trodde att jag skulle tycka mer om boken än jag gjorde. Idén är bra, men händelserna för få. Boken var seg fram tills de sista 50-40 sidorna, mer eller mindre.

Elisabeth E

2012-12-21

Den här var mycket bättre andra gången jag läste den.

jojo bengtsson

2012-12-07

en av dom bästa böcker jag läst

Kamali 

2012-11-04

Ok tonårsroman, lättläst med hyfsat spännande men rätt förutsägbar story. Är otroligt kräsen just nu vad gäller böcker så kanhända hade den fått högre betyg om jag läst den vid annat tillfälle.

Ellinor Classon

2012-08-15

Jättebra kunde inte lägga ifrån mig boken

Sussie S

2012-08-03

Lite barnslig men jag var fast redan 10 sidor in i boken och var tvungen att kolla om den har någon uppföljare, vilket den har.

Sanna Carlborg

2012-06-06

Väldigt amerikansk, väldigt twilightig. Innehåller den där typiska humorn för sådana här böcker som jag tycker är både charmig och lite b. Den mest positiva överraskningen med Frost är att vissa meningar är snygga och småpoetiska på riktigt, sådär så jag gör hundöron för att kunna gå tillbaka och titta på dem. Däremot är den här författarinnan inget vidare på berättarteknik. Några sidor in i boken har de älskande redan fått varandra och umgås som de alltid gjort det. Det är för enkelt. Liksom slutet som är precis likadant. Karaktärerna: kan också sammanfattas som typiskt amerikanska. Men gillar man generellt att drömma sig iväg till alternativa verkligheter så är det läsvärt.

Ella Stern

2012-05-01

Så otroligt vacker, alla borde läsa den här boken!

Helena Hallin

2012-04-30

Har precis läst de sista raderna i boken och är helt mållös. Jag vet inte om ja kan finns de rätta orden för hur den berörde mig. Otroligt vacker. Bäst att slänga sig över fortsättningen på direkten :)

Mimmi Jacobsson

2012-04-21

Herregud vad berörd jag blev när jag läste den här! Vacker och underbar så det är inte klokt!

Den var lika bra som den var första gången som jag läste den.=)

Erika Nilsson

2012-02-19

Jag älskar den här boken så bra!! Längtar tills den sista boken kommer. Tror att den kommer till Mars eller nåt sånt!!!!!

Nellie C Lind

2012-01-03

Jag kände på mig att den här boken skulle tilltala mig efter att jag läst baksidestexten. Jag älskar böcker som är fulla av känslor och kärlek. Boken är lättläst och språket är vackert. Det enda jag stör mig på är att jag kastas för snabbt in i allt. Jag hade gärna velat att vissa kapitel var lite längre och lite mer utvecklade. Framför allt de i början.

Boken är skriven i jag-form. I det ena kapitlet får man läsa hur Sam upplever saker och i nästa får man följa Grace utifrån deras perspektiv. Detta är nytt för mig och jag hängde upp mig lite på det. Hade velat att boken varit skriven endast ur Grace synvinkel, då hade den varit mycket mer spännande - och Sam lite mer mystisk.
Karaktärerna gillar jag också, konstigt nog. Sam är en blyg pojke och han är väldigt poetisk av sig. Använder gärna dikter för att flörta med Grace. Själv brukar jag föredra starka karaktärer men jag faller ändå för Sams oskuldsfulla personlighet. Men samtidigt känns det som att någonting saknas. Jag känner inte riktigt att jag får leva mig in i berättelsen ordentligt, kanske på grund av att allt sker så himla fort.

I det stora hela tilltalar boken mig och jag kommer definitivt att läsa fortsättningen. Rekommenderas starkt om man vill ha något enkelt att läsa och om man gillar att bli känslomässigt berörd.

Rebecka Angelin

2011-12-02

Finns en recension i min blogg Mina bokrecensioner. Titta gärna in om ni är intresserade av mitt tycke om boken.

Emelie A

2011-07-09

Tycker den här boken blev lite väl mjäkig. Inget som tilltalade mig så värst mycket, orkar inte ens med att läsa nästa del ^^,

Iris Eriksson

2011-06-24

Riktigt bra bok! jag bara älskar Sam! Absolut läsvärd!

Jenny Stenberg

2011-04-28

Sträckläste. Trevlig och ganska spännande. Jag lånar nästa del på biblioteket i morgon.

maja vestlund

2011-04-14

finaste jag läst på länge, så himla bra!

Josefin Bergström

2011-04-07

Jag älskar denna underbara bok!
När jag väl hade börjat kunde jag inte sluta :)
Jag vart bassat.

Charlotte B

2011-03-22

Bra, spännande och sorlig... Helt klart en bok i min smak!

Karin Söder

2010-10-03

En bok i min stil. Tyckte mycket om den och ser fram emot nästa :-).