Friheten

Lundell, Ulf

| 1999

Tom Wasser, författare snart 50, ser tillbaka på ett liv som tycks ha skrivits mer än det levts. Staden, Stockholm, i slutet av 90-talet gör honom frustrerad, håller honom fången. På en av sina rundor på "rastgården" möter han Frank, utbränd reklamare, som när en plan om ett annat bättre liv, på annan plats. Genom Frank lär Tom känna Astrid, sval på ytan, fri i köttets trädgård; Trick, föräldrarlös men "adopterad" av Frank; Monika, som har Mexico City Blues och är hängiven åt oannonserade uppbrott. I livets mitt gör sig döden hemmastadd, låter sin lie blixtra till i all sin meningslösa glans och Gorm Saffer, Missing Persons AB, ser sig indragen i en mordgåta han inte vill lösa. Toms ungdomsvän Crock har fastnat i en turnébuss, man kanske kan Rebecka förmå honom att kliva av vid nästa hållplats, bara hon kunde sluta slå sönder skyltfönster. Toms nu enda hemmavarande barn, Gus, är inget...

Malin Sundman

2014-11-30

Jag tyckte väldigt mycket om den. Totalt obegriplig mordhistoria men det gjorde ingenting, passade liksom in. Jag har varit på alla platser i boken så det gav ju också en extra dimension. Tyckte om språket, hans tankar. Bra bok helt enkelt!

Lars Willfors

2013-07-31

Lång, men håller för omläsning. Kåtslaget inne på Ica i romanens början är helt oförglömligt.

Lars Andersson

2011-05-16

Läst 4 böcker av Lundell hittills, varav den här står ut ur mängden. Bra rakt igenom, men för mig mådde den bra av att stå i hyllan emellanåt, medan jag tog tag i andra böcker. Både spännande och njutningsfull.