Främmande jord

Lahiri, Jhumpa

| 2009

Det är inte ofta novellsamlingar hamnar på bästsäljarlistorna, men med Främmande jord tog Jhumpa Lahiri inte bara de amerikanska kritikerna utan också landets bokköpare med storm. Bara några veckor efter att boken utkommit våren 2008 låg den sensationellt nog på första plats på New York Times topplista över flest sålda böcker. I åtta berättelser om några indiska invandrarfamiljer i USA skapar Jhumpa Lahiri små gnistrande universum. Under vardagens lugna yta vibrerar spänningarna mellan generationerna när hemlandets traditioner krockar med det nya landets sätt att leva. Med inlevelse, skarp iakttagelseförmåga och absolut gehör ger hon en levande bild av identitet, längtan, starka familjeband och inte minst kärlek.

Izabela Horn

2014-12-20

främmande Jord är fylld av noveller om indiska invandrare. Jag e inte förtjust i noveller utan gillar långa berättelser men främmande Jord var en positiv överraskning, alla noveller var riktigt bra och hade kunnat utvecklas och bli riktiga böcker. Gillar man kortare historier så är denna bok att rekommendera.

Elisabeth Nord

2013-11-14

Beautiful language. Super important stories.

Sofie Petersson

2011-05-27

Det är inte lätt att förutspå hur Jhumpa Lahiris indiska akademiker ska reagera på situationer eller hur en knepig sitution kommer att lösas. Det är styrkan i hennes noveller, det är endast den avslutande texten som är lätt att avkoda i förtid. De andra är smarta vardagliga betraktelser som kan förekomma ytliga för en del men faller mig i smaken. Jag tycker om det komplexa enkla i dessa indiska miniverk om allt mellan himmel och jord, har dock ingen favorit.

Louise A

2011-02-08

Åhh, det här är så bra så jag får rysningar. Nära men ändå på avstånd.

Å

Åsa Svärd

2011-01-24

Bra bok!

Klinga

2011-01-11

Jag bara läser och läser. Jhumpa Lahiri har skrivit 8 berättelser utan särskilt dramatiska inslag men som verkligen griper tag. Berättelserna handlar om exil, att byta land och kultur eller att växa upp i en annan omgivning än den föräldrarna växte upp i. Ibland kan jag översätta den indisk/bengaliska erfarenheten som Lahiri beskriver direkt till tankar jag haft om 20-30-talsgenerationernas flytt från landsbygd till stad i Sverige. Lahiri visar omsorg om minsta detalj, som tepåsar på tork, och har en ren och elegant stil. Personerna kommer inte nära alls men man betraktar dem gärna på avstånd. I förmågan att summera det intressanta i en persons liv på några rader påminner hon om JC Oates men här finns inga öppna passioner och starka känsloutspel. Det är svalt och fantastiskt bra

BOKMANIA bokblogg

2009-07-08

Bokmanias recension finns här http://www.bokmania.net/2009/06/frammande-jord.html