Frken Livrdd & Krleken

Fr 200 sm svartvita bilder behvs: 1 stor krlek 1 frlskelse med glitter 3-4 stora svek lite sjlvbedrgeri 1 lngtan 1 bottenls sorg grna en vlvuxen hybris 1 vninna som vet allt 2 klickar rdsla 1 nypa sjlvfrakt och 1 knippa bitterhet minst ett dussin lgner Blanda allt till en rra och lt tiden g. Kavla sedan ut till 200 sidor. Grdda i vrmen av ngons tillit. Servera rykande hett med gnistrande snflingor. Joanna Rubin Dranger r fdd 1970 och bor i Stockholm. Med Frken Livrdd & Krleken gr hon en egensinnig och expressiv debut, som inte bara trffar rtt i tiden, utan ocks mitt i hjrtat.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

Fantastiskt tragikomisk! Presenttips!

Mia Eriksson

2012-02-29

Underbar bok som bidragit till mnga skratt!

Helena Lind

2011-12-28

Roligt, snyggt och trffande om skandet efter krlek.

Linn Kjllerstrm

2011-11-27

Sann och rlig om krlek p ett humoristiskt stt.

Karin Uppman

2011-11-01

Underbar!!

Emelie -

2010-12-05

Vldigt st bok med vackra bilder och lskvrda metaforer. Det jag saknar var dock de nnu djupare orden och knslorna.

Tarja Ahlgrn

2010-10-23

Det finns nog ingen som kan rita knslor lika bra som Joanna Rubin Dranger.

2010-09-23

Inte bland mina favoriter. Lst hos ngon, har inte boken sjlv.

Victoria G

2010-01-01

Finstmt och fullndat!

miranda kermalm

2009-10-06

Extremt rolig! lskar metaforerna, "vi har trassel soom vi mste reda ut" "h nej, en krleksblomma!" Den r bara bst bst bst!!!

Angela Alvarez

2009-04-27

Jag borde biktat mig för många år sedan angående den här lilla diamanten till äkthet, rabblat hundratals Ave Maria i hopp om att bli förlåten.. för att jag stal den från en vän.

Jag kunde inte hejda mig!

Minns att det var en skuggig sommarnatt, vi halvlåg intellektuellt falsierade i hennes fåtöljer och bläddrade böcker då jag tog fram Fröken Livrädd & Kärleken ur hennes bokhylla - och blev fullständigt uppslukad. Besatt. Förälskad. Min vän var altför djupt nedsjunken i något slitet exemplar av Burroughs för att märka min förtjusning och utan att ens tänka efter så slank boken ner i väskan och följde med mig hem.

Och jag har inte ångrat mig en sekund. (Dessutom var väninnan inte mycker att ha, hon förtjänade inte att ha Drangers mästerverk i sin bokhylla).

För det här är en underbart vardagssorglig, fragmentarisk, scen-för-scen-bok som emotionellt far åt alla håll samtidigt. Fröken Livrädd kan inte älskas, hon vill inte älskas, jo hon vill vill vill men vågar inte och han tycker inte om henne eller gör han det och herregud ångesttrassel överallt. Det går fort mellan misären och den sprudlande lyckan; euforin lika närvarande som katastrofen. Och illustrationerna är bedårande. Fortfarande idag är bilden av ångesttrasslet; de svarta härvorna av hemskheter; en av de första associationerna mitt sinne går till när jag själv mår dåligt. Att det är trassel överallt. Man vadar genom det; osäker, ångestdrabbad.. livrädd. I sökandet på det där ljuset som ändå glimmar någonstans, hoppfullt, i fjärran.

Fröken Livrädd är alla vi som vilset famlar runt och inte riktigt förstår oss på Kärleken.
Dranger talar för oss allihop,
och hon gör det med sådan mördande charm.