Foundation Trilogy

Asimov, Isaac

| 2010

It is the story of the Galactic Empire, crumbling after twelve thousand years of rule. And it is the particular story of psycho-historian Hari Seldon, the only man who can see the horrors the future has in store: a dark age of ignorance, barbarism and violence that will last for thirty thousand years. Gathering together a band of courageous men and women, Seldon leads them to a hidden location at the edge of the galaxy where he hopes they can preserve human knowledge and wisdom against all who would destroy them. Asimov went on to add numerous sequels and prequels to the trilogy, building up what has become known as the Foundation series, but it is the original three books, first published in the Forties and Fifties, which remain the most powerful, imaginative and breathtaking.

Mattias E

2022-04-17

Inte min kopp te. Hade höga förhoppningar som inte infriades. Läste bara den första tredjedelen.

John Svärd

2021-09-13

Kult, men inte helt lätt att ta sig igenom.

O

Oskar Johansson

2019-08-29

Banbrytande Sci-Fi

PL *

2015-07-11

Jag försökte verkligen, men har återigen konstaterat att sci-fi inte är något för mig. Läste inte klart.

Björn Engqvist

2013-10-28

För rörig och hoppig i tid och plats. Tyvärr en besvikelse för min del då jag hade stora förhoppningar på Foundation.

Marcus Sohl

2012-04-11

Episkt och storslaget om den kompletta övertron på materialismen. Mer klassisk sci-fi är det svårt att tänka sig.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Min första kontakt med Science Fiction i början på 80-talet
Slukade den och älskade hela trilogin

Isak ekblom

2011-09-22

Bäst.

Carina Bäcktorp

2011-09-09

Min absoluta favoritbok. Enda boken jag har läst om, och det har jag gjort två gånger. Jag läste den när jag var ung, läste allt av Asimov då, och läste om den senast för ett halvår sen enbart för att se om jag fortfarande tyckte att den var bra 30 år senare. Det var den.

Elin Cidh

2011-01-11

Även om betyget ligger lågt på den här serien måste jag säga att de nästan är värda att läsa iaf. De första SF, med så bra existentiella frågeställningar (Som jag innan fick höra, och även är anledningen till att jag läser dem.), att de ger ett egenvärde, trots de stora litterära bristerna.

Fredrik Broberg

2010-08-16

En av mina absoluta favoritböcker. Men varför går den inte att hitta på svenska längre? Pest och kolera till den som stal den av mig!

Anders L

2010-06-29

Bra story, men på tok för översiktligt (ytligt) berättad för att verkligen ta tag i mig som läsare.

Jakob Bengtsson

2010-05-16

Genial!

2010-03-26

Del 3 av den klassiska stiftelseserien. Här avslöjas att det finns en andra stiftelse och att den första i själva verket var ett kamouflage för att skydda den andra, som är den viktiga, mot upptäckt.

2010-03-26

Del 1 av den klassiska stiftelseserien. Psykohistorien är färdigutvecklad och Hari Seldons har satt igång sin plan att förkorta den barabarisk tiden efter Vintergatsimperiets fall till uppkomsten av ett nytt imperiet.

2010-03-26

Förhistoria till Stiftelsen men skriven senare.

Calle Lindström

2010-03-11

Ganska stor besvikelse. Konceptet var bra och det började ganska bra men de senare historierna fångade inte mitt intresse alls och jag fick tvinga mig att läsa klart den.

Tor -

2009-10-07

Alldeles för länge sedan jag läste denna. Måste läsas igen för att se om den kanske är värd 5a egentligen.

Jonas Olsson

2009-09-13

Science Fiction-genrens motsvarighet till Ringen-trilogin

Karin Waller

2009-04-12

Om någon berättat för mig (okej, det har de visst gjort) hur bra Asimov var skulle jag inte ha väntat så här länge med att läsa honom, och fått skämmas för att jag inte gjort det förr. Och om någon berättat att Douglas Adams läst Asimov skulle jag definitivt plöjt Stiftelse-böckerna för länge sen. Bara en sån sak som att det första man träffar på är Encyclopedia Galactica (som i mer avslappnade delar av galaxen ersatts med Liftarens guide till galaxen...).

Hari Seldon har utvecklat vetenskapen psykohistoria: en metod för att genom matematiska beräkningar av sannolikheter fastställa hur framtiden kommer att se ut. Det handlar inte om spådom eller öde, utan helt enkelt att "detta kommer att hända för det är det som kommer att hända," alla faktorer medräknade.

Seldon kommer fram till att det galaktiska Imperiet - som styrt den av människobefolkade planeter fulla galaxen i 12 000 år - är på väg mot oundviklig nedgång och fall. För att förkorta den lika oundvikliga perioden av kaos och anarki som kommer att följa grundar Seldon Stiftelsen, och ger den uppgiften att sammanställa Encyclopedia Galactica, så att all mänsklighetens kunskap ska bevaras över den kommande krisen. Men hans planer är långt mer intrikata än så, visar det sig så småningom. Och i Stiftelsen finns inga psykohistoriker, så de flyger blint - lika blint som vi, och vem som helst i mänsklighetens historia.

Hans planer, förresten: det är ju inte någons planer, det är historiens gång. Frågor om hur man kan påverka det som händer, huruvida man bör göra det, huvuvida det ens är möjligt, hur långsiktiga mål man har och kan ha med sina handlingar, är bärande för Foundation, som utspelar sig under Stiftelsens första 150-200 år. Historiska skeenden granskas av individer med olika synsätt genom några nedslag vid avgörande händelser. Det är mycket fjärilen och orkanen. Planetnära och händelserikt men samtidigt med svindlande perspektiv.

Klassisk SF: det är ute i rymden med strålvapen och imperial cruisers, men rakt igenom det är det filosofiskt om den mänskliga tillvaron, väldigt "what if?" Sätter små atommyror i huvudet på en när man tittar på nutiden; jag skulle inte vilja vara Hari Seldon här och nu, det vore otroligt deprimerande. Samtidigt kryper det i en att gå in på djupet och tolka de senaste 10, 100, 1000 åren och se om man kan lista ut vart vi - antagligen helt uppenbart för en matematisk psykohistoriker - är på väg, men som sagt, just nu tror jag att det vore alltför deprimerande... Å andra sidan skulle någon som visste, som t ex Hari Seldon, bara genom rätt handling vid rätt tillfälle, kunna göra något för att minska 30 000 års kaos till bara 1000 år. Hmm...