Foxfire - en tjejligas bekännelser

Handling & Tema :4 /5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 3/5
Språk & berättar konst 4/5

Älskar Joyce Carol Oates , Foxfire är inte hennes bästa bok men den är fortfarande bra.
Önskar att hon hade beskrivit karaktärerna bättre eftersom det var en intressan blandning av tjejer. Boken hade varit ännu bättre om hon hade fokuserat mer på deras historier

Kamali 

2016-05-31

Spännande, vemodig, skrämmande och intensiv kortroman om ett gäng tjejer som lever tillsammans i ett heligt systerskap som driver dem allt längre från samhället och dess lagar.
Foxfire never looks back!
Uppläsaren, Jane Gabbert, är fenomenal.

Jakob Nylin

2013-12-08

En rå berättelse om ett gäng tjejer i början av 1950-talet som får nog och bestämmer sig för att ge igen, för att slå tillbaka mot DE ANDRA. Det är väldigt bra skrivet, som läsare känner jag för tjejerna och hoppas att de ska lyckas trots att de är tämligen våldsamma, men gruppmentaliteten leder till sist väldigt fel.

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Handlingen i FOXFIRE – en tjejligas bekännelser har Joyce Carol Oates förlagt i femtiotalets USA och därför upplevs gänget som än mer rebelliskt än vad de kanske skulle ha gjort idag. Boken handlar om kvinnlig frigörelse, att göra uppror, att vägra förnedras och att slå tillbaka. Det är en hård verklighet som författaren delger oss och det finns historier som är svåra att greppa i sin brutalitet. Oates har som vanligt ett intensivt språk, som emellanåt kräver sin läsare, men med rätta Oates-mood är läsupplevelsen briljant.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/05/17/foxfire-en-tjejligas-bekannelser/

Pontus Liedberg

2013-03-02

Språket var lite svårt till en början, men snart var man fast. En bok som man kom väldigt nära.

Jag läste den första gången som 16-åring och blev förälskad. Rekomenderas starkt till alla mellan 15 och 20.

Emma Utter

2010-11-26

Foxfire är historien om vad som kan hända om ett gäng marginaliserade unga tonårsflickor bestämmer sig för att ge igen på världen. Ett fantastiskt hantverk av Oates i vanlig ordning: historien känns skrämmande trovärdig och levande.

2010-02-03

Maddy berättar och hon gör det på ett barnsligt sätt. Historien blir inte djuplodande, mer en äventyrsbok för tonåringar. Synd.