För ditt eget bästa

Carsall, Anna

"Allt jag gör är för ditt eget bästa", sa han. Till sist kändes det som om det var sant. I själva verket tog han ifrån mig allt. Den charmiga och uppvaktande mannen jag förälskade mig i, visade sig vara en psykopat. I flera år kastades jag mellan ömhet och våld, mellan dyrkan och sexuella kränkningar. Jag tappade bort mitt egenvärde, mina grundvärderingar och min verklighetsuppfattning.   Det här är min berättelse om att brytas ner av den man älskar. Att nästan dö. Men också om att till sist lyckas slå sig fri. Och att börja vandra den svåra och slingriga vägen tillbaka till ett helt liv.

Inger Randowo

2022-10-07

Så bra, så modigt att berätta, så hemskt att det hänt, så lätt att bli manipulerad när man är förälskad. Boken skildrar på ett beskrivande sätt hur ”farlig” kärleken kan vara då man förälskat sig i fel person! En bok som kan vara till stöd för den som sitter fast i ett liknande förhållande! Eller om du känner nån som du misstänker lever i ett destruktivt förhållande. Det finns hopp! Tro inte på lögnerna. Lämna!
Läs boken och fascineras av Pias kamp för att få tillbaka sitt liv!

Inger Randowo

2022-10-07

Läs boken och fascineras av Pias kamp för att få tillbaka sitt liv!

Blomman

2022-07-15

Igenkänningen är slående, med vissa undantag. Tack för en bra, sorglig och tyvärr så vanlig berättelse , vilket jag idag förstår att det är. Grät på många ställen i boken, bla pga igenkänning, men även för att en människa kan Skada och bryta ner en annan till den milda grad som dessa ( oftast) män kan.

Maria Jönsson

2021-06-21

Alla borde läsa denna bok för att förstå hur det är att leva med våld i nära relation. Alla kan hamna där och alla känner antagligen någon person som är eller har varit i en destruktiv relation. Läs den För att förstå hur normaliseringsprocessen och traumabindning funkar. För att förstå varför det inte bara är att gå och att själva lämnandet kan vara en lång process. För att förstå Hur man kan bli beroende av att vara i ett förhållande som faktiskt förgör en. Hur man tillslut förtvinar och slutar leva, iallafall mentalt. Hur man går med på att göra saker mot sin vilja enbart för att inte ännu värre saker ska ske. Hur förhållandet blir gränslöst, en tappar tillslut alla sina gränser när en annan person överskrider dem ständigt. Hur det är att kastas mellan himmel och helvete och hur den bergochdalbanan går snabbare och snabbare, dvs hur själva våldspiralen fungerar. Framförallt att det tillslut är möjligt att finna styrkan att ta sig därifrån.
Modigt. Starkt. Utlämnande. En Oerhört viktig bok.

Lena Walfridsson

2021-04-13

Stark, utlämnande och viktig bok, skriven av en modig författare!

Lena Danielsson

2021-03-28

Så viktigt att lyfta detta ämne som jag tror många fler än vi kan ana är utsatta för. Manipulation, psykopat, depression, nedtryckt, borttagen självkänsla. Så viktigt att se varandra och fråga mycket om man misstänker att någon far illa. Den som far illa förstår inte vad den blir utsatt för. Stark berättelse läs den! 🥰🥰🥰

Jeanette Rihm

2021-01-04

Den här boken är fantastisk. Den kan läsas om igen. Författaren beskriver på ett modigt och naket sätt hur helvetet att leva med en psykopat ser ut. Alla borde läsa den!

Amanda Larsson

2020-12-30

Den här boken är för dig. Den handlar kanske om dig, eller din dotter, din vän, din syster, din mamma, din granne. Den handlar om alla som pga sin partner ständigt är förvirrade, känner skuld och skam för vem hen är och vad hen gör, och överanpassar sig till andra och går med på sådant som hen tidigare verkligen skulle sagt nej till, då är det möjligt att hen blir manipulerad av någon i sin närhet. Någon som snabbt suger livslusten och självkänslan ur sitt offer. Boken är en fantastisk skildring av hur manipulation, psykiskt, fysiskt, sexuellt och ekonomiskt våld fungerar i en dysfunktionell parrelation. Om du undrar ”varför går hon inte?” så finns svaret här. Ett dokument över hur nedbrytningsprocess av en människas självkänsla går till. Den här bokens ärlighet och mod kommer rädda många liv och sprida hopp!

Amela Johansson

2020-11-28

Pia Johanssons berättelse hjälpte mig att se på saker och ting från olika synvinklar och förstå vad som händer med mig själv (från förnekelsen, sanningen, uthålligheten, anpassningen, om jag bara anpassar hela mig själv så kommer vi vara lyckliga- fasen, separationen, smärtan som gör ont i i ryggmärgen, skammen.
Skammen är jobbigast. Vad ska andra säga och hur kommer andra att se på mig.

Rädslan att någon frågar mig hur jag mår....jag har gömt mig länge för att undvika den fråga.

Annika Fehrling

2020-08-07

En bok som alla ska läsa oavsett kön och ålder. Du ökar förståelsen för den som blir manipulerad och vad du kan göra för att hjälpa den personen därifrån.
Viktigast är att vara uppmärksam på intensiv uppvaktning,"du och jag" mot världen samt stora humörsvängningar.
Ett narcissistiskt beteende och misshandel i alla former ska inte tolereras av samhället och oss medmänniskor.
Fortsätt fråga även om du inte får svar eller handling, så sår du ett frö hos den utsatta. Prata om vad som är ett normalt beteende. Den utsatte blir hela tiden matad med den andres lögner som till slut blir sanningen om du hör dem tillräckligt ofta.

Philippa Hedenberg

2020-07-18

En viktig och bra bok att ha läst minst en gång under sitt liv.
Har under veckan jag läst boken redan fått lite mer klarhet i mitt egna felaktiga, kontrollerande beteende i mitt nuvarande förhållande. Vilket jag är väldigt tacksam för.
Fick dock pausa läsningen ett tag, så ingen tar sig igenom boken oberörd!

Margareta Karlsson

2020-07-09

En bok för den som har upplevt/upplever sig vara i ett destruktivt förhållande med främst psykisk misshandel. En bok för nära anhöriga till den som utsatts för psykisk och fysisk misshandel. Boken ger insikt och förståelse om vilka krafter det är som verkar, vad tänjandet av de egna gränserna och hoppet kan leda till. Visar också hur viktigt det är att personer runt den som är utsattt frågar hur det egentligen står till i relationen när de ser saker som den utsatta blundar för och hur viktigt det är att plantera frön.

Margareta Karlsson

2020-07-09

En bok för de som har upplevt/upplever någon typ av våld i en kärleksrelation. En bok för nära anhöriga till den som blivit utsatt. Boken ger insikt, kunskap och förståelse för de krafter och tankesätt som kan verka i en destruktiv relation.

Ann-Sofi Eriksson

2020-05-07

Otroligt, fruktansvärt smärtsam. Mycket intensiv berättelse och inlevelserikt språk. Igenkänningsfaktorn är hög.