Från apa till sapiens : Mänsklighetens historia

Hur kom det sig att vi blev som vi blev, du och jag? Det är en lång väg från det att vi klättrade i träd och hasade omkring på alla fyra till att vi byggde den första robo­ten. Hur kommer det sig att samhället ser ut som det gör idag? Vilka viktiga upptäckter och uppfinningar var vi smarta nog att göra längs vägen? För det har gått lång tid sedan den första människan brände sig på elden och skar sig i fingret på den första kniven. Äntligen en sapiens för barn, en historia över mänsk­ligheten med glimten i ögat! Från apa till Sapiens erbjuder samma sorts resa genom vår historia som Yuval Hararis dundersuccé Sapiens. Samtidigt som den är lärorik är den skojig och lättillgänglig. Rikligt och humoristiskt illustrerad av Jonna Björnstjerna. Sagt om boken: "Engholms och Björnstjernas skildring av vår historia kvillrar fram som en yster vårbäck. Björnstjernas krumbuktande och humoristiska...

Gustav Johansson

2021-09-14

Den är jättebra rekomenderar den jättemycket

Gustav 10 år:
Detta är en bra faktabok om hur människan blev människa och inte fortsatte att vara apa. Vi får lära oss om att vi slutade leva i träden, hur vi gjorde eld, språket, vetenskap, pengar, solen, saker och pengar. Politik, döden, gud, staten, AI och naturen.

Jag gillar boken. Den är inte så tung och bilderna är både roliga och fina. Längst bak i boken finns det en tidslinje.

Philip 8 år:
Det var roligt att läsa om människan. Hur vi var apor och sedan blev människor. Man kan läsa lite i taget om man vill eller mycket. Bilderna är fina och de är många.

AC (mamma):
Detta är en lättare faktabok om evolutionen från apa till människa. Människans historia och hur det ser ut nu.
Det är lagom mycket text för att kunna blanda denna fina faktabok med annan läsning innan läggning eller för barnet att själv läsa. Det är enkelt att hänga med i denna faktabok. Som tidigare nämnts finns det en hel del bilder och de är roliga. Lika charmiga som Jonnas bilder brukar vara.

Rekommenderar varmt denna bok.

Detta är en bok som avverkar hela mänsklighetens historia i rask takt på 150 sidor Här får vi läsa om såväl biologisk, kulturell, industriell, ekonomisk och politisk utveckling. Helt enkelt det som påverkat hur människan genom tiderna har valt
att leva sina liv. Häng med - för här går det undan!

Boken tar sin början med att redogöra de olika människoarternas utveckling och hur homo sapiens tog över och bredde ut sig.
Men även efter det så fortsätter berättelser om mänsklighetens utveckling fram till idag. Vi introduceras till Mesopotamien, sumererna, romarriket, europeiska upptäcktsresande och mycket mycket med. Boken är även faktagranskad av vetenskapsjournalisten Torill Kornfeldt.
En detalj jag uppskattar är att oavsett om författaren beskriver europeisk eller kinesisk historia så har författaren alltid ett utifrånperspektiv. Det är alltså inte så att författaren skriver Vi-meningar så fort det handlar om européer, som då inte får representera den normativa läsaren.

I den sista delen av boken är det mycket fokus på hur européernas framfart
påverkade övriga världen men det är verkligen inte utan att det problematiseras rejält. Detta är ingen neutral faktabok utan författaren skriver fram sina tankar,
diskuterar och beskriver händelser som exempelvis rysliga.
Vissa kan säkert irritera sig på det upplägget men jag tycker det är charmigt och öppnar upp för samtal om historieskrivning, makt, vi och dom och så vidare. Det finns även delar i boken om att
kritiskt granska historieskrivningen och fundera över vem det är som skrivit ner det som vi tyder idag.

Boken är skriven med ett lättillgängligt och tydligt språk. Texten under rubrik är kort och berättelsen blandas upp med en riklig mängd humoristiska illustrationer. Boken är helt enkelt lättläst och är inget problem att plöja igenom pärm
till pärm om man så vill.
Eftersom den behandlar hela mänsklighetens historia så är det självklart ytligt.
Som vuxen kunde jag tycka att språket blev lite väl förenklat ibland, men samtidigt är jag inte målgruppen. Från apa till sapiens känns som en bok som du kan sätta i händerna på vilket barn som helst och de kommer förstå vad de läser. Tydlighet och grundläggande fakta gör att man inte behöver ha stora förkunskaper för att hänga med. Vilket såklart kan ses som en stor fördel - inkluderande och tillgängligt helt enkelt. Jag och äldsta sonen (10 år) älskar att läsa historiska böcker och just vi hade föredragit lite mer djuplodat. Men ändå ett fint komplement i barnboksutgivningen och passar utmärkt för inköp till skolbibliotek.