Frost

Jacobsen, Roy

| 2004

En storartad ventyrsberttelse frn nordisk vikingatid, ett lsventyr som ervrat bde kritik och publik i Norge och som redan utnmnts till en modern klassiker - en arvtagare till Rde Orm och Sigrid Lavransdotter. Frost r Roy Jacobsens lnge emotsedda stora episka roman frn nordisk vikingatid, ett slags modern norsk variant av Rde Orm. Dess huvudperson r den kortvuxne islnningen Gest, fdd r 993, som bara 13 r gammal blir fredls och tvingas fly frn Island sedan han hmnats sin fars dd genom att drpa en av Islands mktigaste hvdingar. Han seglar ver till Norge, hamnar i Trondheim och blir indragen i de maktstrider mellan olika lokala hvdingar som d skakar Norge. Efter mnga ventyr och frvecklingar blir han rdgivare till Eirik Jarl och fljer med p dennes ervring av England 1016. Roy Jacobsen, fdd 1954 och bosatt i Oslo, rknas som en av...

Solveig Andersson

2020-03-22

Jag har lst den hr boken under hela helgen, frn prm till prm och blivit helt absorberad av historien, miljn, personerna. Utmrkt prosa dessutom och spnnande. Vldigt bra!

2019-05-29

Svrt att betygstta. En vldigt fascinerande berttelse med rtter i historien runt 1000-talet. Men jag r inte mnniska att flja med i alla dessa namn p personer, tter jarler, kungar, platser och riken. Trots det s fljde jag Gests de hela vgen.

2014-04-28

Nordisk vikingatid. Hrda mn som hmnas. Vlskriven men inte min typ av bok. Svag 2:a