Frost

Jacobsen, Roy

| 2004

En storartad äventyrsberättelse från nordisk vikingatid, ett läsäventyr som erövrat både kritik och publik i Norge och som redan utnämnts till en modern klassiker - en arvtagare till Röde Orm och Sigrid Lavransdotter. Frost är Roy Jacobsens länge emotsedda stora episka roman från nordisk vikingatid, ett slags modern norsk variant av Röde Orm. Dess huvudperson är den kortvuxne islänningen Gest, född år 993, som bara 13 år gammal blir fredlös och tvingas fly från Island sedan han hämnats sin fars död genom att dräpa en av Islands mäktigaste hövdingar. Han seglar över till Norge, hamnar i Trondheim och blir indragen i de maktstrider mellan olika lokala hövdingar som då skakar Norge. Efter många äventyr och förvecklingar blir han rådgivare till Eirik Jarl och följer med på dennes erövring av England 1016. Roy Jacobsen, född 1954 och bosatt i Oslo, räknas som en av...

Solveig Andersson

2020-03-22

Jag har läst den här boken under hela helgen, från pärm till pärm och blivit helt absorberad av historien, miljön, personerna. Utmärkt prosa dessutom och spännande. Väldigt bra!

2019-05-29

Svårt att betygsätta. En väldigt fascinerande berättelse med rötter i historien runt 1000-talet. Men jag är inte människa att följa med i alla dessa namn på personer, ätter jarler, kungar, platser och riken. Trots det så följde jag Gests öde hela vägen.

2014-04-28

Nordisk vikingatid. Hårda män som hämnas. Välskriven men inte min typ av bok. Svag 2:a