Frallan har en hemlighet

Ohlsson, Sara

Frallan firar jul!Frallan har en hemlighet. Hon har lärt sig att läsa! Det ska vara en hemlighet ända fram till julafton, för då fyller mormor år och att Frallan har lärt sig läsa är ju världens bästa födelsedagsklapp!På julafton ska Frallan också få träffa Hanna, som är en bebis och nästan Frallans kusin. Hon är barnbarn till Klaus och bor egentligen i Tyskland, men på julen ska hon komma hit med sina pappor. Mormor pratar om Hanna hela tiden, det blir faktiskt ganska tjatigt. Tänk om hon bara kommer bry sig om Hanna på julafton, och inget alls om Frallan?Frallan har en hemlighet är den fjärde boken i den hyllade serien om Frallan, med text av Sara Ohlsson och illustrationer av Lisen Adbåge.

Underbar, rolig & charmig!

Frallan har en hemlighet är den fjärde boken om Frallan. Frallan är en stor favorit hos både mig och sonen och vi har läst alla böcker innan i serien. I denna så börjar det dra ihop sig mot jul och Frallans mormor fyller även år på julafton. Frallan planerar nu vad hon ska ge mormor i present. På julafton ska Frallan få träffa sin nästan-kusin Hanna för första gången. Hanna är en nyfödd bebis och bor i Tyskland. Frallan ser fram emot det men samtidigt känner hon lite svartsjuka, mormor pratar om Hanna varenda dag.
Jag älskar alla tankar och funderingar som Frallan har. Det är så spontant och ärligt, precis så som barnen är. Jag har högläst boken för sonen, han lyssnade med stor förtjusning som alltid när Frallan är i farten.
Vi skrattar högt åt boken flera gånger, den är så rolig utan att det känns krystat eller tillgjort. Författaren har en fantastisk förmåga att skriva underhållande och med härlig humor. Illustrationerna är som pricken över iet, de matchar texten perfekt! Jag gillar att människorna speglar världen som vi ser ut och inte bara visar trådsmala perfekta modeller. Boken funkar utmärkt att högläsa men går precis lika bra att läsa själv för barnen. Den passar barn från ca 6 år och uppåt! Frallan har en hemlighet är ytterligare en helt underbar bok om Frallan, den har bara en nackdel och det är att den tar slut för fort!
Jag hoppas att vi kommer få njuta av Frallan och hennes mormor i många fler böcker framöver. Coola och roliga tjejer som Frallan behövs!

Nu är fjärde boken om Frallan här! Som enligt oss också funkar fint att läsa fristående.
I Frallan-böcker lär vi känna den frisinniga tjejen Frallan som är väldigt framåt.
Hon bor tillsammans med sin mamma och har också en nära kontakt med sin mormor. I Frallan-böckerna är det starka och frodiga kvinnor som får ta plats i berättelserna.
I ”Frallan har en hemlighet” så startar boken tre dagar innan julafton och Frallan har precis upptäckt något fantastiskt.
Hon har äntligen lärt sig läsa! Men än så länge är det en hemlighet, för mormor ska få den hemligheten i julklapp.

Men samtidigt börjar Frallan bli svartsjuk, mormor verkar nämligen väldigt engagerad i sin pojkväns nya barnbarn. Kommer mormor sluta bry sig om Frallan?
Dumma mormor som sitter och syr bebiskläder istället för att bry sig om henne. Det där jullovet som Frallan längtat efter känns plötsligt inte alls lika bra längre.

Jag har högläst boken för mellandottern på 6 år som uppskattat läsningen.
Med stor igenkänning i vardagliga situationer så skriver Ohlsson ändå en tillspetsad berättelse som är rolig att läsa för såväl barn som vuxna. Texten levandegörs av Adbåges färgglada illustrationer.
För er som har läst tidigare böcker så komma ni känna igen er i stilen. Där vi får följa Frallans funderingar om sin vardag, skrivna på ett sätt som lockar till skratt.
För er som inte har läst så finns det tre tidigare böcker om Frallan som alla är läsvärda!

Mot slutet väver även Ohlsson in Frallans tankar om bra och dåliga hemligheter. Ett ämne som förstås är viktigt att samtala med barn kring. Ohlsson väver in detta med händelser från Frallans liv och lite prutthumor. Perfekt!

Extra plus också att omslaget SKIMMRAR! Svårt att fånga på bild men ljuvligt för att maximera juledition-känslan och lusten att plocka upp boken.

Absolut en fin bok som passar perfekt att mysa ner sig i soffan med när jullovet börjar!