Frans G. Bengtssons Rde Orm. D. 1, Frsta delen eller Hur Orm blev vnsterhnt

Bengtsson, Frans G

| 1983

Rde Orm r en av de hjltar som aldrig dr. Berttelserna om vikingahjlten skapades av Frans G Bengtsson redan p trettiotalet och har blivit ngra av vra mest lskade och lsta bcker. De trycks stndigt i nya upplagor och finns idag versatta till nitton sprk. Nu kommer vr hjltes ventyr som tecknad serie. Skapad av Charlie Christensen, vlknd som samtidsgisslare genom den tecknade figuren Arne Anka. Hr har han skapat ett helt nytt serieepos som i berttandet inte str originalet efter vad gller humor, dramatik och gestaltning. Vi fr i denna frsta del flja hur Rde Orm av misstag kommer ut p sin jungfruresa och tillsammans med Kroks mannar drar p plundringstg lngs den spanska kusten. Bland Asturiens berg och Galiciens klippor rkar sllskapet ut fr hndelser som fr svra konsekvenser fr deras fortsatta frd. Detta r den frsta volymen i en serie av planerade fem...

Mjligen r jag partisk fr ventyr men Rde Orm r en definitiv favorit. Fr en del kan sprket knnas lite tradigt och/eller gammalmodigt. Till er sger jag: Hll ut. Efter ett eller tv kapitel vnjer du dig. Med det sagt har Rde Orm nd en enorm styrka. Med ett spnnande och vrldsomspnnande ventyr som krna, klassresor och sm glimtar in i historiska oroshrdar s underhller boken mycket vl. Trovrdigheten och igenknnligheten varierar utmed berttelsens gng: Ofta kan man knna igen sig som en ventyrsskande ungdom men nstan alla karaktrer lider av en viss "Chumminess" och overvinnlighet. Rde Orm r inte en bok som fr dig att fundera ver varken din egen eller mnsklighetens indentitet. Boken frsker varken underska de filosofiska frhllandena fr sanning, skuld och existens eller stlla frgor kring dessa. Bde intrig och sprk kan knnas banala beroende p lsarens fokus. Rde Orm r inte en bok som frndrade hur bcker skrivs eller lses. Allt detta till trots r Rde Orm enormt underhllande. Ibland vill man grubbla och fundera. Ibland vill man ha ett underhllande och medryckande ventyr.

Om du skms ver att ha bcker i bokhyllan som inte behandlar mycket allvarliga och intellektuella teman s rder jag dig att gmma den under sngen fr d du r sugen p ventyr. Rekommenderas varmt.

Lste den fr mnga r sedan och den hller hela vgen n.

Jouni Gustafsson

2017-01-12

Mycket underhllande och skrivet med stor berttargldje.

Benjamin Elfors

2016-09-26

Favoritbok?! Lsa om?! Blir chockad av alla hga betyg. P sin hjd en svag trea. Bra driv i berttelsen, srskilt frsta halvan, men tjatigt och litterrt ganska torftigt. Knns lite som ett Asterix-seriealbum i romanform.

Agathon Sax

2016-04-02

Ett msterverk!

Charlotta Bjrnsson

2016-01-16

Mnga hemskheter och otroligt otroliga sammantrffanden men ett oerhrt driv i berttelsen och en fantastisk berttargldje.

Tina Schander

2014-11-19

Den bsta boken jag ngonsin lst!

Hans Olof Andersson

2014-09-17

Jag tyckte att den inte riktigt hll mtten. Trttnade lite p alla "liknande" historier som terberttades. Dock lsvrd.

jon jon

2013-12-04

Odyssen och Illiaden med en dos svensk slapstick.

Pia Stendahl

2012-05-16

"Rde Orm" tillhr en av mina favoritbcker och ny har den kommit ut i en ny utgva.

Jag lskar Frans G. Bengtssons stt att skriva. Det r sprket och det lite putslustiga som gr hela boken enligt min mening. Jag fnissar fr mig sjlv flera gnger.

Intrigen blir p s stt lite sekundr fr min del men ven det hller mttet. Frsta delen, "Sjfarare i Vsterled", r mycket hndelserik. ven om det r en ganska romantiserad bild av vikingar s r det spnnande att flja med Orm och Toke p deras ventyr.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

2012-02-26

Mina bcker r gamla och skrivna med den gamla formen p vra svenska ord, men man vnjer sig ganska fort. Det r svrt att hitta naturliga stllen nr man vill lgga ifrn sig boken, d det r lnga kapitel utan stycken. Handlingen r en bra blandning mellan historia och rent ?hittep?, som mycket vl skulle kunna vara sann.

Narayn Edman

2011-11-12

Bst

Kamali 

2011-10-11

Det inte Rde Orm fixar lmnas vidare till Mc Gyver. Hurra fr oslagbara mn! =)

Daniel Bergvall

2011-09-22

Min absoluta favorit. Underbart sprk, enormt underhllande. Jag har lst om den ca vart tredje r sedan jag var 13. Lika bra varje gng.

Jonna Stenlund

2011-09-05

Hade den hr boken varit en mnniska s hade jag gift mig med den.

KR

2011-08-30

Nr mn inte behvde be om urskt fr sin existens, och bemtte vrlden med den ironi den frtjnar. Gigantisk, helt enkelt.

Klinga

2011-01-24

Min kommentar syftar p serieutgvan. Ganska stillastende och kvinnor r schablonmssigare n annat. Skn Tintinstil i bilderna.

Annika Sjstrm

2010-10-01

hrd som ljudbok

Mattias Dahlberg

2010-06-10

En favorit som tl att lsas mer n en gng. Mustig, livsbejakande och lrorik. Hrlig helt enkelt!

Niklas Hall

2010-03-30

Ovrderlig klassiker som inte gr att efterlikna. Vl lmpad fr hglsning med ett otroligt bra och mustigt berttarsprk. Nsta som sknes ppelmust ;-)

Mikael Bjrs

2010-02-19

En av mina stora och tidiga lsupplevelser, som jag lst om flera gnger. Lika bra varje gng!

Fredrik Skaring

2009-11-11

En bok jag lst s mnga gnger mste ju vara en femma!

Linda Svanberg

2009-10-22

Jo, men den r ju bara helt underbar! Brllopet, sger jag bara. Brllopet!

Jonas Olsson

2009-09-13

En av mina favoriter

Fredrik Broberg

2009-08-19

Bara inledningen r vrd att g och infrskaffa den hr boken. Sedan lser resten av sig sjlvt.

marten l

2009-08-19

jag har lst den 3 lr 4 gnger, frsta gngen var jag nog 12 r. lika bra varje gng.

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2003-08-14
Kul, underhllande och bra. Om Rde orms (en vikings) irrfrder och ventyr

Samuel Karlsson

2009-08-11

Borde alla lsa minst en gng i livet.