Frihetens Skugga

Även mentala sår lämnar ärr, och revanikvinnan Hiphara Havssten känner av detta mer än många andra. Hon tänker bekämpa förtrycket av sitt folk, samtidigt plågas hon av återkommande mardrömmar om sin syster Auda och människomagikern Lilyan. En främmande röst, dold i skuggorna, uppmanar henne att fortsätta framåt och ställa allt till rätta. Medan Hiphara kämpar för sin frihet, vaknar en illvillig kraft långt öster om Stormhavet. Tadall, Audas före detta välvillige slavägare, får svara för brotten som han påstås ha begått under Revaniupproret. Berövad sitt gamla liv som högt uppsatt magiker i Ymland, upptäcker han plötsligt en händelsekedja med spår långt bakåt i tiden. Konflikter uppstår när nya och gamla vänner möts. Lojalitet och tillit prövas när världen ställs på ända. Vem är det egentligen som bär ansvaret för krigen och eländet i världen? Spelar det verkligen någon roll? Sanden håller...

Therese's Boklåda

2020-09-24

Det var lite mer än ett år sedan jag läste den första boken, så för mig blev startsträckan lite seg innan boken kom igång. Den här delen är inte krigig som den första delen utan det här är nog en lite mer lära-känna bok inför den stora finalen i den sista delen.
Det är ett par månader efter Befrielsekrigets slut när Frihetens skugga tar sin början. Auda är nu drottning och jobbar för att stärka landet inför människornas nästa invasion. I den här delen är det förutom Auda, tre huvudpersoner - Hiphara, Tadall och Davinar. Hiphara och Tadall var med i första delen, men Frihetskämpen Davinar är en ny bekantskap. Vi får tre historier som vävs samman i ett avslut där Auda har huvudrollen och frågan är ju vad som kommer att hända sen?!
Det som var bra med den här delen är att den är att karaktärerna är rätt gåtfulla och "vilseledande" och det är lite smått irriterande (på ett bra sätt) att hela tiden pendla och funder över Audas agenda! Alltså vem är hon?? Är hon en hängiven drottning åt sitt folk eller har magins mystik tagit över och gjort henne maktgirig?
Som vanligt har jag lite svårt med namnen, men den här gången var det som var mest förvirrande de personer som dyker upp i framförallt Davinars delar. Revanier har ett relativt krångligt förnamn och sen så heter de typ Nåltråd och Falkskri i efternamn vilket blev lite smått förvirrande med alla Frihetskämparna då de tilltalades med efternamn, men att de även liksom var bara sitt förnamn i vissa delar. Så de delarna var lite förvirrande även om jag tycker att Davinars delar i boken var mest spännande att följa.
Jag skulle önska mig en helhetskarta över världarna då jag har lite svårt att orientera mig i själva berättelsen. Dock så finns det en karta över Ymland i boken, men jag skulle även ha velat ha en över Revanianda. Sååå min önskan för sista delen är tre kartor, en "stor" där man ser hur länderna ligger i förhållande till varandra och sen en över varje land.
Ofta tycker jag att mittenboken i trilogier kan vara lite sega, men i den här trilogin så tycker jag att den höll måttet och var ett litet snäpp bättre än den första delen även om jag önskade att det var liiite mer action.