Frihet

Franzen, Jonathan

| 2011

"Ett mästerverk" New York Times »En fantastisk roman" Jonas Thente, Dagens Nyheter "Ska ni bara läsa en bok i år, så ska det vara Frihet. Detta är en av de bästa romaner jag någonsin läst." Malou von Sivers När Jonathan Franzens roman Freedom utkom förra året utnämndes den snart till en av de riktigt stora amerikanska berättelserna om vår tid. Här tecknar Franzen ett skarpt, ömsint och humoristiskt porträtt av medelklassfamiljen Berglund, där makarna Patty och Walter som medvetna medborgare och föräldrar kämpar för en bättre värld.Med det amerikanska samhället som fond speglas här hur vi lever våra liv. Hur vi hanterar förväntningar och besvikelser och hur den frihet vi kämpat...

Marc Moore

2017-03-16

Tar inte lng tid innan jag brjar avsky boken och ger upp, fr andra gngen. tminstone e-boken r ett enda stycke tt text med dom lngsta meningarna jag ngonsin sttt p. En tillsynes ostrukturerad pladdrande text och samling ord om ovsentligheter lika intressant som en brdtext. Hade verkligen velat gilla boken men den knns bara som ett stt att frlora vrdefull tid.

mili dub

2015-09-21

Grabbigt...

Stefan Wern

2015-06-29

Mustig och rik historia dr personportrtten r s varsamt utmejslade att man verkligen knner att man knner karaktrerna. En del tomgng och en del lite utdragna partier, men likvl en bok som varje ledig stund ber om att bli lst.

Izabela Kosznik

2015-05-29

Underbar roman med fantastiska mnniskor skildringar , vlskriven , en riktig prla att lsa

Izabela Kosznik

2015-05-22

Jag frstr varfr denna bok har blivit s omtalad , den r bra, vl skriven och s mnskliga karaktrer. Jtte bra !!!!

Sara Frimodig

2015-05-08

Tyckte verkligen, verkligen om den hr boken. Man fick lra knna karaktrerna s himla bra och jag tycker att jag fick en bttre frstelse fr varfr mnniskor agerar som de gr. Beskriver tiden vi lever i p ett otroligt bra stt.

Laban Johansson

2014-12-12

Mycket vlskriven. Rekommenderas starkt!

Agneta Skldstedt

2014-09-28

Frihet r en intressant bok. Jonatan Franzn beskriver mnga mrkliga och levande relationer som det r ltt att identifiera sig med. Ls boken.

David H

2014-03-29

Stark tva. Handlingen gr framt p ett intressevckande stt och personernas liv blir lngsamt mer och mer begripliga, samtidigt avkldda och genomanalyserade. Eftert nd knslan av en ganska platt historia som jag lika grna kunde varit utan.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Trffsker nutidsskildring av USA, msterliga personportrtt.

Peter Andersson

2013-09-14

mycket bra

greger andersson

2013-08-28

Boken tappade ibland lite tempo men som helhet en intressant och vlskriven bok som behller nerven nda in i slutet

Lars Martinsson

2013-08-01

Inte bara ETT annat liv utan FLERA mellan samma prmar. Frkrossande (och) bra med bde bredd och djup.

Linda F

2013-06-03

En seg, oengagerade och ordrik historia. Jag brukar gilla att flja mnniskoden i flera generationer men hr blev nstan fr mycket frklarat om varfr huvudpersonerna var som de var. Visst fanns det mnga ponger i kritiken mot det amerikanska samhllet och idealen men det kunde sagts p annat stt. Lgg tiden p att lsa ngot annat i stllet!

Gunnel Lindstrm

2013-04-18

Kan verkligen inte frst att denna bok ftt s versvallande fin kritik. Tyvrr tyckte jag att boken var fr trkig och ordrik. Blev bara stundtals engagerad och berrd.

Helena Wennergren

2013-03-23

En stark trea. Det tog evigheter innan jag tyckte berttelsen kom igng, men det var en berttelse som till sist fastnade i mig.

Erik Jansson

2013-01-09

Otroligt vlskriven roman som skildrar det amerikanska frihetsbegreppet ur olika mnniskoden.

Emma Pa-Fo

2012-10-15

Jag fattar inte riktigt varfr alla tycker att den hr boken r s bra.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Sega sidor med alltfr mycket detaljer. Brjade hoppa ver o skumlsa vissa delar.

Anna Bjrndahl

2012-09-03

efter 170 sidor tyckte jag fortfarande den var seg och trkig och lade ner. Det finns mer eller mindre inga kapitel s den gr inte lsa i sngen (om man inte vill vara vaken hela natten) eller p bussen. Den krver nog en veckas strandsemester fr att man ska komma in i den och fastna.

Vr tids stora amerikanska roman, men vad r det som engagerar?

Franzen spnner parallella bgar, lter giftpilar borrar sig in i mrgen. Han spder bde p och ut mnga av de frdomar om amerikat som ltt innehas av vlfrdsformad skandinav. Det som underhller och det som cklar. Den frenklade bilden av kristet hyckleri och vulgr fyrhjulsdrift. De vrldsfrnvnda leendena, den artificiella och massproducerade smakens och den sanna demokratins hemland. Allt det som besudlar det dr andra man ju faktiskt tycker om. Att USA r ett synnerligen tudelat land r ingen nyhet. Men som Martin Gelin vill frmedla (Den amerikanska hgern, 2012) r det ltt att falla i schabloner. Mellan svart och vitt finns otaliga nyanser. Det r fascinerande att ett s uttjatat mne kan engagera till denna grad. Men en doktrin ver nedbrytande ideal och kapitalets frbryllande makt ver frnuftet behvs ytterligare ett baksideporttrtt av landet i vst? Det r mjligt, men d hade en tiondel av bokens sjuhundra sidor rckt fr att bekrfta vad vi redan vet. Tack och lov gr Franzen lngre. Betydligt lngre. Hittar andra bestndsdelar, en spnning med energi som han omvandlar till otaliga spr och kontroverser. Han hymlar inte med sitt frakt mot ignoransen, skenheligheten och okunskapen, men vgar likvl problematisera det frutsatt goda. Han klr av staden, landet och livets skeden. Ut trillar variabler som inte uteslutande r amerikanska. Mycket av kakan gr att hitta ocks hr. Vra recept p fullgod levnadskvalitet, tillika egosim som sprids som kategoriska imperativ ver en sedan lnge verbelastad jord. Hanna Fahl (DN, 11 aug 2012) kommenterar vasst senare tids retorik som skrattspegelns psykopatliberalism. Det r tydligen en inskrnkning av vra mnskliga rttigheter att inte ltas manvrera sin bt efter ngra jrn. n mer skrattretande r de hgljudda rster som ser sig krnkta av att inte f ta blodiga stekar frn morgon till kvll oavsett var de befinner sig (rets upplaga av Way out West r uteslutande vegetarisk). Underhllande men sorgliga utspel. Frihet fr s mnga.

Walter Berglund hrstammar frn en by i sdra stergtland. Hans farfars far lmnade likt mnga europer sin familj och hembygd, sent 1800-tal. Lmnade slit, slp, lutheransk bitterhet eller katolsk dygd fr mjligheterna i den nya vrlden. Ett rhundrade senare konstaterar ttlingarna att befolkningen successivt mste ha glmt varfr de en gng sett anledning att lmna det gamla bakom sig. Ngonstans lngs vgen blev frihetens land istllet moral- och kulturkonservatismens epicentrum. Betydelsen av frihet har frvrngts och smutsats ner. Friheten som var ett lovord r idag ett skrattretande slagord med vilket libertarianer och Tea Party-rrelse frljligar sin nation. Friheten att inte bry sig sina fotavtryck. Friheten att inte hjlpa de som behver det, att vgra skatt och offentligt inflytande, men ropa efter hjlp nr finanskrisen stter till. Friheten att bra vapen fljt av friheten att frbjuda abort. Friheten att bygga stngsel och vgra skriva p avtal dr resten av vrlden tar sig att gra ngot stort tillsammans fr jordens hlsa. Tack vare Walters ungdomskrlek och sedermera hustru Patti tillfrs balans till detta mantra ver ideologiskt frfall. Utan henne hade historien om Walter blivit en berttelse av Michel Moore-kaliber. Befogad men platt och vl stigmatiserande. Fr tvrs de olika delarna av frlust och vilsenhet i den amerikanska sjlen finns miljontals privata lager med helt andra frgor p agendan. Ja, det r frmst i bekantskapen med familjen Berglund som Freedom kommer riktigt ttt inp. Det r i denna kombination som berttelsen kommer att bli ihgkommen. Familjen. Den nrmsta politiska institutionen. Den omjliga domestiken, inbrdeskrigen. En republik i miniatyr, en omjlig demokrati. Patti perfekt frgrande. Barnens omvnda ungdomsrevolt. Kontraprodukten av dina s sjlvklara vrdegrunder. Bsta vnnen, grannarna, slkten, krleken. Livslgnen. Mitt dr i, Walter sjlv, ett klassiskt motiv av en man som skapar stora arenor professionellt tusentals ideologiska sjlsfrnder men med en hemmaplan av upprepade frluster. Den latenta dubbelmoralen i det politiskt korrekta veta vad vrlden och miljn behver, tro p jmstlldhet och sann frihet jmte frakt mot de osmakliga i grannarnas white trash-republikanska och antiintellektuella livsstil. Skrmmande men underhllande.

Franzen bjudet p polemiskt jmmer men kringgr ngsligheten. Han behller sitt sprkliga lugn och sin underbyggda tydlighet i allt frn kolindustrin och utrotningshotade fglar till 00-talsfenomenet Bright Eyes scennrvaro och Jack Whites avancemang frn yvig indieslyngel till magnat. Det r bra, mycket bra.
Ls den i grupp och ls i takt. Det finns mycket att bena ut. Den tar p nerverna. ven det tramsigaste frfr. Finns frsoning, sker frskoning? Kan det som aldrig tillts ske vga upp mot det vi ngrar?

Av Christian Rydberg kesson

Ola Janker

2012-08-12

Lika msterlig som de flesta sger. Ls fr helsicke!:-)

Klinga

2012-08-12

Jag kan frst varfr s mnga uppskattar berttelserna om paret berglund med flera: men fr mig blir det fr detaljerat ibland, fr svepande ibland. Jag undrar ofta under lsningen om han har strukit ngot eller bara skrivit p. Romanen r spretig p samma stt som hans frra "Tillrttalgganden". Det gillar jag, men kanske mer som princip n nr jag lser. Till slut ville jag bara att det skulle ta slut. Fr lngt och fr ordrikt!

Maths Nilsson

2012-08-06

Har sina ponger men klart verreklamerad om ni frgar mig. Mer hr:

Catta Cat On Hat

2012-08-02

Bra, inte fantastiskt. Mnga relationer att ta in. Dock en bok jag inte grna la ifrn mig.

Sofia Eriksson

2012-07-27

lskar mnniskorna han beskriver. Ra beskrivningar utan frsknande. S verkliga.

Britt Dahlstrm

2012-06-10

Kom aldrig in i den. Vet inte vad det var.

Tove Skarstedt

2012-05-04

Vilken bra bok! Vlskriven gripande p bde ett bra och ett dligt stt, man blir oerhrt berrd av den - den gick som en pil rakt in i mitt hjrta. Tack Jonathan Franzen!!!

Sari Karlsson

2012-05-03

Skert en bra bok - men kom inte frbi de frsta 200- sidorna. Lnga omstndliga meningar. Lste sista kapitlet dock och den r inte helt fel att lsa som sammanfattning!

Malin H

2012-03-27

Nu har jag ocks lst Frihet av Jonathan Franzen. Jag tyckte om att lsa den och jag r ledsen fr att den r slut. Dremot r jag inte srskilt imponerad ver frfattaren och dennes grning. Vi har ju lst den hr romanen tusen gnger frut. Den stora amerikanska romanen liksom. En god make, en olycklig fru, tv p sina stt odrgliga barn. Och s lite samhllskritik/satir p det.

Jag fr knslan av att Mr Franzen hnler boken igenom. ven om Frihet r nog s vlskriven (men inte srskilt vlversatt) och karaktrerna vl beskrivna s r de liksom vandrande klyschor (och det verkar vara framfrallt frfattarens sikt) och allt som hnder dem r bevis p deras frusgbarhet. Patti blir date rape:ad som tonring, hnleende p det. Walter cyklar till jobbet och kmpar fr att minska befolkningstillvxten, hnleende p det. Joey vill tjna pengar, hnleende p det. Alla r deprimerade, hnleende p det. Franzen gr sig skyldig till the god trick, att gra sig sjlv till den osynliga man allvetande berttaren nowhere to be seen. Jag avskyr honom fr det.

Den enligt mig vrsta fallgropen nr det gller bcker som beskriver vuxenblivande, den runkande tonrspojken*, ramlar Franzen sjlvklart i. Frst verraskar han mig med att lta Joey vara emot masturbering, men sedan visar detta sig sjlvklart bara vara ett stt som Joey lurar sig sjlv p. Sjlvklart runkar han, sjlvklart konsumerar han tonvis av porr. Liksom Walter, liksom Richard (det vill sga bokens tre viktigaste manliga karaktrer). Men de kvinnliga diton, Jessica och Patti, de runkar givetvis inte. De har sexuella behov, men inte utanfr den heterosexuella sngen.

Jag r s glad fr att det finns andra samtidsskildrare, som Ali Smith och Monika Fagerholm och Amanda Svensson, som skildrar den dra samtiden p ett s mycket mera spnnande stt.

Malin H

2012-03-27

Hller med Linda Elers hr nedan, den r tveksam och cynisk och frutsgbar men ocks s jkla bra lsning. inte det bsta jag lst, men vldigt underhllande. och jag saknar den mycket. men nej, den hr Franzen knner jag inga sympatier fr verhuvudtaget.

Andreas Homanen

2012-03-11

Ondig skit. Ytterst sllan det funkar att ha en bok helt utan sympatiska karaktrer.

sebastian wright

2012-02-29

Boken knns frisk och frsch till den grad att sidorna ger ifrn sig en doft av nyskuret papper. Berttelsen smattrar stundtals fram av en rapp dialog och just dialog r vad som till stora delar fr denna bok framt och ven om den emellant knns aningen styltig s bidrar den till karaktrernas komplexitet och djup. Ls mer p midnattsbarnen.blogspot.com

Anita Lundgren

2012-02-23

Riktigt bra - men svrt att frklara varfr. Men karaktrerna var trovrdiga och de blev som bekanta. Och livet blir inte alltid som man tnkt sig...

Oskar Arlebo

2012-01-31

Kanske fel att sga en bok efter bara ett kapitel, men jag orkar inte mer. Vet inte om det r versttarens eller frfattarens sprkhantering jag str mig p, men ngot r det. Fr heller ingen knsla fr huvudpersonerna av de stundtals inkonsekventa personbeskrivningarna. Men det kanske r mig eller mina hga frvntningar det var fel p...

Merja A

2012-01-25

Det var en vecka sedan som jag lste ut "Frihet" och fortfarande kan jag fundera ver varfr det blev som det blev fr paret Berglund. Franzen skildrar s detaljrikt att man tror sig knna huvudpersonerna. Jag trttnade p allt knarkande och otrohet...det och att romanen kndes ondigt lng drog ner betyget.

Det r sllan (om ngonsin) som man saknar karaktrerna i en nyss avslutad bok. Under lsandets gng irriteras jag av deras envishet, glds jag och srjer med dem. Nu nr jag lst klart saknar jag dem jttemycket och kommer p mig sjlv med att dagdrmma om vad Patty, Walter, Richard och de andra gr just nu. Hoppas de har ett gott 2012!

frida lindkvist

2012-01-12

fullkomligt fantastisk! lysande personportrtt. gtt slut.

Nicholas Burman

2012-01-08

Levde upp till frvntningarna...

Elisabeth Sderberg

2012-01-08

Man sitter klistrad i 650 sidor, och srjer nr ens parallella universum tar slut alldeles fr snabbt.

Maria Eriksson

2011-12-24

En amerikansk familjeskildring i samtiden om familjen Berglunds liv och leverne. P pluskontot finns berttartekniken, att de olika personerna beskriver hndelserna ur sina egna perspektiv. Men mina hgt stllda frvntningar blir inte infriade. Det r en vldigt kass ton i boken, en cynism som knns obehaglig. Eller r det s hr det amerikanska samhllet fungerar?

2011-11-22

Och storheten med denna bok?? en frga jag stller mig efter frsta delen av boken... Den handlar om en familj, nu d och sen typ... och vergripande tnker jag den handlar om dysfunktionella familjer som frsker strva efter ett ideal som de inte frmr leva upp till och frgan r om ngon kan leva upp till det ver huvudtaget?? och sen handlar det om nn fgel... hhh?? och kapitlen r vanvettigt fr lnga... och varfr anvnder man ett begrepp som sjlvbiografifrfattaren?? Visst vissa passager r vl helt okej, vissa helt urtrkiga och vissa helt meningslsa... Jag vet jag brukar hvda att tjocka bcker r suvernt - men den hr storyn kunde sagts p hlften av sidorna...

Bjrn Ahlstedt

2011-11-22

Frstr inte varfr jag ska lsa denna bok. Totalt ointressant. Men jag frsker ngra sidor till 140+

Maria L

2011-11-18

Franzen r helt genialisk! Den hr boken r verkligen i en klass fr sig. Klar femma.

Stefan Antonsson

2011-11-15

En fantastisk nutidsskilldring av livet i USA. Intressanta karaktrer och ett ltt och fljsamt sprk ger boken liv och vldigt svr att lgga ifrn sig. Rekommenderas varmt!

2011-11-02

Mycket vlskriven och maffig roman. Det r detaljerna som gr denna berttelse s drivande och annorlunda.

Henrik R.

2011-03-07

Detta r episka berttelsen om den (amerikanska) familjen Berglund skiven av den (amerikanske) frfattaren Jonathan Franzen. I fokus r Walter och Pattys lngsamt havererande ktenskap. I god rysk (inbillar jag mig) stil behandlas personers bakgrund, uppvxt och familjesitution utfrligt. Jag har lite svrt fr _lnga_ sknlitterra bcker, alltfr sllan r de mnga sidorna befogade. ven denna kunde nog skurits ned lite; sonen i familjen fr t.ex. extremt mnga sidor fastn hans historia knns tmligen fristende. (Och dottern skrivs det nstan inget om vilket d knns lite underligt.) Dock r boken mycket bra och utgr (inbillar jag mig, igen) ett tidstypsikt portrtt av den "liberala" amerikanska medelklassfamiljen, om n aningen tillskruvat.

Karl Mogren

2011-02-04

helt briljant, vilken lsupplevelse.

Max Kern

2011-01-10

Frstr inte riktigt hajpen kring denna bok. Den r hyfsat bra men tmligen ojmn och verkar ha tillkommit utan ngon strre plan eller eftertanke... Mnga transportstrckor och fr f platser dr det verkligen brnner till!

charlotte svensson

2010-12-26

rets bsta! Denna bok var s himla bra p s mnga stt.

Linda Elers

2010-11-05

Den hr boken innehller lnga, lite trista passager om fglar, milj och politik. Den innehller vissa tveksamma och lite stereotypa karaktrer. Den har en skiftande och (p vissa stllen) inte helt tydlig berttarrst.
nd r den en av de bsta bcker jag ngonsin lst. Den ska vara s!
Fullkomligt fngslande, intelligent, fantastisk.

Merete Madsen

2010-10-02

Mnga har lnge frskt skriva "The Great American Novel" utan att riktigt lyckas. Men nu har J Franzen slagit till -med en helt fantastisk bok, this must be it!

Sigge Eklund

2010-09-16

Ojmn eftersom vissa familjemedlemmar i detta familjeportrtt r betydligt intressantare n andra.