Främlingen

Coben, Harlan

| 2017

Spänningens mästare levererar en chockerande thriller om lögnens makt och förbannelse. Främlingen dyker upp från ingenstans. Hans identitet och motiv är okända. Men informationen han bär på är obestridlig. Han viskar några ord i ditt öra och försvinner medan din värld rasar samman. Adam Price är gift med en vacker kvinna, har två underbara söner, ett välbetalt jobb och ett stort hus. Han har ett perfekt liv tills han möter främlingen. Snart inser Adam att hans äktenskap är baserat på en mörk lögn, och han dras in i en konspiration där människoliv står på spel. Främlingen skildrar på ett skrämmande sätt vilka krafter som kan släppas lösa när den lögn som våra liv bygger på plötsligt avslöjas. Det är en mörk thriller om människans behov att uppnå sina mål till vilket pris som helst. "Främlingen är en välskriven, nedtonad och medryckande thriller med engagerande intrig." BTJ "Harlan...

Hanna Melin

2020-04-05

Första jag läser av Coben och ja, jag gillar det. Tyvärr, som alltid, tappade jag fokus mot slutet - och jag förstår inte den ondskefulla uppläsningen med Corinnes död. Historien var spännande, men hade kunnat blivit extremt mycket bättre och intressantare med mer fokus på främlingens verksamhet. Med fler exempel, fler livsöden.

Jennifer Johansson

2020-04-04

Tack till Bookmark Förlag för recex!

Främlingen handlar om Adam Price som en dag får veta en ruskig hemlighet om hans fru. Han får reda på detta från en helt främmande person som kommer och berättar om det, och han kan inte låta bli att luska vidare på om det främlingen sa stämmer.

Jag tycker verkligen om Cobens thrillers. Det är så skönt att inte behöva läsa om mäns våld mot kvinnor, otrohet och dylikt som ofta är grunden i thrillers. Cohen har inte det som grund och kan ändå skriva spännande thrillers som är helt omöjliga att lägga ifrån sig. Det här är min andra bok av honom och jag vet vart jag ska vända mig om jag vill ha en välgjord och spännande thriller.

De första omkring 100 sidorna i den här boken känns lite småsega, det är rätt många perspektiv och personer att hålla reda på, vilket gör det rätt förvirrande eftersom många av personerna kommer i grupper. Men spänningen och kusligheten som genomsyrar hela boken får mig att bara vilja fortsätta och få reda på vad som hänt - och det är spännande ända till sista sidan.

Rekommenderar till alla som vill läsa en riktigt spännande thriller som du inte kan slita blicken från! Nu ska jag tvinga sambon att kolla serien som finns på Netflix som är baserad på den här boken, det ska bli fantastiskt.

2019-10-09

Brukar gilla Coben, men inte denna. Känns alldeles för konstruerat, inget fångar mig riktigt.

janne lindh

2019-06-05

En bra historia, men den känns för lång och pratigt amerikansk.

Karin Johansson

2018-07-19

Läs den!

J LJ

2018-06-25

Vet inte om jag var okoncentrerad, men jag märkte att jag ibland hade svårt att hålla reda på vem som var vem och hade gjort vad. Det är ju inte ett bra betyg för en bok. Sen vad slutet anbelangar...

Stefan Wern

2018-06-24

Inte Cobens bästa. Men fortfarande mycket bättr än hans Myron Bolitar-svit.

Nina Gustafsson

2018-06-05

Riktigt fängslande rakt igenom! Vilka hemligheter bär vi på och vad är de värda?

2017-07-20

Spännande, lättläst och en rätt rolig deckargåta i denna Coben.

2017-04-05

Den första bok jag läste av Coben gjorde mig väldigt besviken, men han fick ändå fler chanser och de två första delarna i hans serie om Myron Bolitar har jag tyckt om. Senast jag läste en av Cobens fristående böcker så blev jag dock besviken och jag avslutade faktiskt det inlägget med att det nu inte skulle bli fler av den sorten... Uppenbarligen kom jag inte ihåg just den delen så nu försökte jag igen. Och tro det eller ej, jag hade fel. Läs mer på min blogg

2017-01-30

Det här är den femtonde boken som jag läser av Harlan Coben. Hans serie om sportagenten Myron Bolitar tycker jag är sådär. Men däremot hans fristående böcker tycker jag är mycket bra. Här är en länk till den förra boken som jag läste av honom, Saknar dig, och i det inlägget finns även länkar till tidigare böcker.

Den här boken, Främlingen, är den senaste i raden av hans fristående böcker, och den var väl ungefär lika bra som dom tidigare.

Spännande, lättläst, ganska så oförutsägbar med en hel del vändningar i, en del humor i, och snabbläst är boken, och jag kan absolut rekommendera den, precis som hans tidigare fristående böcker.

Spännande, skrämmande och väldigt fängslande!

Lena ss

2015-08-23

Det börjar bra o spännande. Men slutet men slutet.. Tröttnade författaren på sin story mån tro,? Snabbt, enkel, hafsig upplösning.