Frallan och kärleken

Ohlsson, Sara

Frallan har en mamma som gillar ordning och en mormor som avskyr att städa. Och så har hon en bästis som heter Ester. Ester och Frallan går i skolan, så de har ganska mycket att göra. En dag får de till exempel göra konst, det är ungefär som pyssel. Ester hittar en tygbit som hon ritar ett hjärta på, och i hjärtat skriver hon Frallan. Och så säger hon att Frallan får vara kär i henne, om hon vill. Men Frallan vet inte om hon vill. Och mamma säger att kär är som att vara sjuk, och i så fall vill Frallan verkligen inte bli det! Frallan och kärleken är den tredje boken om Frallan, skriven av Sara Ohlsson och illustrerad av Lisen Adbåge. 2018 kom de två första, Frallan är bäst och Frallan räddar världen.

Passande nog läste vi Frallan och kärleken ikväll på alla hjärtans dag. Vi firar egentligen inte denna dag men använder den som en utmärkt ursäkt för att få läsa barnlitteratur om kärlek!
Detta är tredje boken om Frallan och nu är det kärlek i fokus. Men som vanligt handlar boken också om lite allt möjligt som Frallan funderar på.
Utifrån kärleksbiten så har boken många tankar om hur man blir kär, hur det känns att vara kär och om kär ens är något man vill vara?
Frallan är skeptisk men även om man inte vill vara kär så kan man fortfarande tycka väldigt mycket om vissa personer.
Boken har precis som tidigare böcker en rolig och knasig stil som gör att min I (5,5 år) fnissade ett antal gånger under högläsningen. Min A, 8,5 år deklarerade att han inte ville höra mer böcker om Frallan efter högläsningen av de två tidigare böckerna utan gick iväg och lyssnade på ljudbok istället. Så barnen är spretiga i sina åsikter.
Som jag tagit upp i tidigare recensioner om Frallan så uppskattar jag som vuxen också böckernas kvinnokaraktärer som är väldigt frigörande och roliga att läsa.
Har man ett barn som uppskattar en vardagsnära bok med en småknasig twist så uppskattar denne förmodligen böckerna om Frallan. Min I gör det iallafall!
Boken passar att läsa själv för barn som kommit igång med läsningen. Vill man högläsa tycker jag boken passar från ca 5 år om man vill börja gå över till kapitelböcker. Adbåges illlustrationer i färg genom berättelsen håller barnets fokus uppe.
Att högläsa boken känns behagligt men ett tips är att försöka hitta den perfekta Frallan-rytmen när man läser denna och tidigare Frallan-böcker högt. Jag upplever att böckerna kommer än mer till sin rätt om man läser som om man själv vore Frallan. Jag är väldigt otydligt nu - jag vet. Min förhoppning är att ni fattar när ni väl läser boken högt själva.

Helt klart läsvärd bok enligt mig och böcker med glittrigt omslag är väl aldrig fel?