Fri från skulden

Prästen Samuel Williams privatliv är i gungning. Han och särbon Marit väntar barn samtidigt som han inte kan sluta tänka på en viss polis vid namn Maja-Sofia Rantatalo, som han träffade i samband med den mordutredning han hastigt och lustigt blev indragen i när han anlände till sin nya tjänst i Klockarvik i Dalarna några månader tidigare. På jobbfronten är det dock betydligt lugnare, så Samuel bestämmer sig för att ta ledigt och åka till ett kloster i närheten på en helgretreat för att få ordning på alla tankar och känslor. Men precis när han börjat vänja sig vid tystnaden och rutinerna och bestämt sig för hur han ska staka ut framtiden får han veta att en kvinna i Klockarvik dött och att en annan blivit allvarligt sjuk. När den döda visar sig ha blivit mördad riktas misstankarna mot just klostret, eftersom både den döda och den sjuka haft täta kontakter med systrarna där. Nu blir...

Välskriven pusseldeckare!
När jag läser vissa böcker så känns det som om jag känner karaktärerna, som om jag är en av dem. Så är det i "Fri från skulden", de har en härligt gemenskap som får mig att må bra.

Prästen Samuel och hans särbo Marit väntar barn men han känner inte den glädje han borde känna, istället går han och tänker på polisen Maja-Sofia Rantatalo. Han åker till ett kloster på retreat för att få ordning på sina tankar. Mitt i hans privata kaos dör en kvinna i församlingen och en annan är allvarligt sjuk. Det visar sig senare att kvinnan blivit mördad. Misstankarna riktas mot klostret där de båda kvinnorna varit mycket. Samuel bestämmer sig för att stanna kvar och försöka snoka rätt på ledtrådar till mordet.

Det märks att Marianne Cedervall är en etablerad författare, språket är bra, det är ett bra driv och intrigen håller hela vägen. De korta kapitlen gör boken lättläst och innan man vet order av är boken slut. Jag gillar att man får så mycket bakgrundsfakta om huvudkaraktärerna, det hjälper till att skapa en familjär känsla. Jag hänger gärna med både Samuel och Maja-Sofia i ytterligare en bok.

2022-02-07

Jag älskade den första delen i Mariannes nya serie om deckarprästen Samuel och den här, andra delen gör mig inte heller besviken.

Det är lantlig charm, kärlek, ond bråd död och intriger. Boken är spännande, humoristisk och svår att släppa! Jag tycker om historien, samspelet mellan karaktärerna (som för övrigt är en skara intressanta människor) och jag tycker om miljön!

Marianne målar upp en historia som är levande och charmig där karaktärerna både har vanliga och ovanliga problem. Det är en lättläst och välskriven spännande historia och jag hoppas att det kommer fler böcker om Samuel och de andra karaktärerna i Klockarvik. Jag gillar att läsa om dem!

Spännande, underhållande och gripande!