Frihet

Mantel, Hilary

| 2016

Jag valde att skriva om Franska revolutionen, eftersom jag tyckte att det var det mest överraskande och intressanta som hänt i hela världshistorien. Hilary Mantel var bara 22 år när hon tog sig an detta storslagna ämne för sin stora roman Frihet, Jämlikhet och Broderskap, vars första del nu kommer ut på svenska. Hon skrev den i en tid när vänsterrörelsen fyllde gatorna i hela Europa, men hon valde sitt alldeles egna perspektiv: vilka var de, egentligen, de här franska revolutionärerna. Hemma hos sig? Med sina fruar och barn? Hilary Mantel har sedan dess vunnit världsberömmelse med sina romaner om Thomas Cromwell och Henrik VIII. Sin skarpa blick för historien hade hon redan från början, det visar denna mäktiga romansvitt. Del 2 och 3 kommer ut under 2016.

Susanne Rydvald

2017-05-17

Jag älskar Mantels böcker eftersom de går på historiens många kärnor. Om det gäller Tudor huset, franska revolutionen eller järnlady Thatcher - Mantel vet vad hon skriver om men i dagens läge är det tyvärr inte många som egentligen vet vem hon är

Anna Nordström

2016-08-15

Jag har alltid varit mer av en anglofil än en frankofil. Jag älskade Mantels Wolf hall och För in de döda. Lite motvilligt plockade jag upp Frihet. Skeptisk eftersom denna period av historien intresserar mig mycket lite, men Mantel sög mig in i historien redan på första sidan och jag var fast. Som med Tudor-böckerna är persongalleriet minst sagt myllrande och rörigt, men så oerhört levande att att du känner dig som en fluga på väggen – en osynlig tidsresenär. Den franska revolutionen är onekligen en av de största och vikigaste händelserna i Europas historia. Att då få vara med som en liten fluga är minst sagt omtumlande.

Erika Granholm

2016-04-30

+ för perspektivet för detaljerna och för att man kommer nära historien. - för att idéerna kommer i skymundan och för att det ibland blir väldigt hoppigt.