Fransk afton

Falkehed, Magnus

| 2009

Fransk afton vänder sig till alla de som är nyfikna på den mytomspunna bistrokulturen vars liv har blivit romantiserat i så många texter och filmer. Med hjälp av bokens härliga recept, drycksförslag, anekdoter och medföljande musik kan man drömma sig bort till Paris eller skapa sin egen franska afton hemma!Stockholmaren Magnus Falkehed har tillbringat de senaste 15 av sina 40 år i Paris. Därifrån bevakar han det franska samhällslivet och nyhetsflödet som korrespondent åt några av Sveriges ledande dagstidningar: Aftonbladet, Dagens Industri, Göteborgsposten och Sydsvenskan.

Desirée Fredlund

2010-12-14

Paris kan göra mig tokig av lycka, precis som författarenMagnus Falkehed säger. Mitt älsklingsminne av Paris är en tidig sommarmorgon där jag står på Place de la Concorde och skådar ut över ett folktomt Champs-Elysées med Triumfbågen längst bort i fjärran. Just då, där i morgonrodnadens stillhet, är det helt omöjligt att föreställa sig att det var på Place de la Concorde blodet flöt och Ludvig XVI och Marie Antoinette blev halshuggna.

Inget kan vara mer vackert än Paris i gryningen.

I Fransk afton kan man återuppleva Paris fuktiga kullerstenar och värmen från en liten bistro, även om man som jag bor ute i den småländska skogen. Här finns recepten, små berättelser och inte minst en cd där Edith Piaf bidrar till äkta fransk stämning. Allt vackert inramat i förgyllda kanter.