Främlingen

Camus, Albert

| 1996

Mersault är en vanlig människa som slumpen gör till mördare. När han ställs inför rätta vänds alla hans tidigare handlingar mot honom och han blir föremål för hat och förakt. Men han upplever allt som händer med likgiltighet, ser tillvaron som ett spel av tillfälligheter. Han är en främling för både andra och för sig själv. Med betydelsemättad precision och säker stilkonst gestaltar Albert Camus (1913–1960) här den moderna människans livssituation. Främlingen utkom första gången på svenska 1946. Delfinserien har i mer än trettio år stått för kvalitativ pocketutgivning. Idag består serien av moderna klassiker av internationellt snitt.

En tät och vackert berättad historia om en man vars likgiltighet inför livet gör honom till en mördare. Kan dock inte komma ifrån att det nihilistiska budskapet känns lite gymnasialt.

Mikaelita Bovalius

2017-04-18

En sådan där klassiker. Då den är lättläst och ynka 150 sidor lång så är det en bra klassiker att börja med för den som är ovan. Den handlar om en man som utför ett oförlåtligt brott och läsaren följer honom innan, under och efter brottet. Som att följa en märklig monolog som han har i sitt huvud. Nån sorts monolog som handlar om livet, döden och om ett brott som man söker ett svar på uppsåtet till. Helt klart läsvärd, en bok som ställer frågor, men undviker svar.

Niclas Strömberg

2017-03-15

Oerhört intressant skildring av olika porträtt,samt en twist!

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Förlag

2017-01-10

Sträckläste den på kort tid, på ett hotellrum i Oslo, men kunde inte släppa den på dagar och den lämnade djupa spår i mig för en lång tid efteråt. Urholkar själen.

Idag skulle den nog inte gjort samma sak, men Albert Camus är hursomhelst ett geni.

Philip Stenström

2017-01-07

Tidlös klassiker som lämnar djupa avtryck. Den levererar en känsla av maktlöshet och existentialism. Camus visar med sitt fyndiga språk varför han är en odödlig författare som endast växer för varje tillfälle jag läser 'Främlingen'.

Gustav Baldesten

2016-10-17

Fantastisk

Magnus Johansson

2016-07-23

Ganska otäck bok, mästerligt skriven och tydligt fokuserad på mänsklig maktlöshet. Insikten om denna verkar vara helvetets utväg.

Ulrika Håkansson

2016-06-30

Det är så roligt att läsa klassiker! För mig är det en ren njutning med ett sådant här språk och berättande. Underbart som kontrast till all yta som forsar förbi i tid och otid. Hade velat sätta 4,5.

Sanna Carlborg

2016-03-20

Lättläst och språkligt ibland fyndig. Filosofiskt sett ger den mig dock inte mycket.

Hanna Melin

2016-01-28

Fin, tung och målande i sina trots allt ganska återhållsamma skildringar av pesten. Hade lite svårt att skilja karaktärerna åt.

Hannes Skarin

2016-01-02

Om språket skulle vara "levande" alternativt ge ett naket intryck så känner jag mig som en mumie i efterhand: fullt bepansrad och stendöd. Nära ettan.

Elin A

2015-02-16

Jag tyckte första halvan av boken var hopplöst tråkig, men andra halvan blev helt plötsligt intressant och samtalet med prästen i slutet fick mig till och med att skratta högt vid ett tillfälle, på grund av det absurda i det hela. Just det partiet vägde upp resten av boken. Så jag vill trots allt säga att den är läsvärt.

2015-01-26

Denna bok var helt okej tycker jag

Laban Johansson

2014-12-12

Tycker den tappar lite fart i slutet.

Karin Löfstrand

2014-08-04

140804: Märklig!

2014-07-28

Helt okej

Inger Jonsson

2014-07-24

Mycket psykologi. Hur kan man bli så likgiltig?
Välskriven stilmässigt.

Klinga

2014-03-23

Läste den just för tredje gången och höjer betyget till 5. Den är så stark. föregångare till alla kulturens antihjältar, konsekvent in i det sista. Vi älskar våra kompromisslösa förebilder även när de skrämmer ihjäl oss.

G Anna G

2014-02-17

Liten bok som lämnar stora intryck

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag tror att om man läser den här boken lite mer analytiskt så kan man nog få ut mycket mer ur den, än om man, som jag, läser igenom den i rask takt en kväll innan man ska sova.

På det stora hela får jag för mig att den handlar om förhållandet till döden. Måste man sörja sin mors död? Måste man gråta på sin mors begravning? Betyder det att man inte älskade henne om man inte gör det? Måste man sörja sin egen annalkande död? Måste man ångra sig om man dödar en annan människa? Borde man få ett hårdare straff om man inte grät på sin mors begravning, inte ångrar sig, inte försöker förklara sig, och bara accepterar situtationen?

Karin Lundberg

2013-11-02

Blev inte jätteimpad av den här. Ska nog försöka med "Äcklet" istället.

Anna Lindgren

2013-09-04

Seeeeg!!! Tar lång tid innan de händer något...

Lars Martinsson

2013-07-31

Lite överskattad existentialistisk klassiker, men inledningen är förstås svårslagen.

Sara Åman

2013-05-29

Spännande! Intressant hur vinklingar och olika perspektiv kan skilja på skyldig/oskyldig.

Alekzandra K.

2013-04-15

För mig var den här ganska tråkig, långdragen (trots dess ynka 150 sidor) och ganska.. oviktig. Jag gillade de sista sidorna, dess dialog. Men i övrigt förstår jag inte bokens storhet.

greger andersson

2013-04-07

En öppen bok som med ringa omfång innehåller mycket substans. Uppmuntrar till tolkningar och reflektiioner om människans existens. Tidlös.....

Emma Björklund

2013-03-24

så jäkla bra bok måste jag säga.. Hans femenala meningar och intrig gjorde att jag sträckläste boken och ville inte lägga undan den.. Helt klart läsvärd från min sida om en människas öde och varför han gör som han gör..

Maria Brusewitz

2012-12-08

En gång stor läsupplevelse, mer tveksam idag. Tror jag föredrar. Fallet.

Daniel Petersson

2012-10-13

Jättebra bok, men är lite för lång. Kunde lätt kapat sisådär 100. Vet inte vilka dock för alla är bra.

Daniel Petersson

2012-10-13

Sjukt bra, men det var kämpigt i början. Långdragen start, liksom.

Thomas Sievert

2012-07-01

Lättläst, apatisk. Bra bok som inte blir så predikande trots att den är väldigt filosofisk.

Emelie -

2012-06-27

Ett mästerverk, helt enkelt, liksom de beskriver Främlingen i efterordet. Här finns mycket att läsa mellan raderna, och förhoppningsvis därmed också en bok som jag kommer att bära med mig.

Samuel Malm

2012-06-10

Första läsningen förstod jag inte vad som hände. Allting kändes konstigt, à la Kafkas Förvandlingen. Men det blev snabbt en favorit så som Sartres Äcklet.
Mersault är precis som Roquentin, en underbar skildring av likgiltighet, och alienation.

Martin Fabian

2012-04-04

Mycket kärnfull! Smått lysande.
Clockwork orange, fast med större realism.
Den lilla, rationella men endast i något enstaka kausalt steg och därmed obrydda, människan sätts i fokus.

Maria Lindén

2012-01-22

Jag tycker att boken var intressant, men den blev lite väl tråkig i längden. Sista 50 sidorna tyckte jag bäst om då det hände lite mer och karaktärerna blev ännu tydligare, men det räckte inte riktigt till ett bättre betyg än en 2:a från mig.

Evert Nilsson

2012-01-21

En psykologisk thriller med politiska undertoner och de eviga frågorna om gott och ont och meningen med livet. Mycket läsvärd.

Evert Nilsson

2012-01-21

Adios Flamingo

2011-10-30

En snabbläst bagatell på ett sätt, som efter hand väcker mitt intresse mer och mer. Utmärkt skildring av en man utan empati, som tänker rationellt i varje situation. Men lite för okomplicerad är historien. Och kort. Jag kan tänka mig att den finns i tankarna långt efteråt, men det betyder inte att jag tyckte jättemycket om den.

Henrik Fogelberg

2011-10-25

Boken förvånade mig. Av en en fransk nobelpristagare hade jag väntat mig minst 400 sidor och krångliga, halvsideslånga, vindlande meningar model Proust. Den här boken är 150-sidor, med mycket korta, stackatolika meningar. Först irriterade detta mig. Jag ville ha något att bita i!

Så småningom blev jag mer intresserad av berättelsen än det språkliga. Varför uppträder Mersault som han gör, så totalt utan intresse för allt? Varför mördade han? Någon anledning tycks egentligen inte finnas. Mest undrande är jag inför hans flickvän - varför vill hon över huvud taget ha en relation till honom. Ett ännu större mysterium är varför hon vill gifta sig. Han säger ju klart och tydligt att han inte älskar henne.

Det här är en bok som lever kvar länge efter man avslutat den, en bok som leder till många tankar. Inga svar, men desto fler frågor. Klockren femma!

Ulf Pettersson

2011-09-17

välskriven men kanske lite tung för mig

Lina Viklund

2011-07-21

Främlingen var intressant läsning, och en bok som det var svårt att lägga ifrån sig. Camus rör vid en intressant tankegång kring hur livet endast är en summa av tillfälligheter och att det inte finns någon stor mening i att försöka ändra på det. Jag tror att det är pga att jag inte alls håller med honom om det som jag ger boken en 3:a. Helt klart läsvärd dock, som gav upphov till en del reflektion från min sida!

Emma Fägerlind

2011-07-03

Gillade det här ganska mycket, men ändå en lite för kort och intetsägande bok för att få ett högre betyg. Den finns liksom inte riktigt kvar hos mig som en bok med bättre betyg bör göra.

Sofie Petersson

2011-05-13

" I dag dog mamma. Eller kanske i år; jag vet inte. Jag fick telegram från ålderdomshemmet: Eder moder avliden. Begravning i morgon. Varmast deltagande. Det säger ingenting. Det var kanske i går."

En genial inledning på en en bok som handlar om den likgiltige fransmannen Mersault som genom att avfyra fyra skott öppnar porten till olyckan. Älskar språket i "Främlingen" men samtidigt så intresserar inte handlingen i den senare delen av boken. Den får en svag fyra.

Sara .

2011-04-24

Sträckläsning. Kunde inte släppa boken.

Henrik R.

2011-04-01

I mångt och mycket en perfekt bok. Kort, lättläst och väldigt intressant.

Thorbjörn Lundin

2011-03-21

Precis läst om den i samband med filmen om Camus på TV, borde läsas vart femte år.

amanda hildur

2011-03-02

lämnade mig med så många tankar. funderingar. älskade den verkligen och sträckläste den under en kväll. tyckte den påminde om norwegian wood i berättandet (eller ja tvärtom då såklart), och huvudpersonens sätt att se på världen, även om murakamis karaktär har ett något mer glatt synsätt. åh, nu svamlar jag mest. boken var grym oavsett!

Liza Bolin

2011-02-28

inte lika bra som främlingen, men väl uppbyggd i eländet. bästa karaktären: författaren som har skrivit typ en sida på tio år.

KR

2011-02-28

Jag delar inte nödvändigtvis Camus åsikter, men boken är så välbyggd att moralen ändå passar in. Dramaturgiskt är den mästerlig - eländet skruvas upp, sakta och tålmodigt, och just när man misstänker att det stagnerar en smula så snurrar hjulet ännu ett varv.

Ingrid Herrström

2010-09-08

Läst på franska. Djup.

Lotta Norén

2010-08-15

Lyssnade på boken i en bra inläsning med Krister Henriksson, men hittade inte denna, så betygsättningen blir på boken. Är inte helt säker på att boken hade fått samma betyg...

Anna Strid

2010-08-10

"existensen föregår essensen" - Sartre Enligt Camus ska det räcka med livskampen för att ge livet mening.

2010-07-31

Ja, nu har jag läst den i a f!

Jonna

2010-05-22

Vadå rycka på axlarna åt allt?

Johannes Soldal

2010-05-09

Berörande i all sin osentimentalitet. Det är framförallt en sak jag tar med mig, och det är Rieuxs ständiga försäkran om att det finns mer att beundra hos människorna än att förakta.

För att vara Nobelpristagare vågar jag nästan påstå att Camus bibliografi är jämförelsevis mager till sin omfattning. Med det ifrågasätter jag inte på något sätt hans förtjänst, men prisad med världens finaste utmärkelse i litteratur bör höga förväntningar på de få enskilda verken vara befogade? I och med Jan Stolpes nyöversättning av Främlingen (2009) kunde man dessutom läsa om dess storhet i stort sett i varenda svensk tidning med lite självaktning. Ja, det var minst sagt med hopp om mycket som jag då gav mig på denna så omtalade roman.

Vi träffar Mersault, tjänsteman i Algeriets huvudstad och en till synes vanlig ung man som håller sig på avstånd. Inte alls uppseendeväckande. Han finns och rör sig i mängden utan att riktigt märkas. Hans omgivning skulle knappast kalla honom främling, men inte heller bekant. Främlingskapet formas snarare av honom själv. Distanserad och likgiltig släpper han en aldrig riktigt inpå. När hans så försöker sig på det där med vänskap slutar han som mördare. Det är inte underligt att han inte riktigt får ihop meningen med tillvaron. Själv har jag svårt att avgöra om jag ska se på honom som existentiell hjälte eller bara som sorglig misantrop.

Miljöerna används effektivt och de obekväma situationerna späder på känslan av missanpassning. Solen liksom skär igenom och den tryckande hettan på Algers strand kommer tätt inpå. Det absurda känns stundtals välbekant. Som tryggheten i ensamheten och att ge sig hän åt slumpens makt.

Det finns mycket att läsa om Camus; omhuldad ikon för unga män runt 1900-talets mitt, nära vän (och fiende) till självaste Jean Paul Sartre, en av förra seklets stora existentialister… Han dog i en trafikolycka endast 46 år gammal. Tragiskt men lite ironiskt ändå och kanske talande för hans syn på tillvarons meningslöshet – ett slut han aldrig hann begrunda. Sorgligt nog ligger kanske mer spänning i mystiken kring författarens liv och öde än i verket jag läst.

* Text Christian Rydberg Åkesson christian.rydberg@osqledaren.se

Xenia Oxenstierna

2010-03-05

Inte så mycket eftertanke. Bra skrivit, bra skildrat men rätt torftig

måd frelin

2009-12-13

Tyvärr, Camus tenderar att bli alltför långrandig i min smak.

En främling gestaltas av sig själv. Hålls på avstånd i sin likgiltighet men likväl skär solen igenom och den tryckande hettan på Algers strand kommer tätt inpå. Det absurda känns stundtals välbekant. Som tryggheten i ensamheten och slumpens makt.
Frågan om människan och världen hör ihop hänger kvar.

Eva E

2009-10-17

En av de bästa böckerna om mänsklig existens som jag läst.

Henrik R.

2009-10-17

En "skakande berättelse om en pestsmittad stad" blir kanske aldrig just skakande. Tycker boken lider av ett ålderdomligt tilltal, en berättarröst som är lite långrandig och, tja, tråkig. Storyn är intressant och räcker långt men tyvärr lite omständigt berättat och detta gör att man liksom inte fastnar.

Tor von Geijer

2009-09-17

Stil!

Jonas Bonnier

2009-07-31

Omläsning, Stolpes översättning, det måste vara 25 år sedan sist. Slås av historiens konsekvens. Har helt glömt modern, som ju är hela poängen. Programmatiska romaner måste vara korta. Obevekliga i stil och tema. Detta är lysande. På alla sätt. Etthundrafemtio sidor om människors liv och villkor presenterat som en gåta, för läsaren att aldrig kunna lösa.

Per Appelgren

2009-07-28

Jag har lyckats med någonting stort denna sommar. Jag har läst en hel bok av en nobelpristagare. Det brukar jag aldrig orka göra. Ännu mindre brukar jag tycka om det jag läser i sådana sammanhang.

Främligen var något helt annat! Den är fantastisk, lättläst och går fort över.

Huvudpersonen - Främlingen - verkar vara en man utan egenskaper eller kanske utan personlighet. En sån där person som nästan är normal, som nästan smälter in, men som ändå alltid utmärker sig. I just detta fall lämnar han dessutom en påtaglig känsla av obehag omkring sig.

Främligen verkar inte ha någon egen vilja, han verkar styras av basala impulser och biologiska mekanismer. Han har ingen lust, men heller ingen frustration eller sorg över sitt påtagligt tomma och planlösa liv.

Han uttrycker heller ingen nämnvärd sorg eller ens förvåning över det öde han så småningom ställs inför. Kort sagt, en man utan personlighet.

Gör en insats för ditt litterära samvete i sommar och läs en nobelpristagare. Läs Främligen. Den är bra. Väldigt bra!