Fröken Smillas känsla för snö

Høeg, Peter

Smilla tycker bättre om snö och is än om kärleken. Hon har lättare att intressera sig för matematik än för att tycka om sina medmänniskor. Då grannpojken Esajas dör efter ett fall från taket får hennes kunskaper om snö henne att bli misstänksam, trots att polisen säger att det var en olycka. Men Smilla vet att Esajas var höjdrädd och aldrig skulle klättra upp på taket frivilligt. Tillsammans med en granne börjar hon rota i händelsen och ledtrådarna leder henne ändå från Köpenhamn till Grönland.

Anna Hedenstedt

2022-07-06

Jag var så nöjd i början, med den torra humorn och huvudpersonens arslekickande Lisbeth Salander-stil, samt med kombon av deckare och mer litterär roman. Sen hände nåt och boken förvandlades till ett manus till en actionfilm. När jag läste sida upp och sida ner med detaljerad beskrivning av en båts interiör och olika slagsmål började min själ lämna kroppen. Vid storskurkens slutliga obligatoriska föreläsning om sin onda plan, brydde jag mig inte tillräckligt mycket för att ens läsa ordentligt.
Men filmen kanske är spännande.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Karin Andersson

2019-01-05

Annorlunda miljöer, intressant men håller inte hela vägen.

Sanna Carlborg

2016-08-28

Svag trea. Handlingen har trovärdighetsproblem och är också lite svår att hänga med i. Det som gör boken lite bra är att Smilla är en intressant karaktär och Grönland sällan skildrat i skönlitteraturen. Då och då blir boken dock tyvärr bara konstig.

2016-07-07

Inte i min smak alls. För mycket oklarheter, för mycket teknik och matematik. Fram till halva boken var det ganska spännande och man ville gärna fortsätta läsa. Sen läste jag bara för att se hur det slutade. Och...? Konstigheterna bara travades på varandra och slutade i tomma inte.

Boken är medryckande, och det är få delar av den som är tråkig. Däremot är det en del händelser som inte är helt trovärdiga ens ur en litteratursynpunkt. Det kompenseras å andra sidan genom att historien är spännande och i sig själv trovärdig.

Marianne Strandberg

2016-01-21

Tyckte den var rätt tungläst. Samtidigt var den bra o fascinerande.

Denna bok var helt okej

Mariette Lindstein

2015-06-02

Grymt bra

2014-06-20

Mycket spännande, välskriven och intressant. Kan varmt rekommendera den!

rojo Z

2013-09-18

En mycket bra bok.

Elias Chougui

2012-04-29

Extremt speciell, det finns liksom inget som den...
Jag gillar det, skarpt!

Kari Ansnes

2011-05-17

Nä, gillade inte heller den här. Lång och ganska obegriplig. Tror inte jag läste klart den ....

Claudia Carrasco

2011-03-02

För lång

Elin Möllerstedt

2011-02-28

Har dröjt länge med att läsa denna deckare/roman trots min pappas ivriga rekommendationer. Spänningen hålls uppe och författaren har gjort en grundlig research inom området snö/is/artiska förhållanden. Tappar dock bort sig i slutet och jag ställs undrande till upplösningen. Njuter ändå av läsningen och historien är finurligt sammanskruvad, så långt ifrån förutsägbar det bara går.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Kan inte riktigt förklara varför, men det här är en av de få böcker jag inte orkade läsa klart.

Linda Åslund

2010-08-27

Länge sedan jag läste. Bör vara en trea, för hade den varit bättre så hade innehållet fortfarande varit levande för mig.

Liza Bolin

2010-07-22

Ännu en sådan där bok som alla säger ska vara så bra (känner en som döpt sin unge till Smilla efter denna Smilla), men icke då. Torr och tråkig är den. Och den får mig att fråga: varför? Varför skriva den? Det är aldrig ett bra tecken.

123 Linnea

2010-03-13

Läst på svenska. Jättebra - språket, innehållet, spänningen - alltihop.

Josefine Ejebjörk

2010-03-12

Var fast från början till slut. Spänning, atmosfär, sociala kommentarer. Den har allt.

2010-01-02

Boken är mycket bra, att det finns så många ord för snö? Filmatiseringen var mycket dålig.

Nedhal Pirababi

2009-12-15

Det finns många namn för "snö"

Ulla Englund

2009-10-26

Den enda bok, tror jag, som jag började om att läsa direkt när jag läst klart den. Och då såg jag så mycket annat i den - först var det ju mest en spänningsroman.

Patrik Averin

2009-09-23

Håller helt med Lady Flanders, att fram till slut var man helt såld på den, gick inte slita sig ifrån boken.

Patricia B

2009-07-04

Höeg är totalt jättetrist. Jag tror minsann han är överskattad å det grövsta.

Lady Flanders

2009-06-18

Ärligt talat så var slutet uselt! Men fram till fiaskot så var det bland det bästa jag läst.