Freja

Krigen nærmer sig Vanaheim. Gårde brændes ned og plyndres af aser, som er trængt ind i landet østfra. Præstinden Freja rejser over til fjenden for at stifte fred. Men mødet med høvdingesønnen Tor forandrer alt. for en mere forbudt kærlighed har aldrig fandtes. Freja er en medrivende beretning om kærlighed, svig og magt. Den handler om de mennesker, som blev vore guder og gudinder. Freja, Tor, Odin, Loke og alle de andre. Følg med tilbage til bronzealderen for 2700 år siden, til en magisk, farlig og sanselig verden.

Johanna Strand

2022-07-16

En spännande berättelse! Det är riktigt trevligt att läsa en saga där författaren faktiskt har ordentlig kunskap om tiden då det utspelar sig. Man lär sig något samtidigt som man roar sig med att läsa.

Anna Björk

2021-10-04

Bra

Braa

Bra

Therese Östman

2020-11-24

Väldigt spännande och intressant historia, tycker det är roligt med nordiska mytologin. Språket var speciellt och kändes äkta. Hennes beskrivningar är väldigt bra. Slutet föll lite pladask och kändes inte genomtänkt. Betyg: 4

Kristoffer Larsson

2019-10-08

....

Helena R

2019-03-12

I denna bok flyttas vi över 2000 år bakåt i tiden, till Vanaheim, ett ö-samhälle där Gudinnan dyrkas och kvinnor styr. Freja är i detta samhälle en ung prästinna, med ödet att en dag ta över som översteprästinna för samhället.

För mig var det lite svårt att komma in i boken, det var en del transportsträcka innan själva handlingen började. Å andra sidan, med facit i hand, var den första biten viktig för att senare kunna förstå kontrasterna mellan de olika samhällena vi introduceras till.

Det är en intressant premiss Johanne Hildebrandt arbetar med, att ta de välkända asagudarna och deras legender, och sätta dem i mänskliga roller och vardagsliv. En hel del vet jag hur det blir i slutänden, men Johanne målar upp hur de olika personerna kom dit. Det är väldigt fascinerande läsning!

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Intressant att få inblick i Valhalla och dess gudar

elinore järlehag

2017-08-30

Riktigt bra bok och startskott på Valhalla serien! Bra historia och genomtänkta karaktärer. Roligt att läsa om gudarna som människor. Svårt att lägga ifrån sig :)

Sandra Katby

2017-02-13

Höga förhoppningar som inte riktigt nådde hela vägen fram, tam historia och inte lika kraftfull som de andra böckerna. Kändes som om det inte riktigt fanns en historia bakom boken.

Catrin ....

2016-09-09

Lite rörig i början, när historien hoppar mellan olika karaktärer. Men den blev snabbt både spännande och läsvärd! Bra avslut på trilogin!

Hedvig Marklinder

2016-05-17

En lång startsträcka, väldigt seg att komma in i och eftersom detta var den första boken jag läste som handlar om denna tid så kanske det var det som gjorde den extra seg i början. Lite väl brutal på sina ställen, kanske att det bara var på det sättet då, viktigt att kunna sin historia isåfall. Helt okej handling och Sigrid som person var intressant att följa.

2015-04-09

Ett mycket bra och spännande avslut på trilogin!

Katarina Strid

2015-01-22

Jag tyckte mycket om denna bok! Intressanta karaktärer, spännande handling och jag är mycket svag för språket! Också intressant att få en bild av hur det kanske kunde varit på denna tid. Det känns trovärdigt.

Maria Jönsson

2014-11-30

Jag ger upp efter ca 100 sidor. Redan är minst 100 människor slaktade på de mest bestialiska sätt vilket är tydligt beskrivet. Orkar inte mer. Den här är inte alls lik någon av de andra böckerna i sagan om valhalla. Trist!

Kristina Bengtsson

2014-10-14

Äntligen fortsätter Hildebrandts serie om Valhalla! Spännande och intressant. Måste ta reda på mer vem den här Sigrid var.
Ser väldigt mycket framemot fortsättningen!

Jenny Majgren

2014-09-24

Minst lika bra som föregångarna.

2014-08-08

Inte lika bra som Freja, men den är bra, spännande, fartfylld. Fail tack vare att den är så rörig när det kommer till "häxerierna" Lite överdrivet, även om det skall vara fantasy.

2014-07-24

En av de bästa böcker jag läst! Älskar hela konceptet och stilen, figurerna. Allt! Nu kan jag knappt bärga mig tills nästa bok är i mina händer :-)

2014-05-25

Anna Godenius läser bra, men boken trÃ¥kar ut mig. Jag har lyssnat 30 min och det räcker!

Marita Larsson

2013-11-06

En fantastisk bok som ger kunskap om vikingatiden och dess gudar på ett underbart sätt. Fängslande kvinnohistoria i romanformat.

2013-06-24

Mycket bra bok... En bra avslutning på en underbart härlig trilogi om sagorna om Valhalla

2013-06-09

En mycket bra uppföljare på boken Freja... Rekomenderas varmt

2013-05-31

Lite trög att komma in i men efter ett tag kunde jag inte släppa den. Det gick fort att läsa den. Ser fram emot de två nästkommande böckerna.

Linnea Lindström

2013-05-31

Språket är lite stapplande vilket nästan fick mig att ge upp men berättelsen grep mig och jag var fast! Vill gärna läsa fortsättningen

Susan Ottman

2013-02-23

Lyssnat med underbara Tomas Bolme som uppläsare. Fan att boken tog slut!

Rebecka Angelin

2012-06-11

Jag älskar denna boken. Våra asagudar är väldigt intressant och detta är en bok som fångade mitt intresse direkt. Mytologi överlag älskar jag.

Detta är ju fortsättningen på boken om Freja och det finns väl inte mycket mer att tillägga. Det är, precis som första boken, intressant, spännande och lättläst. Har du intresse av asar och gudinnor så läs även denna bok.

Intressant, spännande och lättläst bok. Lite blandning av magi och folktro. Det skulle mycket väl kunna vara så som Johanne skriver i boken, om mötet mellan Freja och Tor. Har du minsta intresse av våra asar och gudinnor så läs boken.

2012-01-05

Den första i en fantastisk serie.

2012-01-05

Håller i mina ögon inte samma standard som sina två föregångare.

2012-01-05

Helt klart den bästa i serien.

Janna Vestberg

2011-10-06

Jag tyckte om den här boken! Gillade de mystiska och magiska inslagen - tror dock att man måste inställd mentalt på att läsa en bok om magi och övernaturliga inslag annars blir det konstigt.

Anne M

2011-09-09

Fånigt.

Janita sundblad

2011-02-26

Tycker den här boken var jätte bra , med all sin magi om våra forntida myter i tiden vid bronsåldern om våra gudar och gudinnor Freja, Tor Oden Loke och andra .

Helena Eriksson

2011-01-25

Den första boken i serien är helt klart den bästa.
Det var rätt längesedan jag läste de andra 2, vet inte om det var därför som det kändes lite rörigt i början av boken.

Elin Elssjö

2010-10-06

Inte lika bra som Freja, men fortfarande fängslande.

2010-09-10

Saga från Valhalla är en bra avslutning på trilogin, dock är det nog den svagaste boken av de tre, men den är ändå godkänd. Hela serien väcker ens nyfikenhet på bronsåldern och den gamla Asatron.

2010-09-08

Idun är en bra uppföljare på Freja. På flera sätt bätte, den är iaf mer känslosam. En stark 3:a i betyg.

2010-09-06

Tog ett tag innan man kom in i handlingen, men efter det sugs man in. Boken pendlar mellan en 3:a eller 4:a, tror dock att den 3:a i betyg är mest rättvist.

Sofia Åkerberg

2010-07-28

När Johanne Hildebrandt skriver i Aftonbladet i egenskap av utrikeskorrespondent gör hon det oftast relativt vältaligt, intelligent och angeläget. Det var kanske det och blurben av Marianne Fredriksson på omslaget som gjorde att jag faktiskt hade vissa förväntningar på Freja.

Freja är dotter till vanernas drottning Åse och prästinnevigd till Gudinnan. Efter en misslyckad fredsmäkling får hon chansen att tillfångata fiendehövdingasonen, Tor. Meningen är att han ska blotas åt Gudinnan men Freja finner sig allt mer dragen till Tor. Ska deras förbjudna kärlek kunna överleva i tider med krigsmuller mellan vaner och asar vid horisonten?

Freja bekräftar vad som i vissa lägen känns som om det skulle kunna vara en livsdevis (omciterat från den oförliknelige livsfilosofen Homer Simpson): förväntningar är första steget mot besvikelse. Boken är nämligen egentligen inte direkt dålig, både språket och handlingen är förhållandevis flyhänt. Men under hela läsningen kan jag ändå inte komma ifrån det faktum att storyn i mångt och mycket skrevs redan för snart 30 år sedan. Även i The Mists of Avalon har vi återberättandet av en klassisk historia fast i ett annat perspektiv och konflikten mellan ett matriarkalt och patriarkalt samhälle. Det är bara att Marion Zimmer Bradley gjorde det så mycket bättre och i slutänden blir inte Freja så mycket mer än en dålig kopia, med vissa ytterligare inslag från Grottbjörnens Folk.

Språket ligger som sagt på en standardnivå, varken mer eller mindre. Men Hildebrandts försök att väva ihop verklighet och myt, att försöka levandegöra kärleksgudinnan Freja och Odens upphöjning till något mer än bara hövding, fungerar helt enkelt inte. Ena sekunden är Freja en noggrann skildring av livet runt Östersjön under yngre bronsåldern, andra sekunden är det en fantasyroman med sejder, andar och andra övernaturliga inslag. Konflikten mellan vanernas Gudinnetro och asarnas mer patriakala trossystem känns forcerad och övertydlig. Många karaktärer får aldrig växa utan blir rätt endimensionella motorer, enbart närvarande för att förra vissa delar av handlingen vidare.

Freja är första delen i en trilogi men jag måste erkänna att jag efter avslutad läsning känner mig betydligt mer sugen på att läsa om The Mists of Avalon för femtielfte gången.

2010-07-25

En aning seg faktiskt.

Lena Knutsson

2010-07-08

Så traaadig.... orkade inte lyssna klart men jag försökte verkligen... Inte min typ av genre tror jag...

Carolina Hytter

2010-05-19

Konceptet är jätteintressant. Men språket dödar den! Talspråk överallt och inga direkt lysande inslag. Besviken på hela serien.

Izabelle Renlund

2009-09-10

Tyckte om boken. Såg framför mig hur det verkligen var för 2700 år sedan.