För ditt eget bästa

Johansson, Pia

"Allt jag gör är för ditt eget bästa", sa han. Till sist kändes det som om det var sant. I själva verket tog han ifrån mig allt: mina relationer, min arbetsförmåga, mina tankar och min känsla av att ha ett jag. I fem år levde jag med Fredrik; en charmig man som inte kunde känna empati. En psykopat. Det var en tillvaro som pendlade mellan ömhet och våld, mellan dyrkan och sexuella kränkningar.Detta är min berättelse om att brytas ner av den man älskar. Att nästan dö. Men också om att till sist lyckas slå sig fri. RecensionerBåde storyn och själva boken är oerhört starka. Jag kunde inte släppa den. Är tagen och skakad, men också imponerad och informerad. Tack! MåBra Efter ett tag står det klart att det är just i upprepningarna som berättelsen har sin kärna. Upprepningar av kränkningar, tvång och djup okänslighet som normaliseras och blir den enda verklighet som huvudpersonen...

Elina

Tung läsning men ack så viktig!

SÅÅÅ bra bok.
Läs/lyssna på boken.
Den är verkligen gripande, skrämmande och det är en bok som jag kommer minnas länge länge.
Detta är inte en bok som man kan läsa och inte bli berörd av.
Många tårar blev det.

Psykisk misshandel. Fysisk misshandel. Verbal misshandel. Sexuellt misshandel. Destruktivt förhållande. Detta är en del av allt som Pia fick leva med i ett förhållande med en man som inte bör kallas för man för riktiga män håller inte på så där. Även hennes 2 av 4 barn fick se hur denna person var i deras förhållande och hur han förändrade deras mamma till någon hon egentligen inte var. En sann berättelse som var tuff att lyssna på, känslomässigt jobbigt, men otroligt viktigt att läsa eller lyssna om destruktiva förhållanden. Så att vi som inte får uppleva det kanske kan få en förståelse i hur det är att leva med en psykiskt ostabil person. För utåt syns det inte hur andra lever sitt liv innanför deras väggar.

Otroligt gripande! Man förstår verkligen hur elak och uträknade endel kan va mot dom de säger att de älskar och bryr sig om. Hur lätt man kan brytas ner.
Klart läsvärd för alla!

Gripande Stark Kuslig

En väldigt välskriven bok som gör att man verkligen kastas in i hur verkligheten kan vara för dels den som blir drabbad och den som står utanför som medberoende, släkt eller nära vän. Man får mer förståelse för alla parter. Förståelse hur svårt det kan vara att gå, slita sej loss. Hur svårt det är att ”se” och veta. För min egen del så fick jag upp ögonen och förståelse för oss som just står bredvid och vill hjälpa men man vet inte riktigt hur. Jag säger bara -Läs/lyssna på den!

Tessa L

Tack Pia för en fantastisk bok! Den har hjälpt mig att förstå vad jag varit med om och en hjälp i bearbetningen tillbaka till livet. Tack!

Väldigt bra dokumentär. Bra inläst som ljudbok och framförallt lärorik och intressant och hemsk på en och samma gång.

Pia Johansson otroligt viktig!!
Otroligt modigt o utlämnade.
Den hjälpte mig ännu mer att se hur dessa psykopater fungerar o hur man som utsatt reagerar o faller in i destruktiva mönster.
Fantastiskt starkt av dig 💪❤

Betyg: 3,5 av 5.

En gripande, otäck, personlig, berörande, och självutlämnande bok. Intressant att läsa hur en psykopat kan manipulera en annan människa. Rekommenderas.

En fantastiskt bra bok som griper läsaren direkt , den ger en bild av hur destruktivt våld kan förekomma i en helt vanlig familj .
Allt börjar som en saga , slutar så tragiskt .
En bok att gripas utav , både för dom som levt i ett destruktivt förhållande , och fortfarande är i ett för å få hjälp och insikt och komma ut det . Att som kvinna bli behandlad så här är inte ok någonstans , hur kan mannen ha den rätten . Kvinnor vet om att det är fel men vågar inte lämna förrän till slut .
Du får mycket hjälp att inse hur sjukt ditt eget förhållande är om du har tankar på att det är något som inte stämmer . Du får bekräftelse på att du är medberoende .
Boken är bra från allra första sidan till sista sidan . En helt vanlig kvinna som råkar ut för en partner hon träffar , som är sjuk på flera sätt . Och det är en självbiografi som griper tag i en .
Rekommenderar varmt boken både till dom som lever i ett sådant förhållande och till nära , kära , anhöriga . Att få dom att förstå hur hon som kvinnan levt i många år .
Fantastisk bok på alla sätt men skrämmande .

Har sträck lyssnat på boken och är helt tagen! Detta är viktigare än något i vår tid! Att kvinnor får höra och förstå att det aldrig är deras fel om dom blir misshandlade. Aldrig! Och att misshandel kan se ut på många sätt men tyvärr ofta inte syns på kvinnan. Jag rekommenderar denna bok varmt till alla som själva är eller har varit i destruktiva relationer eller känner någon men inte vet hur dom kan hjälpa och stötta.

Boken "För ditt eget bästa" är en sann bok där Pia berättar sin historia om hur det är att leva under psykisk och fysisk misshandel, våld, hot, sexuella övergrepp och under ett ekonomisk beroende men också om hur att slå sig fri och ta sig ur detta hemska och hitta sig själv och ett nytt liv. Jag tycker boken är välskriven och Pia berättar öppet och ärligt sin historia och den griper verkligen tag i mig. Boken väcker väldigt mycket obehag och det är så lätt för oss människor att döma, som står utanför och ser/ läser om detta - att Hur kan man hamna i detta? Varför går man inte och lämnar detta direkt? Jag tror att vem som helst av oss kan hamna i detta, det är så mycket känslor och manipulation och det börjar för det mesta med en enorm förälskelse och kärlek och hur förblindad är man inte när man är nykär? Jag tycker det är otroligt modigt av Pia att dela med sig och berätta sin historia. En stark och väldigt viktig bok, det här är något som vi i samhället och som privatperson aldrig får blunda för.

Avgrundens mörker......... Det är vad som beskrivs.
Pia var i det i fem år. Jag var i mitt ett enda år. Det är som att läsa min egen framtid om jag stannat kvar.
Förtvivlat läser jag i slutet om rättshjälpen hon (inte) fick. Det är liksom ingen idé när det inte finns dokumenterade SYNLIGA skador.
Horribel sann läsning som avslutas med det viktigaste av allt - friheten när man tagit sig ur!

En sann berättelse om en frånskild kvinna med fyra barn som träffar en ny man. En man som börjar bete sig märkligt efter ett tag. Det är början på fem års helvete där Pia lever med en man som har psykopatiska drag. Pias tillvaro pendlar mellan dyrkan och hat, mellan ömhet och sexuellt våld. Det här är hennes berättelse om hur hon bryts ner av den man hon älskande. En berättelse om hur hon på olika sätt misshandlas, framför allt psykiskt under dessa år tills hon tror att det är det normala.

Men det är också en berättelse om att slå sig fri och ta tillbaka sig själv.

Jag var tvungen att landa efter jag hade läst boken innan jag kunde skriva om den. För den tog hårt på mig. Det är en öppen och rakt igenom ärlig berättelse om det helvete som Pia har gått igenom.
Det är en stark historia, en viktig historia om att alla kan fastna i en destruktiv relation och hur svårt det är att bryta sig fri när man ändå älskar den som gör en illa. Jag pendlar mellan att vara ledsen, arg och känna förtvivlan när jag läser. Ledsen över allt hon behöver gå igenom, arg på mannen som utsätter Pia och hennes barn för detta och förtvivlan över att hon inte lämnar. Inte lämnar en relation som hon bevisligen inser efter ett tag inte alls är bra för henne eller hennes barn. Flera gånger under läsningen blir jag så frustrerad, varför sätter hon den här mannen och vad han tycker före sina barns bästa?
Det är Starkt och modigt att så öppet och utelämnande berätta om det så destruktiva förhållande hon har haft. Jag tror att de flesta av oss kan hamna i destruktiva förhållanden om man inte ser upp och ser signalerna. Därför är den här boken så viktig och bra! Jag rekommenderar varmt alla att läsa ”För ditt/mitt eget bästa”.

En bok som fångade mig direkt, ett så viktigt ämne.
Pia är så modig som berättar sin historia, så viktig för andra kvinnor som fastnat i en relation med en en psykopat att det går att ta sig ur!
En bok som verkligen fängslar och berör.
Läs den!!

En oerhört viktig berättelse om hur livet kan förändras och urkraften att slå sig fri.
Jag jobbar som psykiatrisjuksköterska och kan verkligen rekommendera denna bok till samtliga som arbetar inom hälso- och sjukvård, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, psykologer, kuratorer, ja alla! Våld i nära relation är vanligare än man tror.

Tack för ditt mod Pia, att berätta din historia.

Vilken läsning! Och suverän avrundning i slutet, där allt knyts ihop. Språket i denna bok är fantastiskt! Otroligt beskrivande och vackert med väl avvägda ord. Har också lärt mig massor om våld i nära relationer. Ser fram emot Anna Carsalls nästa bok.

En mycket stark och gripande bok om hur det är att leva i ett destruktivt förhållande, men även en berättelse om modet och styrkan att ta sig ur!!!

Mirella Hetekivi

2020-01-27

En otroligt viktig bok! Tack för kämparglöden och livsstrykan.

Bo Johansson

2020-01-25

En skakande, gripande och mycket välskriven bok. Ger förutom den gripande obehagliga berättelsen om Pias liv med psykopaten "Fredrik" också en inblick och beskrivning av hur en fullblodspsykopat tänker och agerar i ett förhållande, och även hur rättssystemet skyddar dessa psykopater genom orimliga beviskrav. Mycket tankeväckande.
Rekommenderar verkligen den här boken

Therese Persson

2020-01-23

Fantastisk bok! Känner igen så mycket , från egen erfarenhet. Sträckläste den på tre dagar. Jag hoppas så många som möjligt läser denna bok, de kan rädda livet på dig. För sådana här rovdjur , psykopater är så sluga . Sakta men säkert så blir man allvarligt sjuk, utmattning, man kanske tar till alkohol för att dämpa oro,ångest, för självkänslan bryts ner smygande. Jag vet hur det är att brytas ner, personen håller än vaken på nätterna och bråkar med en. Ofta verkar dessa vara sexmissbrukare som aldrig blir nöjd, de måste få hela tiden sina kickar... Jag kände mig allvarligt som urvriden snustorr disktrasa till slut. Fly och bryt med denna person så fort du kan. Therese.

Maria Backlund

2020-01-20

En stark berättelse som handlar om en galen intensiv kärlek, en slags besatthet. Allt är snabbt, intensivt, härligt men trots det inte riktigt lyckligt. För sakta men säkert tappar hon ju allt. Hur en man med smekningar o tvång kan styra henne. Få henne att tvivla både på sig själv o hennes familj/vänner. Få henne att tro att utan honom är hon ingenting. Med lock o pock flytta fram gränser. Jag tror alla kan råka ut för detta. Denna bok har hjälpt mig att dels förstå vad som händer o hur det kan hända. Jag har sett detta på nära håll och önskar att jag kunnat läsa detta då. En utelämnande, naken historia som många upplevt/upplever nu.

Malin Quiros

2020-01-19

En stark berättelse om en modig kvinna som ger alla som söker kärlek men bemöts av grymhet och nedbrytning en röst.

Karin Ehrnlund

2020-01-12

Att drabbas av en relation där man successivt bryts ner kan hända vem som helst. Många människor förstår inte den processen som råder i en sådan situation, vilket försvårar för de människor som hamnar i en destruktiv relation att få hjälp. Vänner och släkt kanske anar att något inte stämmer men vågar sällan tala om detta eller skyller på den som väljer att vara kvar i den dåliga relationen. Vi måste sprida kunskap om vad detta handlar om. Hur vi kan hamna i en misshandlares famn

Man vaggas sakta in i ett normaliseringstillstånd där förövarens ord och handlingar förmildras av den som är i nära relation till hen. Man manipuleras svårt och går vilse i sig själv till man är helt snurrig av labyrinten hen har skapat. Självkänslan sitter fjättrad i kedjor och ägs av förövaren som bär nyckeln om halsen...

Man försvarar elaka handlingar och beskyller sig själv för allt som enligt misshandlaren inte är bra. Fast det i själva verket är denne som skapat de kaotiska situationerna själv. Man slits mellan två världar. Älskad och hatad. Från att få orden att vara bäst på jorden till att vara den sämsta i ett par skor.

Man döljer också det som händer för sin omgivning. Det finns mitt i allt detta en stor skam över att man inte har det bra. Skam över att någon behandlar en så illa, vem är man ens som blir behandlad så...? Man känner att något är väldigt fel men skyller mycket av det på sig själv. Man är helt utlämnad i misshandlarens klor. Man gör allt för att få känna sig älskad, värdefull och bäst på jorden. Man blir med tiden också så urholkat psykiskt och fysiskt trött att man inte orkar ens ta tag i att lämna...

Jag har själv varit i en psykiskt nedbrytande relation och vet härav hur detta påverkar en. Pias bok är en gripande och oerhört tragisk berättelse tagen ur hennes verklighet. Hon tilldelar läsaren hennes oerhört sorgliga tid med en man som misshandlat henne mycket svårt. Detta är på riktigt! Det är naket, utlämnande och väldigt väldigt modigt. Jag vill uppmana alla att läsa denna boken. Ge er kunskap om hur det kan bli! Ge er möjligheten att se signaler på ett destruktivt beteende. Våga bryta in och fråga om ni ser att en vän inte har det bra. Våga finnas även om ni blir avvisade. Våga säg att du finns. Du sår ett frö.
Läs boken! Så viktig
Tack Pia!!

Karin Ehrnlund

Ann Söderlund

2020-01-12

Jag sträckläste boken, kunde inte sluta. En gripande och chockerande historia om hur en psykopat bryter ner sin kvinna, och får henne att tro att det är henne det är fel på och inte honom. Hur hon sakta men säkert bryts ner tills hon inte känner något värde alls . Tvära kast från kärlek till iskall tystnad.

En väldigt gripande och fängslande historia om hur fysiskt och psykiskt nedbrytande det är att hamna i klorna på en psykopat! Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig!!!! TACK PIA för ditt mod och din öppenhet att berätta om ditt långa helvete!!!!!

Annette Barakji

2020-01-10

Ger en bra bild av hur förövaren fungerar, hur han bit för bit bryter ner hennes personlighet, trampar ner alla gränser och isolerar och manipulerar.

Grym, ärlig, sorglig, fängslade. Kunde liksom inte sluta lyssna. Välskriven och beskrivande. Otroligt viktig bok som jag hoppas och tror kommer vara till hjälp för många.

Caisa Hinas

2020-01-05

Otroligt välskriven, träffande och ärlig. Allt den där skammen förklaras, från början som också berättar vems skuld det är. Skulden är inte min. Tack Pia du kan med denna bok rädda många liv.

Anette Eriksson

2020-01-05

En väldigt gripande berättelse. Beskriver väldigt väl hur en psykopat fungerar och hur hen kan bryta ner en människa. Just hur den som är utsatt tappar allt om egna behov och livet handlar bara om att navigera rätt för att tillfredsställa psykopaten så hens ilska inte bryter ut. Men det går aldrig att göra helt rätt. Fruktansvärt sorgligt.

Jenny Karlsson

2020-01-02

Bra bok som ger insikt i ämnet.

2020-01-02

Det är inte storslagen litteratur, men det gör inget för det är storslagna känslor. Så berörande att tårarna rinner (kan bero på att en del känns igen och är självupplevt). Det går inte att lägga ifrån sig, värja sig. En väldigt viktig bok som jag önskar att alla människor som vill leva i relationer borde läsa.

Elin Almlöf

2020-01-01

Skrämmande och berörande till tårar. Magont av ilska och sorg över hur sjukt det är. Denna bok är att rekommendera. En skildring av hur den råa verkligen tyvärr är för så många.
Kunde inte slita mig från sidorna.

Lena Eddelid

2019-12-30

En otroligt stark bok. Jag kunde inte sluta lyssna. Jag kände så med Pia, har ingen egen erfarenhet av psykopater men man levde och kände så med henne. Så modigt att gå ut och berätta.
Rekommenderas varmt av mig !

Camilla Bxxxxxxx

2019-12-30

Jättebra bok! Beskriver hur man långsamt blir mer och mer fast i en destruktiv relation och hur svårt det är att lämna. Passion varvas med iskall tystnad. Man är fantastisk ena stunden och värdelös nästa. Reglerna ändras hela tiden. Man blir isolerad och är rädd för att han ska skada både en själv och de man tycker om. Man försöker skydda sina barn, men de far ändå illa. Sträckläste trots att jag var kräkfärdig av igenkänning.

Emilie Olsson

2019-12-27

Det här en otroligt gripande och bok som man måste läsa för att verkligen förstå! Den berör på ett sätt som ord inte kan beskriva. Den är lätt att läsa, fängslande, beskrivande och man dras in i berättelsen redan från första blad.

Skrämmande, stark & tänkvärd!

Petra Holmbäck

2019-12-20

LÄS LÄS LÄS!!
Finaste Pia, för oss som fanns runt dig, som såg, som försökte, som inte riktigt nådde fram... 😥
Det blir så starkt när du och Anna sätter ord på allt fasansfullt du behövt genomgå och utstå ❤️ Tårar rann ner för mina kinder när jag läste.
Jag hoppas innerligt att boken hjälper andra och ger utsatta styrka att lämna!

Catharina Hallgren

2019-12-20

Jag kunde inte sluta läsa, blev så berörd av Pias berättelse. Gripande och väldigt lärorik bok. Tack Anna och Pia

Jenny Freding

2019-12-19

En öppenhjärtig, fruktansvärd och jobbig bok att läsa, men också hoppfull och framför allt viktig. Den ger hopp och visar vem som borde bära skulden och skammen - den som utsätter och inte den som utsätts. Alla borde läsa den!

Maria Rundgren

2019-12-18

"Allt jag gör är för ditt eget bästa" är en personlig skildring av det helvete som Pia Johansson fastnade i när hon började dejta den charmige Fredrik. I början var allt underbart men snart påbörjades den normaliseringsprocess som skulle komma att driva Pia rakt ner i avgrunden - och som är typisk för kvinnor som hamnar i en relation präglad av psykiskt och fysiskt våld. Men Pias historia tar våldet till en helt ny nivå. Snart tog Fredrik kontroll över sin sambo, ekonomiskt, psykiskt och fysiskt under förespeglingen att allt han gjorde var för deras skull. Även om Pia initialt kunde reagera negativt på hans beteende förvandlades hon snart till hans ägodel. Allt handlade om honom och hans behov, Pia var hans redskap och hon gjorde allt för att inte misshaga honom. Till sist kunde hon inte göra någonting "rätt". Hon blev slav under hans ondskefulla nycker - och trodde fullt och fast att om hon bara blev den kvinna han önskade så skulle allt bli bra. Boken beskriver brutalt och närgånget hur subtil kontroll maskerad som omtanke snabbt kan bli ett sluttande plan. Många frågar sig säkert; varför lämnade hon honom inte när han var så uppenbart grym? Men normaliseringsprocessen och hjärntvättens mekanismer fungerar just så här. Och det kan drabba vem som helst. Läs den här boken. Man sugs in i den, förfasas och chockas oupphörligt - men måste läsa vidare. Och när det värsta redan har hänt blir det ännu värre. Boken visar hur våld i nära relationer kan te sig och varför det är så svårt att lämna.

Agnetha Lidestig

Läs den en mycket läsvärd bok naket skrämmande och mycket viktigt budskap❤️❤️❤️

Agnetha Lidestig

Läs den en mycket läsvärd bok naket skrämmande och mycket viktigt budskap❤️❤️❤️

Göran Kohl

2019-12-18

alla borde läsa denna bok.. framför allt dom kvinnor som sitter fångade i ett förhållande..
Även men borde läsa

Helen Johansson

2019-12-18

En riktig käftsmäll, jag fick läsa några kapitel åt gången, vänta ett par dagar för att smälta. Läsa igen och börjar förstå. Det är ofattbart hur det kan ske. Våld i hemmet, där man ska vara älskad och trygg. En av de starkaste biografier jag läst, och en av de mest lärorika. TACK

Sofia Bergström

2019-12-11

En otroligt välskriven bok om hur kärlek kan vara förödande. Hur normaliseringsprocessen sakta men säkert bryter ner och förintar. Boken förklarar på ett lättillgängligt sätt så att alla kan få förståelse och insikt i frågan: varför man inte ”bara går”
Alla känner ju någon, eller har själv upplevt det som boken behandlar, misshandel i en nära relation. Läs den! så viktig bok, för alla!

Anders Bergstrand

2019-12-02

Jag läser några kapitel. Måste pausa. Vänta någon dag innan jag fortsätter.
Fäller en tår. Ser texten som en skräckfilm som spelas upp framför mig, allt blir så levande, så verkligt.
Det är verkligt, det har hänt på riktigt. Fortsätter läsa. Egna minnen från en tid som drabbad på delvis liknande sätt dyker upp.
Pausar någon dag igen. Läser klart.
Tänker.
Han går omkring där ute. Vem är det som får lida nu? Han är inte ensam, det finns fler.
Varför skall någon över huvud taget behöva drabbas? Kunskapen måste spridas.
Tack Pia för din öppenhet. Tack Anna för dina beskrivande ord.
Det är en hemsk bok, en hemskt viktig bok.

Bjorn Aronsson

2019-12-02

Skrämmande att läsa vad en psykopat kan göra med en kvinna men ändå en bok om hopp och hur Pia kunde komma tillbaka i livet. Denna bok borde alla läsa för att få en uppfattning om vilket helvete en person kan utsättas för. Den borde också vara obligatorisk läsning för personal inom rätts och vård väsendet eftersom det är förrän man förstår vad någon kan utsättas för man kan göra något åt det. Och dessa psykopater och vålds utförare måste bort från ett normalt samhälle.

Gina

2019-11-21

En omskakande och välskriven verklighetsbaserad berättelse om en kvinnas gränslösa kärlek till en man med psykopatiska drag. Denna berättelse är en av de mest fängslande jag läst och gör att du inte kan lägga boken ifrån dig. Jag rekommenderar den starkt.

Terese Lundborg

2019-11-21

En bok jag sträck läste 💕
Bra skrivet , som ger en förståelse och kunskap bakom manipuleringens makt.
Otroligt lätt kommer man in i alla känslor som berör djupt.