Fröknarna von Pahlen. D. 1, Den blå rullgardinen

Där är den lilla stadsvåningens vita barnkammare med sin underbara ljusblå rullgardin. Angela älskar den rullgardinen. Den är fylld av sagans liv. När Angela som tolvåring blir föräldralös tas hennes barndom ifrån henne. Den första tiden är full av förvirring och längtan. Men hennes unga, ogifta faster Petra tar sig an henne med en glöd som ingen kan hejda. De bosätter sig på Eka herrgård och mellan de två uppstår en sällsam kärlek. En kärlek som inte är utan syskonlika påfrestningar. Petra kan inte glömma sin stora ungdomskärlek Thomas Meller. Hon vill inte förbli utan kärleken till en man, men nu har hon ju Angela... Angela och Petra utgör centrum i romansviten Fröknarna von Pahlen. De sju romanerna kritiserades häftigt när de kom ut på 30-talet för angrepp mot familjen och den konventionella sexualmoralen men en del kritiker såg det moderna i Agnes von Krusenstjernas böcker. Känsligt...

2010-08-27

Ack Petra och Angela von Pahlen och tiden som går. Vemod, längtan, naturupplevelser. Romanen ger en mycket speciell känsla. Underbar, om än inte perfekt. Det blir fler delar för mig.

Sven Wifstrand

2010-05-14

Läsningen av de sju volymerna om fröknarna von Pahlen och de fyra i sviten Fattigadel finns i mitt minne som en otrolig resa genom alla de sorters händelser och känslotillstånd som skulle kunna skrivas ner på det svenska språket. I litteraturläroböckerna är A v Krusenstjerna en galen käring som skriver mycket om sex, men för mig är hon den bästa svenska romanförfattaren. Bakom denna framgångsrika kvinna fanns en man, David Sprengel, och historikerna har försökt utreda hur stor hans medverkan var, men det tycker jag är oväsentligt. Han ställde alltid upp för henne, och det är för mig bara ett extra plus.

Madeleine Candia

2009-04-24

alla böckerna om fröknarna von Pahlen är härliga läsupplevelser. A v Krusenstjerna är en mästarinna på att beskriva de allra minsta nyanserna i olika relationer och händelser. De får mig att totalt glömma de dagliga bekymmerna och jag njuter helhjärtat. Jag är avundas alla er som har böckerna framför er.