Fröken Europa

Gavander, Kerstin

| 2004

Fröken Europa är en skönlitterär berättelse som på ett naturligt sätt väver in kunskap om länder i Europa. Med denna bok vann Kerstin Gavander en stor pristävling år 2003 som utlystes av Liber, Lär för livet/Läsrörelsen och Lärarförbundet. Uppgiften var att skriva den bästa boken för femteklassare om dagens Europa. Så här säger författaren själv: ? Jag har skrivit om en vanlig klass med en ovanlig fröken. Min önskan är att barnen ska känna igen sig och bli nyfikna på att lära sig mer om Europa. Många kapitel har sin tyngdpunkt på demokrati som jag tycker är viktigt att diskutera. Boken är illustrerad med teckningar i färg. Gratis till alla femteklassare En särskild upplaga av Fröken Europa delades ut gratis till alla femteklassare till ht -04. Fröken Europa kommer att läsas in som bandbok för elever med lässvårigheter. Beställs hos Inläsningstjänst AB, tel 08-556 115...

Noella Bergsman

2015-09-28

Bra bok med mycket fakta.

Annelie S

2013-02-06

Läste med dotter, 8 år, som älskade den här boken. Den är ju säkert menad för äldre barn men det är ju en mognads fråga. Spännande, mystiskt och lärorikt. Även sonen, 12 år, gillade den.

Josephine Tholander

2011-07-29

Läste denna bok med klassen i låg eller mellanstadiet någon gång och minns den som en fascinerande historia. Bra barnbok!

Hannan Elmajzoub

2011-03-22

Jag tycker att boken var mycket bra .

andreas sandström

bra

ronja eriksson

mycket braaaaaaaaaaaaaaaaa

Kajsa lindberg

2011-03-03

Väldigt bra bok att läsa i skolan, man lär sig mycket om Europa.

Vilma Heldestad

2011-02-15

jag har inte precis läst den men min lärare läste den som högläsning. den va riktigt bra!

Elvira Dahle

2011-02-14

Man lärde sig mycket om europa.

adam sigvardsson

2011-02-14

bra bok med ganska bra fakta om europa

Elina Granström

2011-02-14

Asså jag har inte läst den men min lärare har läst den högt i klassen!:)

Mona Guttke

2009-07-09

En väl använd bok som högläsning och diskussionsunderlag i undervisning om Europa mellanstadiet.

Boken är en resa genom Europa med nedslag i olika viktiga händelser i olika länder. ( Nils Holgersson över upplägget )