Friend Request

Marshall, Laura

| 2017

A GRIPPING, DEBUT PSYCHOLOGICAL THRILLER THAT PUTS A MODERN TWIST ON A CLASSIC CONCEIT.When Louise first notices the new girl who has mysteriously transferred late into their senior year, Maria seems to be everything the girls Louise hangs out with aren't. Authentic. Funny. Brash. Uncensored and unapologetic. Days into their acquaintance, Maria and Louise are quickly on their way to becoming fast friends.Decades later, when Maria reaches out over social media, Louise's heart nearly stops. Long-buried memories quickly rise to the surface--those first days of their budding connection, the awful judgment of the young women who felt at the time like her sole gateway to belonging. The fateful, tragic night that would change all their lives forever.Her entire adult life, Louise has known if the truth ever came out, she could stand to lose everything. Her job. Her son. Her freedom. Maria's sudden...

Tina Stålsäter

2023-08-23

Jättespännande. Gillade sättet hon skrev på. Inte en klassiker direkt, men när jag väl kommit in i den så kunde jag inte lägga ifrån mig den, utan satt uppe hela natten för att läsa klart.

Jenny A

2021-07-21

Spännande men något förutsägbar

Rebecka Nyman

2020-11-30

Det är svårt att sätta ett betyg på denna. Det blir en trea även om jag gillar hennes sätt att skriva. Jag hade hyfsat stora förväntningar för på utsidan gillar jag idén. Tyvärr lever den inte upp till dessa då jag inte upplever att så mycket händer och jag tycker den är förutsägbar på vissa saker. Hade önskat fler vändningar genom boken mer än bara i slutet. Det hände inte mycket en stor del av boken och sen hände allt på några sidor på slutet så jag hade gärna haft ett mer utdraget slut. En helt okej bok, lite åt det bättre hållet för sättet att skriva och tack vare denna grundidé, men hade förväntat mig mycket mer.

2020-09-14

En svag trea. Tycker att språket var lite haltande, historien för förutsägbar och allt som allt kände jag motstånd mot att läsa den. Men helt okej som tidsfördriv under andra halvan av boken.

Frida Tosterud

2020-07-30

Gillar normalt sätt inte thrillers men denna är helt i min smak, spännande utan att vara otäck!

Anna Hedenstedt

2020-07-25

En rätt medioker thriller. Lite spänning för stunden!

Maria Jacobsson

2020-03-24

Spännande och ganska oförutsägbar. Lever Maria eller inte? Det fanns några sega partier här och där, annars nästan sträckläsningsvarning.

Fridas_bookcorner

2020-01-02

Louise får en vänförfrågan på Facebook från Maria. Det hade inte varit något konstigt med det om inte Maria hade varit försvunnen och förmodad död i mer än 25 år. Lever verkligen Maria eller är det någon som försöker att sätta dit Louise? Väldigt spännande bok, en riktig bladvändare! Svårt att sluta läsa. Gillar man en spännande deckare så ska man läsa den här!

sannareads

2019-12-04

"Du kan springa så fort du vill, Louise. Du kommer aldrig lyckas fly undan mig. Varje sår lämnar ärr efter sig [...]"

"Vänförfrågan" av Laura Marhall är en bok som har väntat på mig i min recensionsex-bokhylla länge, men nu har jag äntligen läst den och jag kan utan tvekan säga att den var väldigt bra!

Vi får följa Louise som fortfarande ångrar saker hon gjorde under sin skoltid, hon gjorde val hon inte är stolt över och snart kommer allt ta en hemsk vändning då Maria skickar henne en vänförfrågan. Maria, hennes klasskamrat, som har varit död i decennier.

Detta är den första boken jag läser av Marshall och jag sveptes verkligen med i berättelsen då hennes berättarsätt var otroligt kvickt och lättläst. Jag ser verkligen fram emot att läsa mer av författaren!

Berättelsen i sig är unik och inte likt något annat jag har läst innan. Jag försökte genom bokens gång förutse vad som skulle hända men kan ärligt säga att allt jag trodde var fel, boken överraskade mig verkligen. Samtidigt var det omöjligt att veta vilka man som läsare kunde lita på, kan man ens lita på huvudkaraktären Louise?

"Vänförfrågan" hade många oväntade vändningar som gjorde boken väldigt spännande och obehagskänslan fanns som en röd tråd genom hela boken. Jag satt bara och väntade på att något hemskt skulle hända!

Att berättelsen kretsar runt sociala medier gör även att läsaren kan känna sig igen i berättelsen, då de flesta har Facebook, Instagram, Twitter eller någon annan social media. Vilket får obehaget att växa ännu mer.

⭐️ "Vänförfrågan" av Laura Marshall får av mig 3.5/5 stjärnor!

Tack till Nona Förlag för det spännande recensionsexemplaret.

Jennifer Johansson

2019-11-30

Tack så mycket Bokförlaget Nona för recex!

Vänförfrågan handlar om Louise med ett mörkt förflutet som kommer ikapp henne, då hon en dag får en vänförfrågan av en person som varit död i 25 år. Eller är hon död? Louises värld ställs upp och ner från sekunden hon bekräftar vänförfrågan.

Jag tyckte att början på denna bok var lite småseg, och det tog ungefär 1/3 av boken innan jag var fast. Språket är dock väldigt lätt att följa och Marshall skriver på ett sätt som gör det lätt att känna för karaktärer och förstå deras frustration och mående. Handlingen i sig är väldigt modern och det påverkar en också som individ, som ofta är på sociala medier och försöker kanske ibland försöka finna gamla vänner som försvunnit med åren.

De två tidslinjerna ger ett mer djup i berättelsen som är viktig för att förstå varför Louise är den personen hon är. Tvisterna i den här boken såg jag inte alls komma, vilket alltid är väldigt positivt när det kommer till thrillers. Denna bok är unik, medryckande och jag kan inte låta bli att känna "ett-kapitel-till"-känslan då den väl drar igång väldigt fort 1/3 in.

Rekommenderar starkt om du vill ha en nagelbitare att sätta dig in i!

Therese

2019-09-07

Stundtals spännande, men den här boken levde tyvärr inte riktigt upp till mina förväntningar. Författaren väver samman historier och tider, vilket skapar tempo. Historien levererar endast lite detaljer i taget och blir på så sätt inte förutsägbar. Däremot känns den lite utdragen. Redan efter ungefär halva boken börjar jag längta efter att den ska börja avrunda.

Lockades av det moderna, att Facebook spelade en stor roll. Spännande och välskriven bok.

Eva Pettersson

2019-07-18

Jag brukar inte läsa spänningsromaner, mest för att jag ogillar blod och makabra scener, och för att jag så lätt får mardrömmar av otäcka scener, särskilt eftersom jag alltid läser som ett sätt att varva ned innan jag ska sova. Men denna bok lät bara alltför spännande för att inte läsa, och den infriade verkligen mina förväntningar! Boken handlar om Louise, som en dag får en vänförfrågan på Facebook från Maria, som hon har gått i skolan tillsammans med för många år sedan. Men Maria är död sedan 25 år tillbaka. Eller…?

Louise mobbade Maria i skolan, och har under alla år sedan dess ångrat vad hon gjorde mot henne, och känt sig skyldig till Marias förmodade död på avslutningsfesten i skolan. Och nu verkar det förflutna ha kommit ikapp henne, när hon får alltmer hotfulla Facebook-meddelanden från Maria, samtidigt som en klassåterträff närmar sig, som såväl Louise som Maria har tackat ja till…

Vänförfrågan var verkligen en bok som var svår att lägga ifrån sig. Jag läste den sittande vid frukostbordet, liggande i soffan, stående framför spisen när jag lagade mat, liggande i sängen till alldeles för sent inpå natten… Jag var bara tvungen att se hur det skulle gå.

Elisabeth Svensson

2019-07-16

Sträckläste, men inte tillräckligt spännande för att helt gripa tag i mig.

2019-07-11

Jag gillar böcker som inte är som man tror:-) Den här var mycket bättre än jag trodde.

Sabina Wangenfors

2019-03-15

Lite besviken på själva slutet men annars mycket spännande historia! Hoppas på fler böcker av författaren.

2019-02-19

Lättläst, men alltför banalt språk.

2019-02-13

Låter väldigt bra på pappret men tyckte aldrig den blev riktigt så spännande som jag önskade, men en bra bladvändare så det blir ändå en svag trea.

Karolin L

2019-02-05

Jag blev besviken då jag hört många som tyckte denna bok var väldigt bra. Jag tycker den är som de uppsatser mina elever i grundskolan brukar skriva. Många adjektiv, meningslösa beskrivningar som inte för handlingen vidare. Inte värt tiden, läs en annan bok istället!

Karolin L

2019-02-05

Angelika G

2019-01-30

Det gick lite långsamt i början men jag ÄLSKADE slutet, kunde tänka ut avslutningen och var så nöjd med mig själv när jag gissade rätt men jag måste ändå säga att man var inte helt säker till nästan sista sidan.
Boken i helhet är lättläst och med enkel språk som gör att man snabbt och enkelt kommer in i storyn och när jag gjorde det hade jag svårt att lämna bort boken.
Tog upp boken för att den stod på skräck-hyllan, tyvärr kan inte säga att jag blev något skrämd men otroligt intresserad blev jag för karaktärerna.

Bra bok!

Spännande och lättläst! Däremot blev slutet en besvikelse även om vändningen var helt oväntad. Synd att den inte utnyttjades bättre.

Malin Danielsson

2018-12-28

Detta är bland den sämsta smörjan jag läst. Adjektiv på adjektiv staplas på varandra. Detta är inte författarskap, utan känns som att läsa något en högstadieelev fått i skoluppgift att tvingas skriva. Så värdelöst! Att snittbetyget är så pass högt förvånar mig mycket! Tycker du om en god bok - läs inte denna.

Maja Dukic

2018-12-28

🌟 Dags för recension🌟
Vänförfrågan av Laura Marshall
___________________________
Detta är Laura Marshalls debutroman, och wooow som hon har lyckats!!
Så bra skriven, med många vändningar och inte ett dugg förutsägbar. 📖
En thriller som fångade mig från sida ett där spänningen byggs upp succesivt för varje menning. Om jobbiga skoltider, skam, bekräftelse, viljan att passa in tills idag, vuxna liv med ansvar.
De parallella handlingarna gör att storyn känns ännu mer spännande och gör att intensiteten i boken växer och ökar ett snäpp mer. Välskriven och trovärdig bok. Stundvis går det inte att lägga ifrån sig boken - vem kan man lita på - eller vem skulle man ha litat på när man var sextonåring? Vilka som var ens vänner eller fiender? Mobbning som till slut fick katastrofala följder. Jag hinner tänka ut massa olika scenario och lösningar i mitt huvud men det är inte föränn i slutet av boken man förstår vad som hände.
Boken har bra flyt, den är rapp - man vill inte sluta läsa. Bladvändare. Läs den! 📖📗

Emma Jonsson

2018-12-19

OK bok. Fick det ibland att krypa lite i kroppen men faller tyvärr, trots detta lite platt. =/

Så trovärdigt att det blir läskigt. Ungefär så skulle jag sammanfatta Vänförfrågan om någon frågade mig. I dagens samhälle när alla bara är en knapptryckning bort är Laura Marshalls debutroman något som får mig att tänka efter på vad jag faktiskt delar med mig av online.

Konstigt nog tog det mig ett tag att komma in i Vänförfrågan och jag är lite osäker på av vilken anledning. Det är nämligen både en intressant story, ett lättläst och flytande språk och när jag väl kommer in i allting vill jag inte lägga ner den. När jag väl måste göra det (ibland måste man faktiskt sova också) ligger jag vaken en stund extra och funderar på vad som kommer att hända. Jag måste säga att jag är helt ute och cyklar när svaret kommer.

Däremot blir jag lite besviken. Inte egentligen på vad som visar sig vara sanningen, men på hur det läggs upp. Ibland känns det lite som en latmanslösning och som har dragits till med men utan att redigeras nog mycket. Det känns lite hastigt. Samtidigt tycker jag att det är en strålande lösning och jag tror inte att det är många som har räknat ut det i förväg.

Ibland kan jag tycka att det går lite för djupt in i tillbakablickarna, på saker som inte behövs vara med. Att fokusera på kärnhistorien och inte så mycket på utsvävningar hade kunnat hjälpa drivet. Annars tycker jag väldigt mycket om att något som hände långt innan sociala media helt plötsligt får sin kulmen just där. Och det får det också att kännas ganska bra att den största delen av min egen skoltid också var utanför sociala media.

Persongalleriet är lagom stort, och det hjälper att det är samma personer i mångt och mycket i både nu- och dåtid. Jag gillar Louise, och känner igen mig i hennes tonårstyp. Jag gillar också Esther och känner igen mig även där. Däremot har jag svårt för Sofie, men det är ju meningen och det lyckas Laura Marshall bra med. Jag tycker mycket om att hon speglar hur många mådde under tonårstiden på ett sådant tydligt sätt.

Språket är som skrivet lättläst och flytande. Det passar genren på ett väldigt bra sätt och alla karaktärer har sin egen melodi, det gillar jag.

A H

2018-12-06

A H

2018-12-06

Inte så dum historia.

Ann Simonsson

2018-12-02

Boken var väldig trög i början. Överraskande bra mot slutet.

Ann Simonsson

2018-12-02

Boken var väldig trög i början. Överraskande bra mot slutet.

2018-11-18

Kanske hade jag för höga förväntningar inför denna bok, inte för att det blev platt fall, men jag trodde att den skulle vara bättre än en dussindeckare. Språket är lite trist och jag känner vare sig med eller för Louise, hon berör mig inte alls. Därmed blir drivet efter slutet och vad som egentligen hänt inte alltför intressant. I mina ögon en dussindeckare som sagt. Okej, inte mer.