För ditt eget bästa

Johansson, Pia

"Både storyn och själva boken är oerhört starka. Jag kunde inte släppa den. Är tagen och skakad, men också imponerad och informerad. Tack!" Jennie Sandberg, chefredaktör på MåBra   "Allt jag gör är för ditt eget bästa", sa han. Till sist kändes det som om det var sant. I själva verket var det sitt eget bästa han månade om och krävde.I fem år levde Pia Johansson med en man som hade psykopatiska drag. Det var en tillvaro som växlade mellan kärleksbedyranden och skuldbelägganden, mellan passion och våld, mellan ömhet och kränkningar. För Pia var det som att dras in i en berg- och dalbana av förvirring, rädsla, stress och en känsla av att vara fullkomligt älskad och behövd. På vägen tappade hon bort sina gränser, sina grundvärderingar och sig själv. Efter flera försök lyckades hon till sist lämna mannen. Och påbörja den svåra och viktiga vägen tillbaka till ett helt liv. Detta...

En stark berättelse som handlar om en galen intensiv kärlek, en slags besatthet. Allt är snabbt, intensivt, härligt men trots det inte riktigt lyckligt. För sakta men säkert tappar hon ju allt. Hur en man med smekningar o tvång kan styra henne. Få henne att tvivla både på sig själv o hennes familj/vänner. Få henne att tro att utan honom är hon ingenting. Med lock o pock flytta fram gränser. Jag tror alla kan råka ut för detta. Denna bok har hjälpt mig att dels förstå vad som händer o hur det kan hända. Jag har sett detta på nära håll och önskar att jag kunnat läsa detta då. En utelämnande, naken historia som många upplevt/upplever nu.

En stark berättelse om en modig kvinna som ger alla som söker kärlek men bemöts av grymhet och nedbrytning en röst.

Att drabbas av en relation där man successivt bryts ner kan hända vem som helst. Många människor förstår inte den processen som råder i en sådan situation, vilket försvårar för de människor som hamnar i en destruktiv relation att få hjälp. Vänner och släkt kanske anar att något inte stämmer men vågar sällan tala om detta eller skyller på den som väljer att vara kvar i den dåliga relationen. Vi måste sprida kunskap om vad detta handlar om. Hur vi kan hamna i en misshandlares famn

Man vaggas sakta in i ett normaliseringstillstånd där förövarens ord och handlingar förmildras av den som är i nära relation till hen. Man manipuleras svårt och går vilse i sig själv till man är helt snurrig av labyrinten hen har skapat. Självkänslan sitter fjättrad i kedjor och ägs av förövaren som bär nyckeln om halsen...

Man försvarar elaka handlingar och beskyller sig själv för allt som enligt misshandlaren inte är bra. Fast det i själva verket är denne som skapat de kaotiska situationerna själv. Man slits mellan två världar. Älskad och hatad. Från att få orden att vara bäst på jorden till att vara den sämsta i ett par skor.

Man döljer också det som händer för sin omgivning. Det finns mitt i allt detta en stor skam över att man inte har det bra. Skam över att någon behandlar en så illa, vem är man ens som blir behandlad så...? Man känner att något är väldigt fel men skyller mycket av det på sig själv. Man är helt utlämnad i misshandlarens klor. Man gör allt för att få känna sig älskad, värdefull och bäst på jorden. Man blir med tiden också så urholkat psykiskt och fysiskt trött att man inte orkar ens ta tag i att lämna...

Jag har själv varit i en psykiskt nedbrytande relation och vet härav hur detta påverkar en. Pias bok är en gripande och oerhört tragisk berättelse tagen ur hennes verklighet. Hon tilldelar läsaren hennes oerhört sorgliga tid med en man som misshandlat henne mycket svårt. Detta är på riktigt! Det är naket, utlämnande och väldigt väldigt modigt. Jag vill uppmana alla att läsa denna boken. Ge er kunskap om hur det kan bli! Ge er möjligheten att se signaler på ett destruktivt beteende. Våga bryta in och fråga om ni ser att en vän inte har det bra. Våga finnas även om ni blir avvisade. Våga säg att du finns. Du sår ett frö.
Läs boken! Så viktig
Tack Pia!!

Karin Ehrnlund

Jag sträckläste boken, kunde inte sluta. En gripande och chockerande historia om hur en psykopat bryter ner sin kvinna, och får henne att tro att det är henne det är fel på och inte honom. Hur hon sakta men säkert bryts ner tills hon inte känner något värde alls . Tvära kast från kärlek till iskall tystnad.

En väldigt gripande och fängslande historia om hur fysiskt och psykiskt nedbrytande det är att hamna i klorna på en psykopat! Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig!!!! TACK PIA för ditt mod och din öppenhet att berätta om ditt långa helvete!!!!!

Ger en bra bild av hur förövaren fungerar, hur han bit för bit bryter ner hennes personlighet, trampar ner alla gränser och isolerar och manipulerar.

Grym, ärlig, sorglig, fängslade. Kunde liksom inte sluta lyssna. Välskriven och beskrivande. Otroligt viktig bok som jag hoppas och tror kommer vara till hjälp för många.

Otroligt välskriven, träffande och ärlig. Allt den där skammen förklaras, från början som också berättar vems skuld det är. Skulden är inte min. Tack Pia du kan med denna bok rädda många liv.

En väldigt gripande berättelse. Beskriver väldigt väl hur en psykopat fungerar och hur hen kan bryta ner en människa. Just hur den som är utsatt tappar allt om egna behov och livet handlar bara om att navigera rätt för att tillfredsställa psykopaten så hens ilska inte bryter ut. Men det går aldrig att göra helt rätt. Fruktansvärt sorgligt.

Bra bok som ger insikt i ämnet.

Det är inte storslagen litteratur, men det gör inget för det är storslagna känslor. Så berörande att tårarna rinner (kan bero på att en del känns igen och är självupplevt). Det går inte att lägga ifrån sig, värja sig. En väldigt viktig bok som jag önskar att alla människor som vill leva i relationer borde läsa.

Skrämmande och berörande till tårar. Magont av ilska och sorg över hur sjukt det är. Denna bok är att rekommendera. En skildring av hur den råa verkligen tyvärr är för så många.
Kunde inte slita mig från sidorna.

En otroligt stark bok. Jag kunde inte sluta lyssna. Jag kände så med Pia, har ingen egen erfarenhet av psykopater men man levde och kände så med henne. Så modigt att gå ut och berätta.
Rekommenderas varmt av mig !

Jättebra bok! Beskriver hur man långsamt blir mer och mer fast i en destruktiv relation och hur svårt det är att lämna. Passion varvas med iskall tystnad. Man är fantastisk ena stunden och värdelös nästa. Reglerna ändras hela tiden. Man blir isolerad och är rädd för att han ska skada både en själv och de man tycker om. Man försöker skydda sina barn, men de far ändå illa. Sträckläste trots att jag var kräkfärdig av igenkänning.

Det här en otroligt gripande och bok som man måste läsa för att verkligen förstå! Den berör på ett sätt som ord inte kan beskriva. Den är lätt att läsa, fängslande, beskrivande och man dras in i berättelsen redan från första blad.

Skrämmande, stark & tänkvärd!

LÄS LÄS LÄS!!
Finaste Pia, för oss som fanns runt dig, som såg, som försökte, som inte riktigt nådde fram... 😥
Det blir så starkt när du och Anna sätter ord på allt fasansfullt du behövt genomgå och utstå ❤️ Tårar rann ner för mina kinder när jag läste.
Jag hoppas innerligt att boken hjälper andra och ger utsatta styrka att lämna!

Jag kunde inte sluta läsa, blev så berörd av Pias berättelse. Gripande och väldigt lärorik bok. Tack Anna och Pia

En öppenhjärtig, fruktansvärd och jobbig bok att läsa, men också hoppfull och framför allt viktig. Den ger hopp och visar vem som borde bära skulden och skammen - den som utsätter och inte den som utsätts. Alla borde läsa den!

"Allt jag gör är för ditt eget bästa" är en personlig skildring av det helvete som Pia Johansson fastnade i när hon började dejta den charmige Fredrik. I början var allt underbart men snart påbörjades den normaliseringsprocess som skulle komma att driva Pia rakt ner i avgrunden - och som är typisk för kvinnor som hamnar i en relation präglad av psykiskt och fysiskt våld. Men Pias historia tar våldet till en helt ny nivå. Snart tog Fredrik kontroll över sin sambo, ekonomiskt, psykiskt och fysiskt under förespeglingen att allt han gjorde var för deras skull. Även om Pia initialt kunde reagera negativt på hans beteende förvandlades hon snart till hans ägodel. Allt handlade om honom och hans behov, Pia var hans redskap och hon gjorde allt för att inte misshaga honom. Till sist kunde hon inte göra någonting "rätt". Hon blev slav under hans ondskefulla nycker - och trodde fullt och fast att om hon bara blev den kvinna han önskade så skulle allt bli bra. Boken beskriver brutalt och närgånget hur subtil kontroll maskerad som omtanke snabbt kan bli ett sluttande plan. Många frågar sig säkert; varför lämnade hon honom inte när han var så uppenbart grym? Men normaliseringsprocessen och hjärntvättens mekanismer fungerar just så här. Och det kan drabba vem som helst. Läs den här boken. Man sugs in i den, förfasas och chockas oupphörligt - men måste läsa vidare. Och när det värsta redan har hänt blir det ännu värre. Boken visar hur våld i nära relationer kan te sig och varför det är så svårt att lämna.

Läs den en mycket läsvärd bok naket skrämmande och mycket viktigt budskap❤️❤️❤️

Läs den en mycket läsvärd bok naket skrämmande och mycket viktigt budskap❤️❤️❤️

alla borde läsa denna bok.. framför allt dom kvinnor som sitter fångade i ett förhållande..
Även men borde läsa

En riktig käftsmäll, jag fick läsa några kapitel åt gången, vänta ett par dagar för att smälta. Läsa igen och börjar förstå. Det är ofattbart hur det kan ske. Våld i hemmet, där man ska vara älskad och trygg. En av de starkaste biografier jag läst, och en av de mest lärorika. TACK

En otroligt välskriven bok om hur kärlek kan vara förödande. Hur normaliseringsprocessen sakta men säkert bryter ner och förintar. Boken förklarar på ett lättillgängligt sätt så att alla kan få förståelse och insikt i frågan: varför man inte ”bara går”
Alla känner ju någon, eller har själv upplevt det som boken behandlar, misshandel i en nära relation. Läs den! så viktig bok, för alla!

Jag läser några kapitel. Måste pausa. Vänta någon dag innan jag fortsätter.
Fäller en tår. Ser texten som en skräckfilm som spelas upp framför mig, allt blir så levande, så verkligt.
Det är verkligt, det har hänt på riktigt. Fortsätter läsa. Egna minnen från en tid som drabbad på delvis liknande sätt dyker upp.
Pausar någon dag igen. Läser klart.
Tänker.
Han går omkring där ute. Vem är det som får lida nu? Han är inte ensam, det finns fler.
Varför skall någon över huvud taget behöva drabbas? Kunskapen måste spridas.
Tack Pia för din öppenhet. Tack Anna för dina beskrivande ord.
Det är en hemsk bok, en hemskt viktig bok.

Skrämmande att läsa vad en psykopat kan göra med en kvinna men ändå en bok om hopp och hur Pia kunde komma tillbaka i livet. Denna bok borde alla läsa för att få en uppfattning om vilket helvete en person kan utsättas för. Den borde också vara obligatorisk läsning för personal inom rätts och vård väsendet eftersom det är förrän man förstår vad någon kan utsättas för man kan göra något åt det. Och dessa psykopater och vålds utförare måste bort från ett normalt samhälle.

Gina

En omskakande och välskriven verklighetsbaserad berättelse om en kvinnas gränslösa kärlek till en man med psykopatiska drag. Denna berättelse är en av de mest fängslande jag läst och gör att du inte kan lägga boken ifrån dig. Jag rekommenderar den starkt.

En bok jag sträck läste 💕
Bra skrivet , som ger en förståelse och kunskap bakom manipuleringens makt.
Otroligt lätt kommer man in i alla känslor som berör djupt.