Frallan är bäst

Ohlsson, Sara

Frallan heter egentligen Francesca, men det är det ingen som säger. Allra minst mormor. Mormor säger Gullfisen eller Smartkakan eller Kraken Kakansson eller lite vad som helst. Frallans familj består av Frallan, mamma och mormor, fast mormor bor i ett eget hus. Frallan tycker att det är onödigt. Det tycker inte mamma.Idag är det tävlingsdag! Frallan och mamma får välja tre grenar var, och mormor är domare. Reglerna är enkla: Man får inte fuska, och den som förlorar får inte bli sur på den som vinner. Det sista är en ganska svår regel. Det tycker mamma också. Vad ska Frallan välja för grenar? Mamma kommer säkert välja något tråkigt, som att diska på tid. Men Frallan väljer Högsta tornet!Frallan är bästär den första boken om Frallan, skriven av Sara Ohlsson och illustrerad av Lisen Adbåge. Sara Ohlsson är känd för ungdomsböcker med träffsäker humor, och Lisen Adbåge...

Per Olsskolan/fyror

2021-11-17

Frallan ska ha tävlings vecka de får välja varsin gren och sedan delas priset ut.

Inte jättebra

@

@frusvessosbokhylla

2019-03-28

Underbar bok om sköna Frallan och hennes mamma och mormor. Tre starka tjejer som är bra förebilder för alla små barn.

I ”Frallan är bäst!” får vi följa en humorfylld dag när Frallan och hennes mamma har sina traditionella tävlingar.
I egna påhittade tävlingsgrenar så tävlar de och är båda riktiga vinnarskallar. Närvaron och engagemanget är total. Men att mormor är domare kanske inte blir helt rättvist alla gånger.
Sättet som både Frallan och mamman ger sig hän åt leken är roligt att läsa för både barn och vuxna.

I ”Frallan räddar världen” får vi följa hennes klimattankar och vad egentligen sommarlovets frihet innebär för Frallan.
Roligt att boken tar upp fågelskådning, speciellt för A vars farfar älskar fågelskådning. Fint att också synliggöra en aktivitet som funkar toppenbra ihop med att värna klimatet.
Genomgående så tar boken Frallans egna tankar på allvar och det är roligt att följa hennes tankar. Berättaren i boken är alltså Frallan själv så vi får direkt insyn in hennes tankevärld.

I böckerna får vi i huvudsak möta Frallan, hennes mamma och mormor samt i ”Frallan räddar världen” även mormors distanspojkvän från Tyskland.
Något jag som vuxen uppskattar är böckernas kvinnoporträtt. De känns härliga och fulla med levnadsglädje, de är inte stereotypa men inte heller en rak motsats till könsroller utan karaktärerna får verkligen vara sina egna. Karaktärerna är humoristiska och lite tokiga men samtidigt ändå genuina.

Att man har prioriterat att trycka illustrationerna i färg är något vi tycker är riktigt bra och de kommer mer till sin rätt. Vi känner tydligt igen Lisen Adbåges stil som hemma i vår familj väcker blandade känslor, men oavsett tycke och smak så lyckas hon verkligen fånga Frallans essens i illustrationerna enligt mig.

Jag högläste dessa böcker i bilen för hela familjen, både I (5 år) och A (8 år) lyssnade till hela böckerna. I gillade dem medans A mer godtog dem. Men samtidigt så har han en annan smak när det kommer till favoritböcker och genre.
Böckerna var genomgående lätta att läsa högt och jag fick enkelt till ett bra läsflyt.

I år kommer även tredje delen ”Frallan och kärleken” som vi ser fram emot att läsa.