Frosne øjeblikke

Ceder, Camilla

| 2009

Flag from da

My er flyttet på efterskole. Hun trænger til at komme væk fra sit vante miljø og ikke mindst sin syge og dominerende mor. My blomstrer op på skolen, især da hun bliver voldsomt forelsket i den noget ældre, kvindelige vejleder på skolen, og forelskelsen bliver gengældt. Et besøg i hjembyen skal vise sig at blive fatalt ? ikke blot for pigen, men også for de mennesker som omgiver hende. Knapt 15 år senere er journalisten Seja netop blevet forladt af sin kæreste og bor i et faldefærdigt træhus midt i en skov. Sejas nabo finder en dag liget af en mand, der er blevet skudt og kørt over. Seja føler sig draget af mordet, men ikke kun i sin egenskab af journalist. Politikommissæren Christian Tell leder efterforskningen, men kommer ud i en gråzone, da han indleder et forhold til et af vidnerne i sagen, og en 15 år gammel hemmelighed kommer op til overfladen igen.

Lena Johansson

2017-12-26

Lite långtråkig början

Izabela Horn

2017-04-27

Fruset ögonblick är en typisk svensk kriminal roman, det utmärker sig inte på något sätt men gillar man kriminalromaner så bör man gilla även denna bok. Den är lättläst med korta kapitel, man kommer snabbt in i handlingen.

Gunilla Jönsson

2014-07-30

Köpte denna bok för 29kr på en bokoutlet och tyckte den var riktigt bra, även om det var uppenbart vem mördaren var.

2014-02-27

Alldeles för mycket standard. Lite rörig och omständlig. ganska ytliga karaktärer och inte tillräckligt spännande

2013-11-23

Nej nu ger jag upp! Har försökt såväl läsa som lyssna på eländet. Jag antar att den är välskriven men något så vansinnigt omständlig att jag blir galen! Rekommenderas inte!

Glada Gunvor

2013-10-13

Lyssnade inte klart.

Sofia Rylander

2011-04-30

Jag hade läst lite dåliga recensioner här och hade därför inga större förväntningar på boken. Men som jag misstog mig! Spännande från början till slut. Rikligt persongalleri och man märker av författarens bakgrund inom sociologi och psykologi, vilket ger tyngd åt handlingen. jag tycker att huvudpersonen skiljer sig lite från stereotypen av deckares poliskonstaplar.
Nu ska jag läsa nästa bok av henne!

Tog många sidor innan jag fastnade för boken. Väldigt många personer att hålla reda på. Efter hundra sidor börjar det blir intressant och är värd att läsa klart.

2010-08-01

Oj, så ointressant. Hörde inte klart.

Pia W

2010-02-20

Trovärdigt skildrade relationer, en genomtänkt story med många vindlingar. Något lång, med många namn på personer och platser att ha koll på.

Ulla Olsson

2009-07-15

Ostrukturerat ipplägg och ointressant persongalleri.

Anna Ljungdahl

2009-07-02

Boken är lite väl tjock, nästan 500 sidor. Det blir aldrig segt, men trots det kunde den varit lite tunnare. Storyn är bra, väl genomtänkt, och språket är helt i min smak. Något högtravande på sina ställen, men jag föredrar det framför ett torftigt språk. Karaktärerna är bra psykologiska portträtt och de märks att författaren är verksam som kurator. En bokslukares förbannelse är att man hela tiden vill vidare till nästa bok på vill-läsa-listan, men om man orkar läsa så tjocka böcker så kan jag rekommendera den här.

irene lundin

2009-06-20

Psykologisk träffsäker skilldring, Läs den!