"En kommissarie med dödlig huvudvärk, som älskar en fysikalisk teori och som inte tror på tillfälligheter, löser sitt sista fall. Ett barn rövas bort och har ingen aning om det. En läkare gör något han inte ska. En man dör, två fysiker grälar, en polisöverintendent är förälskad. I slutändan tycks allt annorlunda än vad kommissarien tänkt sig och ändå just så. Människans idéer är partituret, hennes liv är modern musik. Ungefär så tror vi att det var." (ur Prologen)
Juli Zehs nya roman börjar som en kriminalhistoria och för sen in läsaren på helt oväntade banor. Idéroman? Ja. Kärleksroman? Ja. Samtid? Oh, ja.
Juli Zeh är född 1974 i Bonn och lever nu...
Visa mer
"En kommissarie med dödlig huvudvärk, som älskar en fysikalisk teori och som inte tror på tillfälligheter, löser sitt sista fall. Ett barn rövas bort och har ingen aning om det. En läkare gör något han inte ska. En man dör, två fysiker grälar, en polisöverintendent är förälskad. I slutändan tycks allt annorlunda än vad kommissarien tänkt sig och ändå just så. Människans idéer är partituret, hennes liv är modern musik. Ungefär så tror vi att det var." (ur Prologen)
Juli Zehs nya roman börjar som en kriminalhistoria och för sen in läsaren på helt oväntade banor. Idéroman? Ja. Kärleksroman? Ja. Samtid? Oh, ja.
Juli Zeh är född 1974 i Bonn och lever nu med sin man, häst och hund utanför Berlin. Hon är ett av den unga tyska litteraturens stjärnskott med ett flertal romaner, reseskildringar och teaterstycken bakom sig. Hon deltar flitigt i den politiska debatten, samtidigt som hon skriver en doktorsavhandling i internationell rätt. 2005 fick hon det första PO Enquist-priset. Hennes förra roman på svenska Leklust eller flickan utan egenskaper kommer som pocket i januari 2009.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Jag är förförd av denna intelligenta, roliga och intellektuellt utmanande roman med en stor dos kvantfysik och filosofi. Tanken om parallella världar är hisnande. Det sker ett mord, men hur kunde det ske?
Riktigt bra språk, riktigt bra personskildringar. Skildringen av Sebastians tillvaro efter kidnappningen är lysande. Ändå blir jag inte särskilt engagerad i bokens personer. Gåtans förklaring är kanske inte så förbluffande snillrikt uttänkt som man nästan väntar sig av en författare som verkar så intelligent (boken innehåller bland annat flera mer eller mindre begripliga fysikresonemang kring tid), men det är väl inte heller bokens huvudsak, även om en riktigt snygg avslutning så klart hade förhöjt läsupplevelsen.