Framgångsfaktorn - som skapar vinnarna

Gladwell, Malcolm

| 2009

Med sin bok Den tändande gnistan förändrade Malcolm Gladwell vårt sätt att se på världen. Med Blink förändrade han vårt sätt att tänka om hur vi tänker. Framgångsfaktorn kommer att ändra på vårt sätt att se på framgång. Varför lyckas vissa människor så mycket bättre än andra? Det vanligaste svaret är att det beror på en kombination av intelligens och ambition. I Framgångsfaktorn hävdar Malcolm Gladwell att förklaringen är en helt annan och att vi, för att rätt kunna förstå varför vissa människor lyckas och andra inte, i stället bör uppmärksamma bakgrundsfaktorerna - sådant som de framgångsrikas familjeförhållanden och var de är födda, ja, till och med när de är födda. Och inse att orsakerna till deras framgång är mer komplexa - och åtskilligt mer intressanta - än vad man först kan tro. I Framgångsfaktorn förklaras vad Beatles och Bill Gates har gemensamt, varför asiater är så fantastiskt...

Sophie H

2023-10-08

Intressant och underhållande bok. Gladwell är en väldigt bra författare.

Konrad Sundström

2017-06-28

Hade lite för höga förväntningar. Stundtals jättebra, men hade kunnat vara fler roliga exempel som t.ex. Beatles och Bill Gates.

Kim M. Kimselius

2015-02-21

Outliers 10 000-timmarsregeln och andra framgångsfaktorer av Malcolm Gladwell

Den här boken valde jag för att omslaget såg spännande ut. Hade aldrig hört talas om boken. Jag blev glatt överraskad.

Boken var mycket underhållande och informativ. Jag fick lära mig om många, för mig okända, fakta.

Kontentan är att för att bli riktigt bra i något ska man ha tränat 10.000 timmar. När jag läste det blev jag glad att jag skrev min första bok som åttaåring och har skrivit alltsedan dess.

Jag brukar alltid säga att ju mer man skriver desto lättare blir det. Den här boken bevisar att jag har rätt.

En mycket intressant bok

Kim M. Kimselius

2015-02-21

Outliers 10 000-timmarsregeln och andra framgångsfaktorer av Malcolm Gladwell

En mycket intressant bok!

Magnus Hoem

2010-11-16

Som vanligt intressanta teorier. Denna gång om talang kontra förutsättningar och arbetsinsats.

Elma H

2010-09-10

Talent is overrated, it is all about hard work!

Christian Davén

2009-07-02

Läsvärd, men innehåller många onödiga sidor som man kan hoppa över. Kontentan är att det är tur, omständigheter, uppfostran och kultur som avgör om man blir framgångsrik eller ej.