För ditt eget bästa

Johansson, Pia

"Allt jag gör är för ditt eget bästa, sa han. Till sist kändes det som om det var sant. Jag älskade honom. Och jag trodde att han älskade mig. I själva verket tog han ifrån mig allt: mina relationer, min tro på mig själv, min arbetsförmåga och min känsla av att ha ett jag. I fem år levde Pia Johansson med Fredrik. Med de mest raffinerade metoder manipulerade han henne att om och om igen flytta sina sexuella gränser. Han isolerade henne, tryckte ner henne och band henne till sig med de ständiga växlingarna mellan dyrkan och hat, mellan ömhet och våld, med kontrollbegär, skuldbeläggande och lögner. Efter flera försök lyckades Pia till slut lämna honom för gott. Men hur bearbetar man något, när man har blivit ingen? Detta är en unik skildring av hur psykisk misshandel går in under huden på den som drabbas; hur tankar, känslor och hela ens verklighetsuppfattning successivt förvrids....

Jag läser några kapitel. Måste pausa. Vänta någon dag innan jag fortsätter.
Fäller en tår. Ser texten som en skräckfilm som spelas upp framför mig, allt blir så levande, så verkligt.
Det är verkligt, det har hänt på riktigt. Fortsätter läsa. Egna minnen från en tid som drabbad på delvis liknande sätt dyker upp.
Pausar någon dag igen. Läser klart.
Tänker.
Han går omkring där ute. Vem är det som får lida nu? Han är inte ensam, det finns fler.
Varför skall någon över huvud taget behöva drabbas? Kunskapen måste spridas.
Tack Pia för din öppenhet. Tack Anna för dina beskrivande ord.
Det är en hemsk bok, en hemskt viktig bok.

Skrämmande att läsa vad en psykopat kan göra med en kvinna men ändå en bok om hopp och hur Pia kunde komma tillbaka i livet. Denna bok borde alla läsa för att få en uppfattning om vilket helvete en person kan utsättas för. Den borde också vara obligatorisk läsning för personal inom rätts och vård väsendet eftersom det är förrän man förstår vad någon kan utsättas för man kan göra något åt det. Och dessa psykopater och vålds utförare måste bort från ett normalt samhälle.

Gina

En omskakande och välskriven verklighetsbaserad berättelse om en kvinnas gränslösa kärlek till en man med psykopatiska drag. Denna berättelse är en av de mest fängslande jag läst och gör att du inte kan lägga boken ifrån dig. Jag rekommenderar den starkt.

En bok jag sträck läste 💕
Bra skrivet , som ger en förståelse och kunskap bakom manipuleringens makt.
Otroligt lätt kommer man in i alla känslor som berör djupt.