Från andra sidan graven

Beckett, Simon

| 2011

Ingen kommer undan sitt förflutna Vid första anblicken kunde det ha varit vad som helst ? en sten, en trädrot, en växt av något slag. Men ur hedens fuktiga jord stack resterna av en hand upp, benen blänkte vita. Det har nu gått åtta år sedan kroppen av en ung flicka hittades begravd ute på den ödsliga Dartmoorheden. Polisen var helt säker på att hon var ännu ett av våldtäktsmannen och seriemördaren Jerome Monks tonårsoffer. Monk erkände till slut och sattes bakom lås och bom. Rättsantropologen David Hunter och de andra i teamet ansåg fallet vara löst. En morgon ringer det på David Hunters dörr. Där står kriminalpolis Terry Connor, en av dem som jobbade med Monkfallet. Tidigare var de nära vänner, men vänskapen fick ett tragiskt slut när Connor blev den indirekta orsaken till att Hunters fru och dotter omkom i en bilolycka. Nu berättar han att Monk har lyckats rymma från anstalten....

2016-11-01

Snudd på en femma, den bästa hittills om David Hunter. Både spännande och gripande. Kan starkt rekommenderas.

Ganska bra deckare, men stör mig nåt kopiöst över alla stavfel i boken!

Torbjörn Nilsson

2012-07-02

Jag som trodde att förra delen var ett lågvattenmärke. Serien blev ju inte direkt bättre med denna.
Dessutom innehåller boken ett antal stavfel - pinsamt.

Klara Antonsson

2012-06-22

Spännande!

Kristoffer Wendel

2012-06-15

helt ok, även om den inte var lika bra som hans tidigare böcker. Nu vart det lite väl uppenbart vem som låg bakom det hela.

Conny J

2012-06-09

Nja, Beckett blir bara sämre för varje bok... Kommer inte läsa fler av honom heller...

Elisabeth E

2011-08-21

Inte lika bra som de tidigare.

kristina johansson

2011-07-17

Ny roman av Beckett...inte lika bra som de andra men godkänd...dock ingenting jag lagt på minnet.

Birgitta Spele

2011-06-06

Fjärde delen. Ganska spännande, bra att man fick veta mer om hans förflutna även om det förvirrade mig i början.

Maria Larsson

2011-05-31

Efter åtta år i fängelse rymmer den fruktade seriemördaren Jerome Monk. Han verkar vara ute för att hämnas på dem som fick honom bakom galler.
Rättsantropologen David Hunter engagerar sig återigen i fallet Monk men blir under jakten mer och mer osäker på Monks verkliga skuld.

Det är svårt att lägga ifrån sig Simon Becketts böcker. Här bjuds man på spänning från första sidan och tempot i böckerna är intensivt.
"Från andra sidan graven" är den fjärde i serien om David Hunter och nu börjar Beckett bli lite förutsägbar. Man bjuds inte på några överraskningar i den här boken. Tvärtom är det en ganska traditionell spänningsroman. En dussindeckare.
Det positiva med denna fjärde bok - om man ska hitta något - är att den innehåller mindre äckliga detaljer än de tidigare.

Simon Beckett som författare ska man dock inte gå miste om. Men just den här boken passerar obemärkt förbi. Läs istället "Skrivet i eld" där man som läsare får sitta på nålar från start till mål.