Frmlingen

Gabaldon, Diana

| 1992

Andra vrldskriget r ver och Claire Randall och hennes man reser till Skottland fr att lra knna varandra igen efter krigsrens ptvingade separation. Vid en utflykt till hxringen Craigh na Dun hemsks Claire av magiska krafter som ett viljelst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna. Tidsresan har brjat. ret r nu 1743. Clarie r en frmling i en ofrsonlig tid. De skotska klanerna kmpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstnks vara engelsk spion och tas till fnga av klanen MacKenzie. Hon mter nu Jamie Fraiser som blir hennes beskydddare och lskare. Mellan dem vxer en passion som r starkare n tid och rum. Claire inser att Jamie r mannen hon vntat p i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram emot den stund d hon mste vlja mellan honom och att tervnda till sin egen tid ... Frmlingen r den frsta boken i en episk krlekssaga...

En bok som jag verkligen ogillade. Claire r en 27-rig engelsk sjukskterska som varit skild frn sin man under andra vrldskriget och nr boken brjar ska hon och maken finna tillbaka till varandra i Skottland dr de en gng i tiden gift sig. En dag gr Claire till en gammal stencirkel och nr hon rr vid en av stenarna hamnar hon p 1700-talet. Den frste hon trffar p r en frfader till hennes make som genast frsker vldta henne. Och i den hr stilen fortstter det. En massa otrovrdiga hndelser leder till det ena och det andra men framfr allt till en massa vld och vldtkt. Boken kretsar kring en bisarr krlekshistoria med en skotte som hon av olika skl motvilligt tvingas gifta sig med. Hon brjar dock lska honom efter att han visat sin manliga auktoritet genom att misshandla henne med ett blte som straff fr att hon frskt fly (Till vardags r han dock Prince Charming och sger cheesy saker som att 'han kan ta all smrta men inte hennes' - yeah right). Trkig, frutsgbar och framfr allt sjuk bok. r man sugen p fler sjuka grejer kan man lsa den.... r dock restriktiv med ettor. Tv med minus fr den i betyg d den r lttlst och som grundid r / kunde varit intressant.

Min favoritserie, mycket bttre n tv-serien

Regine Grundel

2016-07-09

Underbar bok!

Teresia Kjellgren

2016-02-25

Den tar lite tid att komma igenom en den r bra! Kommer definitivt lsa de andra delarna.

Den absolut bsta bok jag lst - och lst om. Den har allt! Krlek, spnning, historia

Monica Carlsson

2015-07-16

Avslutade den hr innan jag lst klart. Inte min smak och ptok fr tjock.

Therese stman

2015-06-18

ntligen klar, brja med den p nyr (2014) och har lst ngra bcker innan jag fortsatte med denna. Ville lsa klart eftersom jag brja p tv-serien som r riktigt bra. Efter att ha vant mig med sprket, kom jag in mer i boken och den var riktigt bra. Ser fram emot att lsa de andra bckerna och resa tillbaka till 1700-talets Skottland. Betyg: 4

Helene Rygert

2015-04-08

Underbar historia!

Pernilla Lindholm

2015-03-24

Lagom spnnande bok om en kvinna som ofrivilligt reser bakt i tiden till 1700-talet.

Pascale Wehbe

2015-02-26

En bra bok att lsa om man r trtt p de typiska krleksdrama och vill ha ngot nytt. r man trtt p krlek frn frsta gonkastet och att allt ska hnda s fort att man inte frstr hur karaktrerna hann fsta sig vid varandra s mycket s kommer man i den hr boken att f mycket mer detaljerade hndelser och f flja med karaktrerna bde p viktiga och oviktiga situationer som gr att vi kan f en nrkontakt och bra frstelse fr deras handlingar.

2015-01-21

P bokrean 2012 valde jag bcker efter tjocklek och kom hem med Som ett eko av Diana Gabaldon. Senare upptckte jag att den r sjunde delen i en serie. Eftersom jag r nstan sjuklig med att lsa serier i ordning s var jag ju tvungen att kpa frsta delen, Frmlingen. Tyvrr hann jag inte lsa den och det senaste ret har de hr bckerna i stort sett hyllats snder bland bokbloggarna. D ville jag ju inte lsa den bara fr det. Nu har jag till slut gett upp och tagit mig igenom den hr tegelstenen. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/01/framlingen-av-diana-gabaldon.html

Yes, I admit it, it was enjoyable - a good story, compelling characters and end of your seat excitement. BUT, I wondered how Gabaldon would keep it going. I am not convinced I want to read 8 more books to find out.

Anna Norberg

2014-03-24

Absolut underbar! Fngslande karaktrer, flatskratt, grt och tandagnisslan och en fantastisk story!

Elin Nilsson

2013-07-17

Inte det bsta jag lst. Ganska intressant tematik med "tidsresa" men jag r inte sker p att sprket r det minsta trovrdigt.

Fick bckerna i julklapp och lst dem alla. Underbar historia, lite mnga bcker kring samma par och familj kan tyckas men vldigt vlskrivna.

Anna Persson

2012-08-22

En av de bsta bcker jag lst

Jennie Bjrklund

2012-03-10

Det hr var en annorlunda lsupplevelse med en helt otroligt intensiv handling. Det finns jttemycket som jag str mig p - som logiken, inte alls p tidsresan, fr den kper jag, men dremot att "han" alltid r dr nr "hon" behver hjlp. Det r ALLTID han som kommer till undsttning, eller s har han sett till att ngon annan kan komma till undsttning, men i slutndan tar han t sig all ra. Men jag gillar henne nd, jag tycker hon fr det mesta r riktigt tuff. Men Jamie r INTE ngon drmman, jag har svrt fr honom, men tror nog faktiskt att boken vinner p det, det skiljer den frn en roman dr mannen r fr perfekt, fastn jag inte r sker p att det r det frfattaren vill... Kanske ett ofrskmt bra betyg, men jag kan inte komma ifrn att det var en lsupplevelse - den hr boken hade varit en klar favorit fr den pree-litteraturvetenskap och Kreativt skrivande studenten Jennie!

Jonna Stenlund

2012-02-26

Blev helt fast - vid vissa delar led jag med karaktrerna s att det gjorde fysiskt ont. Lste till klockan 2 p natten tills den var slut. Efter det drmde jag mardrmmar om skeenden i boken. Allts - en bok som fr mig shr engegerad frtjnar allt berm. Trots att 'McDreamy' scenariot med Jamie gick mig p nerverna en hel del.

Kamali 

2011-11-17

Jajjemn! Alla kvinnor drmmer egentligen om att f stryk av sin kta man, med ett blte, fr att sedan bli vldtagen eftersom "min hustru nekar inte mig plats i den ktenskapliga sngen" osv osv fr D, d kommer vi minst sju gnger p raken. Jo jo, det r helt skert!

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Sjlva historien r bra, tyvrr lmnar sprket och berttandet en hel del att nska.

Linnea Johansson

2011-08-05

klyschig, som att lsa en historisk harlequinroman.

Boken som har allt!

Iris Eriksson

2011-06-24

Den r jtte bra! Den var dock lite seg ibrjan, men man kade farten nr man kom in i den. Stundtals var den s hemsk och detaljerad att jag ville skrika.. det r s synd om Jamie..... :'3

Lisen Q

2011-06-22

Min absoluta favoritbok! Kan inte vara utan den fr lnge s jag lser/lyssnar regelbundet om den

Tyckte den var underbar p svenska, nnu bttre p engelska och helt fantastisk som engelsk ljudbok!

(rekommenderas inte fr singlar! Du kommer aldrig att hitta ngon som rcker till om du jmfr dem med Jamie ;-) )

Mikaela Eriksson

2011-06-18

Jttebra bok med mycket handling.Dock str jag mig p den claire som har huvudrollen. Kunde hon inte vara lite tuffare? Emellant r hon stor i kften och annars helt hjlpls. Slutar riktigt strande, tur man har bok nummer 2 redo!

Ny favoritserie vill jag tro. Imponerande att hon lyckas f en 750 sidor lng roman vara spnnande hela vgen!

2010-08-08

Erotiskt stimulerande skildring av denne man-manlige Jamie.

Linda Oldin

2010-08-08

lskar alla bckerna i serien, lst dom tv gnger p svenska och en gng p engelska!

2010-07-25

Bra, men vldigt lng.

Anna Sandstedt

2010-03-22

Gillar ocks tidsresor, men jag tyckte boken var trkig, kanske skulle jag ge den en tjangs till, eller?

Maria B Hansson

2010-03-21

Rena matinventyret p bok.

Maiken Karlsson

2010-01-02

Jag vet att det r omjligt, men jag gillar det hr med tidsresenr - och Claire och James Fraser r osedvanligt sympatiska huvudpersoner p 1700-talet och Claire p 1900-talet. Spnnande!

Eva Nordin

2009-11-02

Har lst alla bckerna i serien. De tv frsta r klart bst. r mycket frtjust i huvudpersonerna.

cecilia sjberg

2009-08-28

En fantastiskt ventyr brjar

Annika Lindell

2009-08-26

Denna boken hade jag grna satt fler stjrnor p.....
Helt underbar frfattare till en superbra berttelse i flera delar!
Har man lst denna blir man ltt krsen av urvalet sedan.
Man bara mste lsa denna...........

Jane Carlsson

2009-07-31

Jag var extremt asocial nr jag lste den hr boken frsta gngen fr att jag kunde inte sluta. En favorit som jag kan lsa om och om igen.

Annika Carlson

2009-07-27

En helt underbar bok. Diana har en frmga att skriva s man hela tiden vistas i samma tid som Claire och Jamies. Det r en bok som r svr att lgga ifrnsig.

2009-05-26

Alla bckerna i denna serie - med Jamie Frasier r bara helt underbara - jag r totalt ver ronen frlskad i Jamie - hade han ringt p min drr hade jag slppt allt direkt och bara fljt med vart som helst. Gabaldon har frmgan att skapa en lngtan efter denne hgreste skotte som jag blir helt vild av...
Lnade ut bckerna till min granne Malin som ven hon blev innerligt frlskad...