Förbannelsen

"När man öppnar boken sveps man direkt in i denna välskrivna, unika berättelse om mysterier, det förflutna och ond bråd död. En bok som fascinerar, engagerar och berör, från början till slut."Tusensidor "Mycket läsvärd. Betyg 4 av 5"BTJ, Nils Ahnland Spänning och kusligheter i skärgårdsmiljö. Andra delen i serien om Hilde Stridh, som har en förmåga att se saker som andra inte ser. Hilde ska spendera sommarlovet på Ragnarsö i Stockholms skärgård. Men ön bär på många hemligheter. När Hilde flyttar in i mormors gamla båtsmanstorp sätts mörka krafter i rörelse. Vad är det som ligger bakom alla mystiska försvinnanden och drunkningar på ön sedan 1600-talet? Och vad pågår egentligen på det exklusiva Sailor Inn, vars ägare ingen sett? I sin jakt på sanningen dras Hilde in en värld av våld, svek och död, där bara en tunn hinna skiljer de levande från de döda,...

Karin W

2021-12-05

Spännande bladvändare, även för en vuxen.
Väldigt målande språk, och spännande berättelse med inslag av mystik samt skickligt invävda historiska detaljer.
Kan verkligen rekommendera boken, samt dess uppföljare!

Michael

2021-05-19

Väldigt välskriven bok och rysligt spännande i skärgårdsmiljö. Uppföljaren till Sakramentet som fortsätter historien om Hilde. Rekommenderas varmt. Väntar med spänning på avslutande boken i trilogin.

Maria Herlitz

2020-10-01

Mycket spännande med välskriven dialog och trovärdiga karaktärer.

Helena Westin

2020-09-24

Den här är en sån bok som man blir ledsen när den är slut, för att man vill fortsätta att hänga med personerna som man lärt känna: det är förstås huvudpersonen Hilde, hennes kompis Happy, hennes struliga föräldrar, kusinen Tyra och den tyske historikern Helmut Schwartz, bland andra. Härliga människor allihopa! Hilde ska ha sommarlov i skärgården och vila ut efter dramatiken när hon nästan blev mördad under konfirmationen på vårterminen, men det blir inte så mycket vila och man fattar ganska snabbt att miljön och människorna på ön rymmer ouppklarade händelser. Hilde utforskar sina övernaturliga förmågor, och förstår mer och mer av dem. Boken är spännande och dramatisk, och för mig som är historienörd tycker jag det är härligt när historiska händelser, som t ex häxprocesserna på 1600-talet, får kopplingar till händelser och relationer som utspelar sig idag. Jag ger boken fyra silverskimrande stjärnor!