Främlingen

Gabaldon, Diana

| 1992

Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna. Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Clarie är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter nu Jamie Fraiser som blir hennes beskydddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram emot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ... Främlingen är den första boken i en episk kärlekssaga...

Bästa bokserien jag läst.

Sanna Carlborg

2017-03-17

En bok som jag verkligen ogillade. Claire är en 27-årig engelsk sjuksköterska som varit skild från sin man under andra världskriget och när boken börjar ska hon och maken finna tillbaka till varandra i Skottland där de en gång i tiden gift sig. En dag går Claire till en gammal stencirkel och när hon rör vid en av stenarna hamnar hon på 1700-talet. Den förste hon träffar på är en förfader till hennes make som genast försöker våldta henne. Och i den här stilen fortsätter det. En massa otrovärdiga händelser leder till det ena och det andra men framför allt till en massa våld och våldtäkt. Boken kretsar kring en bisarr kärlekshistoria med en skotte som hon av olika skäl motvilligt tvingas gifta sig med. Hon börjar dock älska honom efter att han visat sin manliga auktoritet genom att misshandla henne med ett bälte som straff för att hon försökt fly (Till vardags är han dock Prince Charming och säger cheesy saker som att 'han kan ta all smärta men inte hennes' - yeah right). Tråkig, förutsägbar och framför allt sjuk bok. Är man sugen på fler sjuka grejer kan man läsa den.... Är dock restriktiv med ettor. Två med minus får den i betyg då den är lättläst och som grundidé är / kunde varit intressant.

Linda Billström

2017-01-15

Min favoritserie, mycket bättre än tv-serien

Regine Grundel

2016-07-09

Underbar bok!

Teresia Kjellgren

2016-02-25

Den tar lite tid att komma igenom en den är bra! Kommer definitivt läsa de andra delarna.

Den absolut bästa bok jag läst - och läst om. Den har allt! Kärlek, spänning, historia

Monica Carlsson

2015-07-16

Avslutade den här innan jag läst klart. Inte min smak och påtok för tjock.

Therese Östman

2015-06-18

Äntligen klar, börja med den på nyår (2014) och har läst några böcker innan jag fortsatte med denna. Ville läsa klart eftersom jag börja på tv-serien som är riktigt bra. Efter att ha vant mig med språket, kom jag in mer i boken och den var riktigt bra. Ser fram emot att läsa de andra böckerna och resa tillbaka till 1700-talets Skottland. Betyg: 4

Helene Rygert

2015-04-08

Underbar historia!

Pernilla Lindholm

2015-03-24

Lagom spännande bok om en kvinna som ofrivilligt reser bakåt i tiden till 1700-talet.

Pascale Wehbe

2015-02-26

En bra bok att läsa om man är trött på de typiska kärleksdrama och vill ha något nytt. Är man trött på kärlek från första ögonkastet och att allt ska hända så fort att man inte förstår hur karaktärerna hann fästa sig vid varandra så mycket så kommer man i den här boken att få mycket mer detaljerade händelser och få följa med karaktärerna både på viktiga och oviktiga situationer som gör att vi kan få en närkontakt och bra förståelse för deras handlingar.

2015-01-21

På bokrean 2012 valde jag böcker efter tjocklek och kom hem med Som ett eko av Diana Gabaldon. Senare upptäckte jag att den är sjunde delen i en serie. Eftersom jag är nästan sjuklig med att läsa serier i ordning så var jag ju tvungen att köpa första delen, Främlingen. Tyvärr hann jag inte läsa den och det senaste året har de här böckerna i stort sett hyllats sönder bland bokbloggarna. Då ville jag ju inte läsa den bara för det. Nu har jag till slut gett upp och tagit mig igenom den här tegelstenen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/01/framlingen-av-diana-gabaldon.html

Yes, I admit it, it was enjoyable - a good story, compelling characters and end of your seat excitement. BUT, I wondered how Gabaldon would keep it going. I am not convinced I want to read 8 more books to find out.

Anna Norberg

2014-03-24

Absolut underbar! Fängslande karaktärer, flatskratt, gråt och tandagnisslan och en fantastisk story!

Elin Nilsson

2013-07-17

Inte det bästa jag läst. Ganska intressant tematik med "tidsresa" men jag är inte säker på att språket är det minsta trovärdigt.

Fick böckerna i julklapp och läst dem alla. Underbar historia, lite många böcker kring samma par och familj kan tyckas men väldigt välskrivna.

Anna Persson

2012-08-22

En av de bästa böcker jag läst

Jennie Björklund

2012-03-10

Det här var en annorlunda läsupplevelse med en helt otroligt intensiv handling. Det finns jättemycket som jag stör mig på - som logiken, inte alls på tidsresan, för den köper jag, men däremot att "han" alltid är där när "hon" behöver hjälp. Det är ALLTID han som kommer till undsättning, eller så har han sett till att någon annan kan komma till undsättning, men i slutändan tar han åt sig all ära. Men jag gillar henne ändå, jag tycker hon för det mesta är riktigt tuff. Men Jamie är INTE någon drömman, jag har svårt för honom, men tror nog faktiskt att boken vinner på det, det skiljer den från en roman där mannen är för perfekt, fastän jag inte är säker på att det är det författaren vill... Kanske ett oförskämt bra betyg, men jag kan inte komma ifrån att det var en läsupplevelse - den här boken hade varit en klar favorit för den pree-litteraturvetenskap och Kreativt skrivande studenten Jennie!

Jonna Stenlund

2012-02-26

Blev helt fast - vid vissa delar led jag med karaktärerna så att det gjorde fysiskt ont. Läste till klockan 2 på natten tills den var slut. Efter det drömde jag mardrömmar om skeenden i boken. Alltså - en bok som får mig såhär engegerad förtjänar allt beröm. Trots att 'McDreamy' scenariot med Jamie gick mig på nerverna en hel del.

Kamali 

2011-11-17

Jajjemän! Alla kvinnor drömmer egentligen om att få stryk av sin äkta man, med ett bälte, för att sedan bli våldtagen eftersom "min hustru nekar inte mig plats i den äktenskapliga sängen" osv osv för DÅ, då kommer vi minst sju gånger på raken. Jo jo, det är helt säkert!

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Själva historien är bra, tyvärr lämnar språket och berättandet en hel del att önska.

Linnea Johansson

2011-08-05

klyschig, som att läsa en historisk harlequinroman.

Boken som har allt!

Iris Eriksson

2011-06-24

Den är jätte bra! Den var dock lite seg ibörjan, men man ökade farten när man kom in i den. Stundtals var den så hemsk och detaljerad att jag ville skrika.. det är så synd om Jamie..... :'3

Lisen Q

2011-06-22

Min absoluta favoritbok! Kan inte vara utan den för länge så jag läser/lyssnar regelbundet om den

Tyckte den var underbar på svenska, ännu bättre på engelska och helt fantastisk som engelsk ljudbok!

(rekommenderas inte för singlar! Du kommer aldrig att hitta någon som räcker till om du jämför dem med Jamie ;-) )

Mikaela Eriksson

2011-06-18

Jättebra bok med mycket handling.Dock stör jag mig på den claire som har huvudrollen. Kunde hon inte vara lite tuffare? Emellanåt är hon stor i käften och annars helt hjälplös. Slutar riktigt störande, tur man har bok nummer 2 redo!

Ny favoritserie vill jag tro. Imponerande att hon lyckas få en 750 sidor lång roman vara spännande hela vägen!

Engelska Väninnan

2010-08-08

Erotiskt stimulerande skildring av denne man-manlige Jamie.

Linda Oldin

2010-08-08

älskar alla böckerna i serien, läst dom två gånger på svenska och en gång på engelska!

2010-07-25

Bra, men väldigt låååång.

Anna Sandstedt

2010-03-22

Gillar också tidsresor, men jag tyckte boken var tråkig, kanske skulle jag ge den en tjangs till, eller?

Maria B Hansson

2010-03-21

Rena matinéäventyret på bok.

Maiken Karlsson

2010-01-02

Jag vet att det är omöjligt, men jag gillar det här med tidsresenär - och Claire och James Fraser är osedvanligt sympatiska huvudpersoner på 1700-talet och Claire på 1900-talet. Spännande!

Eva Nordin

2009-11-02

Har läst alla böckerna i serien. De två första är klart bäst. Är mycket förtjust i huvudpersonerna.

cecilia sjöberg

2009-08-28

En fantastiskt äventyr börjar

Annika Lindell

2009-08-26

Denna boken hade jag gärna satt fler stjärnor på.....
Helt underbar författare till en superbra berättelse i flera delar!
Har man läst denna blir man lätt kräsen av urvalet sedan.
Man bara måste läsa denna...........

Jane Carlsson

2009-07-31

Jag var extremt asocial när jag läste den här boken första gången för att jag kunde inte sluta. En favorit som jag kan läsa om och om igen.

Annika Carlson

2009-07-27

En helt underbar bok. Diana har en förmåga att skriva så man hela tiden vistas i samma tid som Claire och Jamies. Det är en bok som är svår att lägga ifrånsig.

2009-05-26

Alla böckerna i denna serie - med Jamie Frasier är bara helt underbara - jag är totalt över öronen förälskad i Jamie - hade han ringt på min dörr hade jag släppt allt direkt och bara följt med vart som helst. Gabaldon har förmågan att skapa en längtan efter denne högreste skotte som jag blir helt vild av...
Lånade ut böckerna till min granne Malin som även hon blev innerligt förälskad...