Fri frn skulden

Prsten Samuel Williams privatliv r i gungning. Han och srbon Marit vntar barn samtidigt som han inte kan sluta tnka p en viss polis vid namn Maja-Sofia Rantatalo, som han trffade i samband med den mordutredning han hastigt och lustigt blev indragen i nr han anlnde till sin nya tjnst i Klockarvik i Dalarna ngra mnader tidigare. P jobbfronten r det dock betydligt lugnare, s Samuel bestmmer sig fr att ta ledigt och ka till ett kloster i nrheten p en helgretreat fr att f ordning p alla tankar och knslor. Men precis nr han brjat vnja sig vid tystnaden och rutinerna och bestmt sig fr hur han ska staka ut framtiden fr han veta att en kvinna i Klockarvik dtt och att en annan blivit allvarligt sjuk. Nr den dda visar sig ha blivit mrdad riktas misstankarna mot just klostret, eftersom bde den dda och den sjuka haft tta kontakter med systrarna dr. Nu blir...

Vlskriven pusseldeckare!
Nr jag lser vissa bcker s knns det som om jag knner karaktrerna, som om jag r en av dem. S r det i "Fri frn skulden", de har en hrligt gemenskap som fr mig att m bra.

Prsten Samuel och hans srbo Marit vntar barn men han knner inte den gldje han borde knna, istllet gr han och tnker p polisen Maja-Sofia Rantatalo. Han ker till ett kloster p retreat fr att f ordning p sina tankar. Mitt i hans privata kaos dr en kvinna i frsamlingen och en annan r allvarligt sjuk. Det visar sig senare att kvinnan blivit mrdad. Misstankarna riktas mot klostret dr de bda kvinnorna varit mycket. Samuel bestmmer sig fr att stanna kvar och frska snoka rtt p ledtrdar till mordet.

Det mrks att Marianne Cedervall r en etablerad frfattare, sprket r bra, det r ett bra driv och intrigen hller hela vgen. De korta kapitlen gr boken lttlst och innan man vet order av r boken slut. Jag gillar att man fr s mycket bakgrundsfakta om huvudkaraktrerna, det hjlper till att skapa en familjr knsla. Jag hnger grna med bde Samuel och Maja-Sofia i ytterligare en bok.

Lollos bokhrna

2022-02-07

Jag lskade den frsta delen i Mariannes nya serie om deckarprsten Samuel och den hr, andra delen gr mig inte heller besviken.

Det r lantlig charm, krlek, ond brd dd och intriger. Boken r spnnande, humoristisk och svr att slppa! Jag tycker om historien, samspelet mellan karaktrerna (som fr vrigt r en skara intressanta mnniskor) och jag tycker om miljn!

Marianne mlar upp en historia som r levande och charmig dr karaktrerna bde har vanliga och ovanliga problem. Det r en lttlst och vlskriven spnnande historia och jag hoppas att det kommer fler bcker om Samuel och de andra karaktrerna i Klockarvik. Jag gillar att lsa om dem!

Spnnande, underhllande och gripande!