Frisk med LCHF - 100 recept med riktig mat

Hexeberg, Sofie

| 2011

Alla recept du behöver för att gå över till LCHFEnligt en undersökning våren 2011, utförd av Demoskop, uppgav 23 procent av svenska folket att de helt eller delvis följde kostråden som är förknippade med LCHF (lite kolhydrater och mycket animaliskt fett).Hundratusentals svenskar har fått en bättre vardag, fri från besvär och sjukdomar, genom att lägga om sin kosthållning till LCHF. Ur innehållet:Lättlagad och god vardagsmat till frukost, lunch och middag. Tillbehör, snacks, såser, kakor och desserter.Så går du över till LCHFPlanering, tips och rådVad behövs i köket och kylskåpet?Mur mycket kan du äta?Bjud på LCHF till många gästerSofie Hexeberg är läkare och kostexpert. Hon är medicine doktor och har i sin forskning studerat vilka effekter som fett, fibrer och kolesterol har på blodfetter, hjärta och hjärtats funktion. Hon behandlar patienter med diabetes, migrän, psoriasis, högt blodtryck,...

Ja, jag fortsätter min resa och provar mig fram med att äta LCHF. Det går ganska bra, jag saknar inte limpan så mycket, men på sistone har jag inte gått ner i vikt men fått göra ett extra hål i skärpet. Den här boken har många recept, två var riktigt bra: ett recept på lågkaloribröd och ett på lågkolhydratpaj. Brödet var väldigt gott (och då brukade jag äta typ Skogaholmslimpa tidigare), man orkar bara äta en liten bit, det innehåller bland annat linfrö, sesamfrön, solrosfrön och havrekli. Det fanns ett recept på knäckebröd också, men det var inte lika gott. I det receptet skulle man ha fiberhusk, vilket är en ingrediens man verkar stöta på rätt ofta i LCHF-sammanhang och som jag inte hade någon aning om var man skulle få tag på, tills en vän berättade att det är fröskal som går under täcknamnet phsyllium på min ICA (finns i Go Greens sortiment).

Lågkolhydratpajen var en god historia som en paj (med äggstanning) fast utan pajskalet liksom. Sedan fanns ett intressant kapitel om efterrätter på slutet som intresserar en gottegris som jag. Godast var en konfekt med mörk choklad, valnötter och chili. Tips – slicka inte ur skålen om du har mycket chili! Jag gjorde den nog lite för stark, vilket gjorde att mitt godis räckte i flera veckor, det gick bara att ta två, tre bitar max per tillfälle. Men det är väl bra om man ska gå ner i vikt? Hur mycket man tycker är starkt är ju rätt individuellt. Jag gjorde fläskkotletter med rosmarin, curry och grädde, det var okej, köttet blev lite segt, men såsen var jättegod. En lunch blev det kyckling med en kesellablandning som jag också gillade.

Det är en bra kokbok, väldigt ambitiös med fyra veckors schema med förslag på frukostar, luncher, mellanmål och middagar. Men titeln kanske lovar att man ska få lite mer info om hur LCHF hjälper mot olika sjukdomar, som man inte får. Sedan står det inte hur många kolhydrater det per per portion under recepten som jag sett i andra LCHF-kokböcker, ett minus, det kan vara lite svårt att räkna ut själv om det är många ingredienser. Men en del recept var verkligen goda och kommer nog att fortsätta vara favoriter hemma hos oss en lång tid framöver. Sex kakor av tio.