Frankenstein

Mikaelita Bovalius

2017-05-02

Detta klassiska msterverk har jag nyss lst i 29-rs ldern. Detta var verkligen en sregen klassiker och din lder vid lsandet har nog ingen betydelse. Alla "kan" vl sin Frankenstein tnkte jag. Men ack inte jag, berttelsen bde frbluffade och chockade mig. Den r vackert berttad, som av 3 personer: Frankestein, Frankensteins monster eller "plgoande" som han ocks kallas fr och stundvis av btmannen Walton (som r med inledningsvis och i slutet). Den r magisk p ngot vis och lngt mer sorglig n jag hade frsttt, men sorglig p ett fint stt. Det r som att kliva innanfr portarna hos ett geni, allts upptcksmannen Frankenstein. Och innanfr portarna hos en utsatt, en som inte kan eller fr vara med i det samhlle som mnniskan erbjuder. Mary Shelley gr berttelsen lika aktuell i dag, som 1818 d Frankenstein fick mta vrlden. I prologen berttar hon ocks att hon ftt frgan hur en ung qvinna som hon kunnat skriva ngot s fasligt, ja du. Det kan hon i alla fall. Med andra ord, ls och berrs. Sm sta bilder bjuds det p ocks. Och faktum kvarstr att filmversionen av monstrets utseende inte alls stmmer in p den kta bokversionen. Hr finns inga jrnspikar eller raka linjer i ansiktet, det hr monstret r alldeles fr stort, omnskligt i proportion och med hr i ansiktet. Enjoy!

Magnus Johansson

2016-07-25

Fascinerande, gripande och tragisk.

Sara Green

2015-05-09

Fantastisk (och tragisk) berttelse. Det var p tiden att jag lste den.

emilia bornestav

2015-04-13

Typisk romantikroman, mnga fantastiska speglingar mellan personernas mende och miljbeskrivningarna.

Stina J

2014-10-31

Jag gillar att lsa klassiker, men ofta har man ju en bild av vad de handlar om redan innan man brjar lsa, p grund av alla tolkningar i populrkulturen man lrt knna orginalverket genom. Ofta verraskas man av att orginalet r ngot helt annat n man trodde, ta t.ex Sherlock Holmes som inte r alls s spnnande som man trodde, eller djungelboken som jag lste nyligen och som har en helt annan struktur och handling n Disneys version. Ofta r det lite av en besvikelse. I fallet med Frankenstein dremot var boken en positiv verraskning. Inga galna gala vetenskapsmn i spklika hus som skriker " It's aliiiveee!! till dnet av ska. Ingen puckelryggig Igor som grver upp frska lik, och inget svligt, nstan dumsnllt Boris Karloffmonster som stapplar omkring hjlplst i skandet efter krlek. Originalet r mycket mrkare, mer psykologiskt och sjlva framstllandet av monstret ( eller "demonen" som han oftare kallas) r allt annat n i fokus. Bde Frankenstein och hans skapelse r komplexa och intressanta karaktrer och berttarstilen r fngslande och faktiskt otckt p riktigt.

Maria Blomkvist

2013-10-09

Det r intressant hur frfattaren ifrgastter vad ett monster r och hur och varfr det blev s. Berttarperspektivet, med olika lager av berttarrster, var vldigt vlgjort och berikade lsandet. Dremot saknade jag ett engagemang i karaktrerna. Trots all sorg och desperation blev jag inte nmnvrt gripen av deras den.

Lars Martinsson

2013-08-02

Den sjlvklara utgngspunkten fr att frst den gotiska romangenren, men som LSUPPLEVELSE kanske inte helgjuten.

Emma Lampinen

2012-12-01

Vet att det r en klassiker men orkar inte med sprket. Fredrar att se filmen.

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Klassiker!

Iida Tuomi

2011-12-05

Vldigt bra bok, monstret var inte alls som i filmerna; vilket var en trevlig upptckt. Spnnande lsning!

Sofie Petersson

2011-05-29

Mnga knner igen Frankensteins monster frn filmvrlden dr den har gtt upp p bioduken flertalet gnger i olika versioner, de flesta lngt bort frn den ursprungliga historien om vetenskapsmannen som i sin jakt p livets gta, i ren iver skapar ett monster av likdelar och elektricitet, dock utan en puckelryggad medhjlpare och blixtar, det str filmversionerna fr.
Det groteskt skapade monstret flyr frn bybornas ilska och vrede och det drjer inte lnge innan han upptcker att det r hans fasansfulla yttre som vcker avsky hos mnniskorna.Jag har aldrig lst Frankensteins monster tidigare och boken skiljer sig rejlt frn gamla svartvita filmer om besten och hans mordiska dd. Verket handlar snarare om en individ som skiljd frn mnniskorna mste skapa sin egen identitet och personlighet och som fr sin vrld frstrd varje gng han visar sig. Sakta frvandlas den plgade individen till en strd best...

2011-04-20

Vldigt bra bok men vldigt synd om monstret. :)

Kenneth Olausson

2011-04-09

Shelleys inte okomplicerade roman "terberttad av Rosie Dickens" fr att passa i barns bokhyllor. Det kan vl aldrig bli bra?. N

Kenneth Olausson

2011-04-03

Glm monstret med skruven i pannan och den klumpiga gngen. Och tnk dig en osannolik historia som i sina grundelement mycket vl kan ha sannolikhetens prgel - dvs att en del av oss prglas starkt av bittra erfarenheter och besvikelser. ven om de flesta trots detta inte blir srskilt monstrusa. Klokt sagt, eller hur?

Anna Renstrm

2011-03-26

Ls den p svenska och engelska parallellt r mitt rd! Jag tycker jag har relativt goda engelskakunskaper men det r inte s ltt..fint sprk.

Eyez Only

2011-03-01

Vackert tecknat och det r faktiskt vldigt synd om det stackars monstret...

Liselotte Wijkmark

2011-02-27

Boken r en fri tolkning p ursprungsberttelsen. Det handlar om rtten till liv och vem som har rtten att slcka eller sortera bland oss.

Madame Medusa

2011-01-16

En hrlig gotisk klassiker att stta tenderna i. Dessutom bidrar den med existentiella funderingar av fiolosofisk karaktr OCH, d den skrevs var sdana hr experiment med dda kroppar vldigt vanligt. Den forskning som fretogs d ligger till grund fr den livrddnings och hjrtstarts teknik som vi har idag. Dessutom donerar ju folk numera organ frivilligt, s det som verkade groteskt och lbbigt d r idag ett faktum som ter sig helt naturligt...

Jasmine S

2011-01-08

Arturo Belano

2010-10-31

victor frankenstein - litteraturhistoriens strsta idiot. sista 50 sidorna blir en ren plga.

Lavju Andersson

2010-08-10

Bra bok som ibland blev lngtrkig. Missade inget om man blddrade frbi ngra sidor.
Dock verkade alla vara p samma dystra humr och tnka liknande varandra. Hade grna ftt vara lite mer variation i bde tankar och sprk.

Elisabeth E

2010-05-20

Shelley redogr sin berttelse superbt. Spnnande och tankevckande.

Daniel Garpebring

2010-02-06

En sann klassiker som mste lsas.. knner man till epoken fr man en strre frstelse fr handlingen.

Sophia Tingeling

2009-12-29

Stundtals lite lngrandig, stundtals alldeles alldeles underbar. lsvrd.

Monika Holmberg

2009-09-04

Jag har lst den. Tror jag. Men jag minns ingen. Kan inte innebra att det ska ha ett hgt betyg. Men jag ska kanske frska igen.