Freak - boken om Freddie Wadling

'Jag har alltid sett det vackra i det groteska. Jag vet att de flesta varken kan eller vill göra det och därför kanske jag klassats som ännu mera freak än jag varit.' - Freddie Wadling Hans uppväxt var ett svart hål och under sju långa år sade han knappt ett ord. Som tonåring började han använda droger. Tillsammans med musiken gav de honom en länge saknad identitet och en efterlängtad tillflyktsort. Freddie Wadling blev en av de första svenska punkmusikerna. Redan då var han en musikalisk särling med säregen röst. Sedan dess har han ett otal gånger tilldelats epitetet 'Sveriges bästa rockröst'. I Freak - boken om Freddie Wadling möter vi människan bakom myten. Här berättar Freddie med egna ord om uppväxten, utanförskapet, smärtan, musiken och drogerna. Journalisten Robert Lagerström är bosatt i Göteborg. Han träffade Freddie Wadling för första gången 1981.

John C

2015-12-13

Har väl aldrig varit ett stort Wadling-fan men inser naturligtvis att han är en betydande artist. I den här boken får vi hans livshistoria berättad, dels av honom själv, dels av människorna i hans närhet. I många fall skiljer sig deras uppfattning åt vilket gör boken mer intressant. Hursomhelst, en historia om en man som inte haft det allt för lätt - ibland på grund av otur, ibland på grund av egna val.

D

Dagny Nordmark

2010-08-10

Nu förstår jag varför han har ett så härjat utseende denne fantastiske sångare och artist