Främling på tåg : hur jag, med vissa avbrott, dagdrömde och rökte mig runt Amerika

Diski, Jenny

| 2005

Izabela Horn

2018-05-20

För att vara en bok utan mer handling än att författaren sitter på tåg och beskriver om olika människor hon möter är boken bättre än jag trodde. Levande beskrivningar att man inte bara ser allt feamför sig utan även känner doft och smak.

Lars Willfors

2014-09-02

Lämplig färdlektyr för varje person som har på känn att resan är något mer än det omedelbara nöjet man får ut av den. Jenni Diski sparar på det bästa till sist, varför boken får en dramaturgiskt tillfredsställande form, trots att mycket av texten går ut på att sitta och titta ut genom fönstret i tågets rökavdelning. När författaren kommer till de spöklikt välordnade villaförorterna i Albuquerque lyfter skildringen till oanade nivåerna. Men det är alltså krydda och pay-off i en ganska sparsmakad och långsam bok. Trevlig!

Jessica Bengtsson

2012-04-23

Jag fick boken rekommenderad till mig av en av bibliotekarierna på mitt bibliotek och hade aldrig hört talas om författaren innan. Jag blev glatt överraskad och tyckte mycket om boken. Ingen klassisk reseskildring utan en blandning av reseskildring och självbiografi. Jag älskade att läsa om hennes möten med alla intressanta personer och gillar hennes öppensinnighet gentemot andra människor. Rekommenderas!

2011-06-19

Det här var en besvikelse, långt ifrån så bra som på Tunn is och Den motvilliga resenären. Ja, stundtals lite tjatig. Kanske mest beroende på allt detta rökande boken igenom. Tvekade länge mellan en två och en trea. Om denna bok inte gjorde mig så glad så finns det annat att glädja sig åt och tur är väl det. Vid besök i Göteborg nu i helgen såg jag The Tree of Life. Malicks film rekommenderar jag verkligen, känner att det kan jag inte göra med Diskis bok, så kan det vara.

Lars Sederlin

2011-01-23

En mycket bra författare och en njutbar bok på kvällskvisten.

Kristina Varga

2010-07-29

Blev besviken. Trodde det skulle vara mer resekildringar och beskrivnnigar över själva tågresandet, hur det är att åka tåg i USA istället blev det en bok om hur underbart det tydligen ska vara att röka och vara rökare.

Margareta berglund

2010-02-27

jag läste först På tunn Is som jag tyckte var mycket bra. Denna kändes som en upprepning av resetemat och var långtråkig.

Tove Skarstedt

2009-10-11

Tyckte sådär om den här. Hennes första var helt underbar, men här blev det för mycket unken gammal rökdoft och trist gnäll över det hela.

Louise A

2009-10-11

Reseskildring när den är på topp!

Merja Svan

2009-07-20

När man börjar läsa den här boken så behöver man packa med sig lite extra tålamod. Resan vill liksom inte få något slut och ibland så blir det tjatigt. Samma saker som man själv upplever då man färdas från A till B. Men Diski är bara ute efter att få vara främling och få möta främlingar för att sedan skriva om det samma... Nja...