Frmlingen

Camus, Albert

| 1996

Mersault r en vanlig mnniska som slumpen gr till mrdare. Nr han stlls infr rtta vnds alla hans tidigare handlingar mot honom och han blir freml fr hat och frakt. Men han upplever allt som hnder med likgiltighet, ser tillvaron som ett spel av tillflligheter. Han r en frmling fr bde andra och fr sig sjlv. Med betydelsemttad precision och sker stilkonst gestaltar Albert Camus (1913–1960) hr den moderna mnniskans livssituation. Frmlingen utkom frsta gngen p svenska 1946. Delfinserien har i mer n trettio r sttt fr kvalitativ pocketutgivning. Idag bestr serien av moderna klassiker av internationellt snitt.

Mikaelita Bovalius

2017-04-18

En sdan dr klassiker. D den r lttlst och ynka 150 sidor lng s r det en bra klassiker att brja med fr den som r ovan. Den handlar om en man som utfr ett ofrltligt brott och lsaren fljer honom innan, under och efter brottet. Som att flja en mrklig monolog som han har i sitt huvud. Nn sorts monolog som handlar om livet, dden och om ett brott som man sker ett svar p uppstet till. Helt klart lsvrd, en bok som stller frgor, men undviker svar.

Niclas Strmberg

2017-03-15

Oerhrt intressant skildring av olika portrtt,samt en twist!

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Frlag

2017-01-10

Strcklste den p kort tid, p ett hotellrum i Oslo, men kunde inte slppa den p dagar och den lmnade djupa spr i mig fr en lng tid eftert. Urholkar sjlen.

Idag skulle den nog inte gjort samma sak, men Albert Camus r hursomhelst ett geni.

Philip Stenstrm

2017-01-07

Tidls klassiker som lmnar djupa avtryck. Den levererar en knsla av maktlshet och existentialism. Camus visar med sitt fyndiga sprk varfr han r en oddlig frfattare som endast vxer fr varje tillflle jag lser 'Frmlingen'.

Gustav Baldesten

2016-10-17

Fantastisk

Magnus Johansson

2016-07-23

Ganska otck bok, msterligt skriven och tydligt fokuserad p mnsklig maktlshet. Insikten om denna verkar vara helvetets utvg.

Ulrika Hkansson

2016-06-30

Det r s roligt att lsa klassiker! Fr mig r det en ren njutning med ett sdant hr sprk och berttande. Underbart som kontrast till all yta som forsar frbi i tid och otid. Hade velat stta 4,5.

Sanna Carlborg

2016-03-20

Lttlst och sprkligt ibland fyndig. Filosofiskt sett ger den mig dock inte mycket.

Hanna Melin

2016-01-28

Fin, tung och mlande i sina trots allt ganska terhllsamma skildringar av pesten. Hade lite svrt att skilja karaktrerna t.

Hannes Skarin

2016-01-02

Om sprket skulle vara "levande" alternativt ge ett naket intryck s knner jag mig som en mumie i efterhand: fullt bepansrad och stendd. Nra ettan.

Elin A

2015-02-16

Jag tyckte frsta halvan av boken var hopplst trkig, men andra halvan blev helt pltsligt intressant och samtalet med prsten i slutet fick mig till och med att skratta hgt vid ett tillflle, p grund av det absurda i det hela. Just det partiet vgde upp resten av boken. S jag vill trots allt sga att den r lsvrt.

2015-01-26

Denna bok var helt okej tycker jag

Laban Johansson

2014-12-12

Tycker den tappar lite fart i slutet.

Karin Lfstrand

2014-08-04

140804: Mrklig!

2014-07-28

Helt okej

Inger Jonsson

2014-07-24

Mycket psykologi. Hur kan man bli s likgiltig?
Vlskriven stilmssigt.

Klinga

2014-03-23

Lste den just fr tredje gngen och hjer betyget till 5. Den r s stark. fregngare till alla kulturens antihjltar, konsekvent in i det sista. Vi lskar vra kompromisslsa frebilder ven nr de skrmmer ihjl oss.

G Anna G

2014-02-17

Liten bok som lmnar stora intryck

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag tror att om man lser den hr boken lite mer analytiskt s kan man nog f ut mycket mer ur den, n om man, som jag, lser igenom den i rask takt en kvll innan man ska sova.

P det stora hela fr jag fr mig att den handlar om frhllandet till dden. Mste man srja sin mors dd? Mste man grta p sin mors begravning? Betyder det att man inte lskade henne om man inte gr det? Mste man srja sin egen annalkande dd? Mste man ngra sig om man ddar en annan mnniska? Borde man f ett hrdare straff om man inte grt p sin mors begravning, inte ngrar sig, inte frsker frklara sig, och bara accepterar situtationen?

Karin Lundberg

2013-11-02

Blev inte jtteimpad av den hr. Ska nog frska med "cklet" istllet.

Anna Lindgren

2013-09-04

Seeeeg!!! Tar lng tid innan de hnder ngot...

Lars Martinsson

2013-07-31

Lite verskattad existentialistisk klassiker, men inledningen r frsts svrslagen.

Sara man

2013-05-29

Spnnande! Intressant hur vinklingar och olika perspektiv kan skilja p skyldig/oskyldig.

Alekzandra K.

2013-04-15

Fr mig var den hr ganska trkig, lngdragen (trots dess ynka 150 sidor) och ganska.. oviktig. Jag gillade de sista sidorna, dess dialog. Men i vrigt frstr jag inte bokens storhet.

greger andersson

2013-04-07

En ppen bok som med ringa omfng innehller mycket substans. Uppmuntrar till tolkningar och reflektiioner om mnniskans existens. Tidls.....

Emma Bjrklund

2013-03-24

s jkla bra bok mste jag sga.. Hans femenala meningar och intrig gjorde att jag strcklste boken och ville inte lgga undan den.. Helt klart lsvrd frn min sida om en mnniskas de och varfr han gr som han gr..

Maria Brusewitz

2012-12-08

En gng stor lsupplevelse, mer tveksam idag. Tror jag fredrar. Fallet.

Daniel Petersson

2012-10-13

Jttebra bok, men r lite fr lng. Kunde ltt kapat sisdr 100. Vet inte vilka dock fr alla r bra.

Daniel Petersson

2012-10-13

Sjukt bra, men det var kmpigt i brjan. Lngdragen start, liksom.

Thomas Sievert

2012-07-01

Lttlst, apatisk. Bra bok som inte blir s predikande trots att den r vldigt filosofisk.

Emelie -

2012-06-27

Ett msterverk, helt enkelt, liksom de beskriver Frmlingen i efterordet. Hr finns mycket att lsa mellan raderna, och frhoppningsvis drmed ocks en bok som jag kommer att bra med mig.

Samuel Malm

2012-06-10

Frsta lsningen frstod jag inte vad som hnde. Allting kndes konstigt, la Kafkas Frvandlingen. Men det blev snabbt en favorit s som Sartres cklet.
Mersault r precis som Roquentin, en underbar skildring av likgiltighet, och alienation.

Martin Fabian

2012-04-04

Mycket krnfull! Smtt lysande.
Clockwork orange, fast med strre realism.
Den lilla, rationella men endast i ngot enstaka kausalt steg och drmed obrydda, mnniskan stts i fokus.

Maria Lindn

2012-01-22

Jag tycker att boken var intressant, men den blev lite vl trkig i lngden. Sista 50 sidorna tyckte jag bst om d det hnde lite mer och karaktrerna blev nnu tydligare, men det rckte inte riktigt till ett bttre betyg n en 2:a frn mig.

Evert Nilsson

2012-01-21

En psykologisk thriller med politiska undertoner och de eviga frgorna om gott och ont och meningen med livet. Mycket lsvrd.

Evert Nilsson

2012-01-21

Adios Flamingo

2011-10-30

En snabblst bagatell p ett stt, som efter hand vcker mitt intresse mer och mer. Utmrkt skildring av en man utan empati, som tnker rationellt i varje situation. Men lite fr okomplicerad r historien. Och kort. Jag kan tnka mig att den finns i tankarna lngt eftert, men det betyder inte att jag tyckte jttemycket om den.

Henrik Fogelberg

2011-10-25

Boken frvnade mig. Av en en fransk nobelpristagare hade jag vntat mig minst 400 sidor och krngliga, halvsideslnga, vindlande meningar model Proust. Den hr boken r 150-sidor, med mycket korta, stackatolika meningar. Frst irriterade detta mig. Jag ville ha ngot att bita i!

S smningom blev jag mer intresserad av berttelsen n det sprkliga. Varfr upptrder Mersault som han gr, s totalt utan intresse fr allt? Varfr mrdade han? Ngon anledning tycks egentligen inte finnas. Mest undrande r jag infr hans flickvn - varfr vill hon ver huvud taget ha en relation till honom. Ett nnu strre mysterium r varfr hon vill gifta sig. Han sger ju klart och tydligt att han inte lskar henne.

Det hr r en bok som lever kvar lnge efter man avslutat den, en bok som leder till mnga tankar. Inga svar, men desto fler frgor. Klockren femma!

Ulf Pettersson

2011-09-17

vlskriven men kanske lite tung fr mig

Lina Viklund

2011-07-21

Frmlingen var intressant lsning, och en bok som det var svrt att lgga ifrn sig. Camus rr vid en intressant tankegng kring hur livet endast r en summa av tillflligheter och att det inte finns ngon stor mening i att frska ndra p det. Jag tror att det r pga att jag inte alls hller med honom om det som jag ger boken en 3:a. Helt klart lsvrd dock, som gav upphov till en del reflektion frn min sida!

Emma Fgerlind

2011-07-03

Gillade det hr ganska mycket, men nd en lite fr kort och intetsgande bok fr att f ett hgre betyg. Den finns liksom inte riktigt kvar hos mig som en bok med bttre betyg br gra.

Sofie Petersson

2011-05-13

" I dag dog mamma. Eller kanske i r; jag vet inte. Jag fick telegram frn lderdomshemmet: Eder moder avliden. Begravning i morgon. Varmast deltagande. Det sger ingenting. Det var kanske i gr."

En genial inledning p en en bok som handlar om den likgiltige fransmannen Mersault som genom att avfyra fyra skott ppnar porten till olyckan. lskar sprket i "Frmlingen" men samtidigt s intresserar inte handlingen i den senare delen av boken. Den fr en svag fyra.

Sara .

2011-04-24

Strcklsning. Kunde inte slppa boken.

Henrik R.

2011-04-01

I mngt och mycket en perfekt bok. Kort, lttlst och vldigt intressant.

Thorbjrn Lundin

2011-03-21

Precis lst om den i samband med filmen om Camus p TV, borde lsas vart femte r.

amanda hildur

2011-03-02

lmnade mig med s mnga tankar. funderingar. lskade den verkligen och strcklste den under en kvll. tyckte den pminde om norwegian wood i berttandet (eller ja tvrtom d sklart), och huvudpersonens stt att se p vrlden, ven om murakamis karaktr har ett ngot mer glatt synstt. h, nu svamlar jag mest. boken var grym oavsett!

Liza Bolin

2011-02-28

inte lika bra som frmlingen, men vl uppbyggd i elndet. bsta karaktren: frfattaren som har skrivit typ en sida p tio r.

KR

2011-02-28

Jag delar inte ndvndigtvis Camus sikter, men boken r s vlbyggd att moralen nd passar in. Dramaturgiskt r den msterlig - elndet skruvas upp, sakta och tlmodigt, och just nr man misstnker att det stagnerar en smula s snurrar hjulet nnu ett varv.

Ingrid Herrstrm

2010-09-08

Lst p franska. Djup.

Lotta Norn

2010-08-15

Lyssnade p boken i en bra inlsning med Krister Henriksson, men hittade inte denna, s betygsttningen blir p boken. r inte helt sker p att boken hade ftt samma betyg...

Anna Strid

2010-08-10

"existensen fregr essensen" - Sartre Enligt Camus ska det rcka med livskampen fr att ge livet mening.

2010-07-31

Ja, nu har jag lst den i a f!

Jonna P

2010-05-22

Vad rycka p axlarna t allt?

Johannes Soldal

2010-05-09

Berrande i all sin osentimentalitet. Det r framfrallt en sak jag tar med mig, och det r Rieuxs stndiga frskran om att det finns mer att beundra hos mnniskorna n att frakta.

Fr att vara Nobelpristagare vgar jag nstan pst att Camus bibliografi r jmfrelsevis mager till sin omfattning. Med det ifrgastter jag inte p ngot stt hans frtjnst, men prisad med vrldens finaste utmrkelse i litteratur br hga frvntningar p de f enskilda verken vara befogade? I och med Jan Stolpes nyversttning av Frmlingen (2009) kunde man dessutom lsa om dess storhet i stort sett i varenda svensk tidning med lite sjlvaktning. Ja, det var minst sagt med hopp om mycket som jag d gav mig p denna s omtalade roman.

Vi trffar Mersault, tjnsteman i Algeriets huvudstad och en till synes vanlig ung man som hller sig p avstnd. Inte alls uppseendevckande. Han finns och rr sig i mngden utan att riktigt mrkas. Hans omgivning skulle knappast kalla honom frmling, men inte heller bekant. Frmlingskapet formas snarare av honom sjlv. Distanserad och likgiltig slpper han en aldrig riktigt inp. Nr hans s frsker sig p det dr med vnskap slutar han som mrdare. Det r inte underligt att han inte riktigt fr ihop meningen med tillvaron. Sjlv har jag svrt att avgra om jag ska se p honom som existentiell hjlte eller bara som sorglig misantrop.

Miljerna anvnds effektivt och de obekvma situationerna spder p knslan av missanpassning. Solen liksom skr igenom och den tryckande hettan p Algers strand kommer ttt inp. Det absurda knns stundtals vlbekant. Som tryggheten i ensamheten och att ge sig hn t slumpens makt.

Det finns mycket att lsa om Camus; omhuldad ikon fr unga mn runt 1900-talets mitt, nra vn (och fiende) till sjlvaste Jean Paul Sartre, en av frra seklets stora existentialister Han dog i en trafikolycka endast 46 r gammal. Tragiskt men lite ironiskt nd och kanske talande fr hans syn p tillvarons meningslshet ett slut han aldrig hann begrunda. Sorgligt nog ligger kanske mer spnning i mystiken kring frfattarens liv och de n i verket jag lst.

* Text Christian Rydberg kesson christian.rydberg@osqledaren.se

Xenia Oxenstierna

2010-03-05

Inte s mycket eftertanke. Bra skrivit, bra skildrat men rtt torftig

md frelin

2009-12-13

Tyvrr, Camus tenderar att bli alltfr lngrandig i min smak.

En frmling gestaltas av sig sjlv. Hlls p avstnd i sin likgiltighet men likvl skr solen igenom och den tryckande hettan p Algers strand kommer ttt inp. Det absurda knns stundtals vlbekant. Som tryggheten i ensamheten och slumpens makt.
Frgan om mnniskan och vrlden hr ihop hnger kvar.

Eva E

2009-10-17

En av de bsta bckerna om mnsklig existens som jag lst.

Henrik R.

2009-10-17

En "skakande berttelse om en pestsmittad stad" blir kanske aldrig just skakande. Tycker boken lider av ett lderdomligt tilltal, en berttarrst som r lite lngrandig och, tja, trkig. Storyn r intressant och rcker lngt men tyvrr lite omstndigt berttat och detta gr att man liksom inte fastnar.

Tor von Geijer

2009-09-17

Stil!

Jonas Bonnier

2009-07-31

Omlsning, Stolpes versttning, det mste vara 25 r sedan sist. Sls av historiens konsekvens. Har helt glmt modern, som ju r hela pongen. Programmatiska romaner mste vara korta. Obevekliga i stil och tema. Detta r lysande. P alla stt. Etthundrafemtio sidor om mnniskors liv och villkor presenterat som en gta, fr lsaren att aldrig kunna lsa.

Per Appelgren

2009-07-28

Jag har lyckats med någonting stort denna sommar. Jag har läst en hel bok av en nobelpristagare. Det brukar jag aldrig orka göra. Ännu mindre brukar jag tycka om det jag läser i sådana sammanhang.

Främligen var något helt annat! Den är fantastisk, lättläst och går fort över.

Huvudpersonen - Främlingen - verkar vara en man utan egenskaper eller kanske utan personlighet. En sån där person som nästan är normal, som nästan smälter in, men som ändå alltid utmärker sig. I just detta fall lämnar han dessutom en påtaglig känsla av obehag omkring sig.

Främligen verkar inte ha någon egen vilja, han verkar styras av basala impulser och biologiska mekanismer. Han har ingen lust, men heller ingen frustration eller sorg över sitt påtagligt tomma och planlösa liv.

Han uttrycker heller ingen nämnvärd sorg eller ens förvåning över det öde han så småningom ställs inför. Kort sagt, en man utan personlighet.

Gör en insats för ditt litterära samvete i sommar och läs en nobelpristagare. Läs Främligen. Den är bra. Väldigt bra!