Frankenstein

Mikaelita Bovalius

2017-05-02

Detta klassiska mästerverk har jag nyss läst i 29-års åldern. Detta var verkligen en säregen klassiker och din ålder vid läsandet har nog ingen betydelse. Alla "kan" väl sin Frankenstein tänkte jag. Men ack inte jag, berättelsen både förbluffade och chockade mig. Den är vackert berättad, som av 3 personer: Frankestein, Frankensteins monster eller "plågoande" som han också kallas för och stundvis av båtmannen Walton (som är med inledningsvis och i slutet). Den är magisk på något vis och långt mer sorglig än jag hade förstått, men sorglig på ett fint sätt. Det är som att kliva innanför portarna hos ett geni, alltså upptäcksmannen Frankenstein. Och innanför portarna hos en utsatt, en som inte kan eller får vara med i det samhälle som människan erbjuder. Mary Shelley gör berättelsen lika aktuell i dag, som 1818 då Frankenstein fick möta världen. I prologen berättar hon också att hon fått frågan hur en ung qvinna som hon kunnat skriva något så fasligt, ja du. Det kan hon i alla fall. Med andra ord, läs och berörs. Små söta bilder bjuds det på också. Och faktum kvarstår att filmversionen av monstrets utseende inte alls stämmer in på den äkta bokversionen. Här finns inga järnspikar eller raka linjer i ansiktet, det här monstret är alldeles för stort, omänskligt i proportion och med hår i ansiktet. Enjoy!

Magnus Johansson

2016-07-25

Fascinerande, gripande och tragisk.

Sara Green

2015-05-09

Fantastisk (och tragisk) berättelse. Det var på tiden att jag läste den.

emilia bornestav

2015-04-13

Typisk romantikroman, många fantastiska speglingar mellan personernas mående och miljöbeskrivningarna.

Stina J

2014-10-31

Jag gillar att läsa klassiker, men ofta har man ju en bild av vad de handlar om redan innan man börjar läsa, på grund av alla tolkningar i populärkulturen man lärt känna orginalverket genom. Ofta överraskas man av att orginalet är något helt annat än man trodde, ta t.ex Sherlock Holmes som inte är alls så spännande som man trodde, eller djungelboken som jag läste nyligen och som har en helt annan struktur och handling än Disneys version. Ofta är det lite av en besvikelse. I fallet med Frankenstein däremot var boken en positiv överraskning. Inga galna gala vetenskapsmän i spöklika hus som skriker " It's aliiiveee!! till dånet av åska. Ingen puckelryggig Igor som gräver upp färska lik, och inget sävligt, nästan dumsnällt Boris Karloffmonster som stapplar omkring hjälplöst i sökandet efter kärlek. Originalet är mycket mörkare, mer psykologiskt och själva framställandet av monstret ( eller "demonen" som han oftare kallas) är allt annat än i fokus. Både Frankenstein och hans skapelse är komplexa och intressanta karaktärer och berättarstilen är fängslande och faktiskt otäckt på riktigt.

Maria Blomkvist

2013-10-09

Det är intressant hur författaren ifrågasätter vad ett monster är och hur och varför det blev så. Berättarperspektivet, med olika lager av berättarröster, var väldigt välgjort och berikade läsandet. Däremot saknade jag ett engagemang i karaktärerna. Trots all sorg och desperation blev jag inte nämnvärt gripen av deras öden.

Lars Martinsson

2013-08-02

Den självklara utgångspunkten för att förstå den gotiska romangenren, men som LÄSUPPLEVELSE kanske inte helgjuten.

Emma Lampinen

2012-12-01

Vet att det är en klassiker men orkar inte med språket. Föredrar att se filmen.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Klassiker!

Iida Tuomi

2011-12-05

Väldigt bra bok, monstret var inte alls som i filmerna; vilket var en trevlig upptäckt. Spännande läsning!

Sofie Petersson

2011-05-29

Många känner igen Frankensteins monster från filmvärlden där den har gått upp på bioduken flertalet gånger i olika versioner, de flesta långt bort från den ursprungliga historien om vetenskapsmannen som i sin jakt på livets gåta, i ren iver skapar ett monster av likdelar och elektricitet, dock utan en puckelryggad medhjälpare och blixtar, det står filmversionerna för.
Det groteskt skapade monstret flyr från bybornas ilska och vrede och det dröjer inte länge innan han upptäcker att det är hans fasansfulla yttre som väcker avsky hos människorna.Jag har aldrig läst Frankensteins monster tidigare och boken skiljer sig rejält från gamla svartvita filmer om besten och hans mordiska dåd. Verket handlar snarare om en individ som skiljd från människorna måste skapa sin egen identitet och personlighet och som får sin värld förstörd varje gång han visar sig. Sakta förvandlas den plågade individen till en störd best...

2011-04-20

Väldigt bra bok men väldigt synd om monstret. :)

Kenneth Olausson

2011-04-09

Shelleys inte okomplicerade roman "återberättad av Rosie Dickens" för att passa i barns bokhyllor. Det kan väl aldrig bli bra?. Nä

Kenneth Olausson

2011-04-03

Glöm monstret med skruven i pannan och den klumpiga gången. Och tänk dig en osannolik historia som i sina grundelement mycket väl kan ha sannolikhetens prägel - dvs att en del av oss präglas starkt av bittra erfarenheter och besvikelser. Även om de flesta trots detta inte blir särskilt monstruösa. Klokt sagt, eller hur?

Anna Renström

2011-03-26

Läs den på svenska och engelska parallellt är mitt råd! Jag tycker jag har relativt goda engelskakunskaper men det är inte så lätt..fint språk.

Eyez Only

2011-03-01

Vackert tecknat och det är faktiskt väldigt synd om det stackars monstret...

Liselotte Wijkmark

2011-02-27

Boken är en fri tolkning på ursprungsberättelsen. Det handlar om rätten till liv och vem som har rätten att släcka eller sortera bland oss.

Madame Medusa

2011-01-16

En härlig gotisk klassiker att sätta tenderna i. Dessutom bidrar den med existentiella funderingar av fiolosofisk karaktär OCH, då den skrevs var sådana här experiment med döda kroppar väldigt vanligt. Den forskning som företogs då ligger till grund för den livräddnings och hjärtstarts teknik som vi har idag. Dessutom donerar ju folk numera organ frivilligt, så det som verkade groteskt och läbbigt då är idag ett faktum som ter sig helt naturligt...

Jasmine S

2011-01-08

Arturo Belano

2010-10-31

victor frankenstein - litteraturhistoriens största idiot. sista 50 sidorna blir en ren plåga.

Lavju Andersson

2010-08-10

Bra bok som ibland blev långtråkig. Missade inget om man bläddrade förbi några sidor.
Dock verkade alla vara på samma dystra humör och tänka liknande varandra. Hade gärna fått vara lite mer variation i både tankar och språk.

Elisabeth E

2010-05-20

Shelley redogör sin berättelse superbt. Spännande och tankeväckande.

Daniel Garpebring

2010-02-06

En sann klassiker som måste läsas.. känner man till epoken får man en större förståelse för handlingen.

Sophia Tingeling

2009-12-29

Stundtals lite långrandig, stundtals alldeles alldeles underbar. läsvärd.

Monika Holmberg

2009-09-04

Jag har läst den. Tror jag. Men jag minns ingen. Kan inte innebära att det ska ha ett högt betyg. Men jag ska kanske försöka igen.