Frallan har en hemlighet

Ohlsson, Sara

Frallan firar jul!Frallan har en hemlighet. Hon har lärt sig att läsa! Det ska vara en hemlighet ända fram till julafton, för då fyller mormor år och att Frallan har lärt sig läsa är ju världens bästa födelsedagsklapp!På julafton ska Frallan också få träffa Hanna, som är en bebis och nästan Frallans kusin. Hon är barnbarn till Klaus och bor egentligen i Tyskland, men på julen ska hon komma hit med sina pappor. Mormor pratar om Hanna hela tiden, det blir faktiskt ganska tjatigt. Tänk om hon bara kommer bry sig om Hanna på julafton, och inget alls om Frallan?Frallan har en hemlighet är den fjärde boken i den hyllade serien om Frallan, med text av Sara Ohlsson och illustrationer av Lisen Adbåge.

Helt okej

jätte bra

Underbar, rolig & charmig!

Nu är fjärde boken om Frallan här! Som enligt oss också funkar fint att läsa fristående.
I Frallan-böcker lär vi känna den frisinniga tjejen Frallan som är väldigt framåt.
Hon bor tillsammans med sin mamma och har också en nära kontakt med sin mormor. I Frallan-böckerna är det starka och frodiga kvinnor som får ta plats i berättelserna.
I ”Frallan har en hemlighet” så startar boken tre dagar innan julafton och Frallan har precis upptäckt något fantastiskt.
Hon har äntligen lärt sig läsa! Men än så länge är det en hemlighet, för mormor ska få den hemligheten i julklapp.

Men samtidigt börjar Frallan bli svartsjuk, mormor verkar nämligen väldigt engagerad i sin pojkväns nya barnbarn. Kommer mormor sluta bry sig om Frallan?
Dumma mormor som sitter och syr bebiskläder istället för att bry sig om henne. Det där jullovet som Frallan längtat efter känns plötsligt inte alls lika bra längre.

Jag har högläst boken för mellandottern på 6 år som uppskattat läsningen.
Med stor igenkänning i vardagliga situationer så skriver Ohlsson ändå en tillspetsad berättelse som är rolig att läsa för såväl barn som vuxna. Texten levandegörs av Adbåges färgglada illustrationer.
För er som har läst tidigare böcker så komma ni känna igen er i stilen. Där vi får följa Frallans funderingar om sin vardag, skrivna på ett sätt som lockar till skratt.
För er som inte har läst så finns det tre tidigare böcker om Frallan som alla är läsvärda!

Mot slutet väver även Ohlsson in Frallans tankar om bra och dåliga hemligheter. Ett ämne som förstås är viktigt att samtala med barn kring. Ohlsson väver in detta med händelser från Frallans liv och lite prutthumor. Perfekt!

Extra plus också att omslaget SKIMMRAR! Svårt att fånga på bild men ljuvligt för att maximera juledition-känslan och lusten att plocka upp boken.

Absolut en fin bok som passar perfekt att mysa ner sig i soffan med när jullovet börjar!