För ditt eget bästa

Johansson, Pia

"Allt jag gör är för ditt eget bästa", sa han. Till sist kändes det som om det var sant. I själva verket tog han ifrån mig allt: mina relationer, min arbetsförmåga, mina tankar och min känsla av att ha ett jag. I fem år levde jag med Fredrik; en charmig man som inte kunde känna empati. En psykopat. Det var en tillvaro som pendlade mellan ömhet och våld, mellan dyrkan och sexuella kränkningar. Detta är min berättelse om att brytas ner av den man älskar. Att nästan dö. Men också om att till sist lyckas slå sig fri.Recensioner:"Jag läste den här boken så fort jag fick en minut över. Pia, både berättare och medförfattare till boken, har fyra barn i olika åldrar, egen salong och ett behagligt liv. Det enda som saknas är kärlek och lite guldkant på tillvaron. Hon lägger upp en annons där hon, med en gnutta ironi, efterlyser en vältränad mångmiljonär med gott självförtroende som...

En mycket viktig bok som även belyser det dolda våldet som psykisk misshandel innebär. En välskriven bok som stundtals är väldigt berörande och där läsaren verkligen känner smärtan som Pia upplever. Boken är även en påminnelse för den styrka som många kvinnor besitter som lever i våldsamma relationer. Det krävs mod och styrka för att kunna dela denna viktiga livsberättelse. Och styrka att våga lämna och berätta.

Malin Falk

2023-08-21

Spännande, hemsk och gripande på samma gång. Svår att lägga ifrån sig.

Karolina Johansson

2023-07-30

En otroligt stark och viktig berättelse.
Gripande och berörde mig på alla sätt. Väldigt levande skriven, kunde inte sluta läsa. Rekommenderar den starkt, en av de bästa böckerna jag läst. Tack för din berättelse

Karolina Johansson

2023-07-30

En otroligt stark och viktig berättelse.

Christina Brolin

2023-07-25

Förfärad, omvärderat mitt liv efter att jag nu läst ut boken. Kan försonas med personer jag varit bitter mot. Dessa är små gulliga hundvalpar som endast naggats med små valptänder. Inget att bry sig om en gång. Jag vet att denna bok stämmer med verkligheten.

Christina Brolin

2023-07-25

Noor Aljabiri

2023-06-27

Jag starkt rekommenderar alla som kan att läsa denna boken. Jag blev helt fångad redan vid de allra första sidorna och kunde inte släppa boken. Jag lärde mig så oerhört mycket.

Noor Aljabiri

2023-06-27

Anna Blomgren

2023-01-26

Så viktig bok

2023-01-10

Bästa boken jag någonsin läst. Rekommenderar denna bok till alla mina vänner och speciellt killar.

Moa Svensson

2022-12-30

En bok som fler borde läsa. Streck läste den på 2 dagar då jag blev så berörd. Man får lösa sig så extremt mycket och blir börslistan tagen av denna starka berättelse. Man får upp sina ögon på ett helt annat sätt! Tack Pia för att du delat med dig!

Moa Svensson

2022-12-30

Jannice Andersson

2022-11-28

En del igenkänningar hur dum o blind man kan va när man är förälskad. Trots att alla andra ser att man sakta bryts ner.

Eva Karlsson

2022-10-10

Det här är en stark berättelse. Den berör mig på djupet och är så hemsk att det är svårt att ta in allt. Hur det var för Pia går inte att föreställa sig överhuvudtaget. Det här är så viktigt att berätta och får inte tystas ner. Förhoppningsvis kan det hjälpa andra. Det är så starkt och modigt av Pia att berätta sin historia rakt och ärligt.

Viktoria Käll

2022-08-18

Så bra bok och samtidigt vrids hela ens inre över att en människa kan förstöra en annan människa så fruktansvärt. Som anhörig till en som lever med en narcissisti/psykopat får man både hopp och råd på tecken och hur man kan stötta när hon väl insett och vill ta sig ur.
Tack Pia för att du valde livet och ditt egna värde🙏🏻❤️

Ewa Wikström

2022-06-30

Med en tydlig precision för det svåra att lämna en destruktiv relation, lyckas Pia dela med sig igenkänning och vägval. Vi bestämmer inte när en psykopat drämmer klorna runt oss likt en hök vid sitt byte. Läs boken, få kunskap och skydda dig och din hälsa.

Filip Persson

2022-06-24

Snabb att komma in i och ger en klar, och rak på bild inifrån ett enormt destruktivt förhållande. Otroligt starkt att berätta och lärorikt för mig som man att läsa.

Ewa Wikström

2022-01-09

Hela världen borde läsa denna bok! Den är öppen, rå och brutalt ärlig om hur det är att leva med en psykopat och narcissist. Hur de förvränger sanningen till sin egen och trollar bort livsglädje och tro på sig själv, sin familj och vänner.
Snabbt står man ensam och är helt uppslukad av det våld man blir utsatt för, allt utan att man kan skydda sig.
Skolorna måste börja belysa vad våld är och hur snabbt man hamnar där, samt bygga upp med att det ALDRIG är ens eget fel!

Läs boken!

Mikael Andersson

2021-07-30

En mycket gripande berättelse hur en människa kan bryta ner en annan människa med tortyrliknande metoder. Jag förstår inte hur den utsatta står upp och andas idag efter att blivit utsatt i flera år. Denna bok rekommenderar jag starkt!

Towe Hamberg

2021-07-24

Utan tvekan en av de bästa & starkaste böcker jag läst. Den gav kalla kårar, tankeställare, tårar, sorg & styrka. En nyttig & bra bok att läsa, för att hitta sig själv efter en hård smäll i livet.

Günter Sand

2021-07-23

En otroligt stark och gripande bok. Det går inte att förstå hur en människa kan bete sig så mot en annan som hon blivit utsatt. Hoppas verkligen författaren kommit ur detta och kan återgå till ett vanligt liv.

K A

2021-04-03

Den här måste du som var eller har varit i klorna på en giftig person läsa. Du är inte ensam! Läs den tusen gånger - för varje gång finner du lite mer styrka och hopp om att en dag kanske bli dig själv igen.

sasa asas

2021-02-15

En kraftfull och ärlig beskrivning om hur en psykisk misshandel går till. Det man inte vet, finns att läsa i denna boken. Man blir omkullkastad av Pias upplevelser och man kan bara djupt beklaga att dessa män går fria. ska man läsa en biografi som griper tag i en . Läs denna.

Lena Zimmermann

2021-01-26

Bra

malin wendel

2021-01-20

Stark och välskriven berättelse! Inte minst viktig, så väldigt viktigt att vi får ut sådana här berättelser. Pia är på inget sätt ensam och samhället, om jag får lov att generalisera, stöttar förövarna. Jag gillade att Pia inte har förskönat sig själv utan presenterar verkligheten som den är, inte minst det oerhört svåra gentemot barnen. Små detaljer, vissa uttalanden, reaktioner i förvirring - alla ger de en nödvändig bekräftelse till att vad som har hänt verkligen har hänt och att vi behöver berätta för varandra för att få någon form av upprättelse. Läs eller lyssna, båda varianterna är lysande.

Ludmila Jarlbäck

2021-01-08

Lyssnade på Storytel nonstop, kunde varken äta eller sova. Gripande, starkt, igenkännande. Stort tack Pia för att du vågade och ville dela med dig din berättelse. Många kvinnor kommer att känna igen sig i din story. Det kan hjälpa dem att få någon form av bekräftelse och de att de inte hittat på allt sånt där. Att tro på en ”hysterisk” kvinna eller på en kostymklädd framgångsrik charmig man? Tyvärr brukar många män välja att tro på sina manliga kompisar.
Att komma ut ur ett sådant förhållande är väldigt svårt. Så som du beskriver vågar inte omgivningen fråga rakt på vad som försiggår i stugan och hur man mår. Ser man missförhållanden så undviker omgivningen att lägga sig i. Det blir någon form av kollektiv bestraffning också.
Än en gång tack för en bra bok! Kram

Vera Hajriiz

2020-12-28

Jag har lyssnat/läst massor med böcker MEN just denna bok öppnade ögonen för mej. Mitt ex var likadan som F, han vred o vände på allt så att va mitt fel! Ljög så mycket att han själv tappade fattningen! Terrorn som mitt ex uttsatte mej utsatte han min mamma genom att ringe o sms: för precis allt! Jag och han hann inte komma så långt i vårtförhållande att han bröt ner mej totalt men hade jag stannat hade jag inte funnits mera! Jag lämna honom efter 6 månader att vi börja dejta! Han tog ifrån mej ALLT jag har någonsin jobbat för, varje cent jag har lyckats spara ihop! Det sorligaste i allt detta är att jag är sjuksköterska o jag borde ha kännt hans drag meen jag va stört förälskad att jag inte kunde se det negativ. Samma som i Pias berättelse, min ex ogilla stark min syster för att hon kunde se rätt genom honom!
Jag vill TACKA dej Pia för att du dela med dej av din erfarenhet, idag har du öppnat mina ögon. Jag grät massor genom hela boken pga att kände igen allt jag var med om! Mitt ex har många drag som F, han stack, han kunde vara borta flera timmar upp till dagar utan anledning, och vrf jaa för att han skylldig till allt skit som pågick meen Uups jag va den som va galen o han den lugna!

O

Olivia Ingman

2020-12-17

Otroligt välskriven, stark och gripande. När jag väl fick tiden till att sätta mig ner och öppna boken sträckläste jag den för kunde inte lägga ifrån mig den. Otroligt viktig bok med. Rekommenderar starkt att läsa!

Iréne Fredriksson

2020-12-17

Otroligt bra bra! Beskriver hur sjuk i huvudet en människa kan va. Elak o ond! Ändå stannar man och tror på den sjuke. Att det är otroligt svårt att lämna ett sånt förhållande. Man lider med henne när man läser om det hemska jon fått uppleva. Otroligt glad att hon till sist gjorde sig fri.

Marie Olsson

2020-12-15

En oerhört gripande historia - värd att läsa. Jag sträckläste den och blev djupt berörd av Pias historia - finns allt för många som lever så här eller på liknande sätt. Tack för att du skrivit denna boken!! Hoppas att fler än jag får insikt i hur man inte ska leva utan man är värd så mycket mera.

Gripande bok, väl värd att läsa. Väcker mycket tankar!

En så viktig bok. Många av oss som blir utsatta för verbal misshandel vet inte varför? Denna bok har hjälpt mig att förstå. Tack!

Ingrid Andersson

2020-12-12

Vilken bra bok, sträckläste den. Hemsk historia, men väldigt viktigt ämne för alla som blir/blivit utsatta för detta.

Amela Johansson

2020-11-28

Pia Johanssons berättelse hjälpte mig att se på saker och ting från olika synvinklar och förstå vad som händer med mig själv (från förnekelsen, sanningen, uthålligheten, anpassningen, om jag bara anpassar hela mig själv så kommer vi vara lyckliga- fasen, separationen, smärtan som gör ont i i ryggmärgen till skammen).
Skammen är jobbigast. Vad ska andra säga och hur kommer andra att se på mig.

Rädslan att någon frågar mig hur jag mår....jag har gömt mig länge för att undvika den fråga.

Sofi Lindberg

2020-11-15

Helt ok

Annelie Lind

2020-09-04

Jag läste boken och blev grymt berörd. Jag har själv varit i samma situation som Pia men en man som hade precis samma beteende. Resan att inse och förstå vad man utsätts för är lång och tung. Att älska någon och bli utsatt är svårt att inse. För man tror ju att när han säger att han skall ändra sig så kommer det ju ske. En långsam upptrappning från passion till våld. Att bryta är total katastrof, jag hade som tur vad vänner som kunde hjälpa mig. Denna boken måste alla läsa och jag vet att denna sanning i boken är svår för många att förstå. För vem brukar våld mot den person man älskar?

Katja Halilovic

2020-09-03

En gripande bok , en viktig bok ! Bland de bästa jag har läst ! Rekomenderar starkt !

Katarina Barycz

2020-08-29

En lika fantastisk som fruktansvärd historia. Det värsta är att den är sann. Igenkänningsfaktor i de små detaljerna. En väldigt viktig bok har skrivits, alla kvinnor borde läsa den för att om möjligt vara lite förberedda på att det faktiskt finns en risk att vem som helst kan drabbas!

Veronica Edlund

2020-08-29

En bok som berör och sträckläses.
Man ser att kärleken är blind.
Alla kan vi drabbas av någon person man ger all sin kärlek och tillit till men som bara trampar sönder en ...
Mycket välskriven och lättläst.

PAM

2020-08-24

Att läsa boken öppnade mina ögon och fick mig att förstå att jag inte är galen, överkänslig eller har fantiserat. Äntligen förstod jag att det liv jag levde var på riktigt, att ångesten jag lever med har sin orsak. Det tog bort skammen och skuldkänslorna. Tack, tack, tack.

I M B

2020-08-24

En bok jag hade velat ha läst för många år sen, frågan är bara om jag hade "lyssnat" och förstått...
Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken flera gånger eftersom den triggade igång så mycket känslor från en period i mitt liv när jag levde med en man som manipulerade och ljög. Men trots det - det är en bra bok. En modig och stark berättelse som jag tror kan hjälpa andra kvinnor som lever i ett dysfunktionellt förhållande så att de går tidigare. Lita på magkänslan!

Helén Lindgren

2020-08-23

Mycket bra och välskriven bok som får varenda hårstrå på kroppen att resa sig. Otroligt obehaglig läsning som jag och många andra kan relatera till.

bokstav_ligt

2020-08-23

Det här är var riktigt obehaglig, men tyvärr ändå viktig, läsning. Rakt och ocensurerat får vi följa med på en resa rakt ned i helvetet. Om hur man bryter ned en annan människa genom att bit för bit ta bort allt självförtroende och isolering från omvärlden.
En fråga är ju alltid varför man inte går. Här jämförs det med ett drogberoende - till slut vet man inte annat än att man lever för de små skärvor av uppskattning som kommer ibland. Men den stora frågan är ju vad får någon att behandla en annan människa så här?
Men det är också en riktigt bra bok. En skickligt upplagd berättelse där man som läsare drivs framåt och vill läsa en sida till. Det är spännande trots att man ju vet i alla fall lite om hur det slutar.

Malin Danielsson

2020-08-23

Tack! Tack för att du delar med dig och hjälper till att få upp ögonen för vad man egentligen gör igenom. Nu har jag inte utsatts för det fysiska och långt ifrån vad du gått igenom men inser hur mycket längre det kunnat gå om jag inte satt stopp i tid. Denna boken borde läsas/lyssnas på av alla.. Män som kvinnor..

Y

Yvonne Tangen

2020-08-23

Första boken som verkligen tar upp och tydligör ...varför man stannar kvar..och varför de är så svårt att bryta..
Verkligen läsbar..om du letar denna typ av bok...