Frankissstein

Om kropparna vi lever i och om kropparna vi vill ha. Det är en regnig och kylig sommar 1816 vid Genève-sjön, där ett litet sällskap, bestående av Byron, Shelley och Mary Shelley samlas. De roar sig med spökhistorier och samtal om möjligheten att väcka en död människa till nytt liv. Till en mässa i Memphis tvåhundra år senare anländer Ry Shelley, läkare och transperson, för att studera robotars påverkan på människans hälsa. Han bekantar sig snabbt med den vackra receptionisten Claire och walesaren Ron Lord, som producerar avancerade sex-robotar, och träffar också den karismatiske Victor Stein. Jeanette Winterson har gjort ett lekfullt omtag på Mary Shelleys klassiska ?Frankenstein?. En bok om AI och flytande könsgränser.

D

Dag Nyholm

2020-03-13

Stundtals briljant, kontrastrikt klassiskt och modernt, allvarligt och farsartat, om liv och död, människa och maskin. "De otillräkneliga har mycket ofta en djup övertygelse som de tillräkneliga saknar."

Hanna Melin

2020-03-02

Wäh, alltså njäe. Är detta den enda titeln vi någonsin kommer se med tre ”s” på raken?! Så tänkte jag första gången jag plockade upp Frankissstein, och bara det sätter agendan för romanen själv. Jag förstår den bara inte. Pretentiös och svamlig. Känns som om författaren bara vaknat en morgon efter att ha drömt om transpersoner, sexrobotar och Frankenstein och bestämt sig för att kombinera dem i en berättelse. Det... håller inte. Det är tvärtom väldigt förvirrande. Men ganska intressant emellanåt. Dock känns detta, bokstavligen, som något min mormor kunnat skriva. Och med det menar jag att När havet steg, av Yvonne Waern (= min mormor) faktiskt är en roligare läsupplevelse än detta om man gillar taffliga robotar och sånt.