Foundation

Asimov, Isaac

| 1991

The first volume in Issac Asimov's world-famous saga, winner of the Hugo Award for Best All-Time Novel Series.

Bjrn Engqvist

2013-10-28

Fr rrig och hoppig i tid och plats. Tyvrr en besvikelse fr min del d jag hade stora frhoppningar p Foundation.

Thomas Sievert

2012-07-01

Vrldens bsta science fiction. Utan tvivel.

Elin Cidh

2011-01-11

ven om betyget ligger lgt p den hr serien mste jag sga att de nstan r vrda att lsa iaf. De frsta SF, med s bra existentiella frgestllningar (Som jag innan fick hra, och ven r anledningen till att jag lser dem.), att de ger ett egenvrde, trots de stora litterra bristerna.

Anders L

2010-06-29

Bra story, men p tok fr versiktligt (ytligt) berttad fr att verkligen ta tag i mig som lsare.

Bengt Mnsson

2010-03-26

Del 1 av den klassiska stiftelseserien. Psykohistorien r frdigutvecklad och Hari Seldons har satt igng sin plan att frkorta den barabarisk tiden efter Vintergatsimperiets fall till uppkomsten av ett nytt imperiet.

Bengt Mnsson

2010-03-26

Frhistoria till Stiftelsen men skriven senare.

Calle Lindstrm

2010-03-11

Ganska stor besvikelse. Konceptet var bra och det brjade ganska bra men de senare historierna fngade inte mitt intresse alls och jag fick tvinga mig att lsa klart den.

Karin Waller

2009-04-12

Om ngon berttat fr mig (okej, det har de visst gjort) hur bra Asimov var skulle jag inte ha vntat s hr lnge med att lsa honom, och ftt skmmas fr att jag inte gjort det frr. Och om ngon berttat att Douglas Adams lst Asimov skulle jag definitivt pljt Stiftelse-bckerna fr lnge sen. Bara en sn sak som att det frsta man trffar p r Encyclopedia Galactica (som i mer avslappnade delar av galaxen ersatts med Liftarens guide till galaxen...).

Hari Seldon har utvecklat vetenskapen psykohistoria: en metod fr att genom matematiska berkningar av sannolikheter faststlla hur framtiden kommer att se ut. Det handlar inte om spdom eller de, utan helt enkelt att "detta kommer att hnda fr det r det som kommer att hnda," alla faktorer medrknade.

Seldon kommer fram till att det galaktiska Imperiet - som styrt den av mnniskobefolkade planeter fulla galaxen i 12 000 r - r p vg mot oundviklig nedgng och fall. Fr att frkorta den lika oundvikliga perioden av kaos och anarki som kommer att flja grundar Seldon Stiftelsen, och ger den uppgiften att sammanstlla Encyclopedia Galactica, s att all mnsklighetens kunskap ska bevaras ver den kommande krisen. Men hans planer r lngt mer intrikata n s, visar det sig s smningom. Och i Stiftelsen finns inga psykohistoriker, s de flyger blint - lika blint som vi, och vem som helst i mnsklighetens historia.

Hans planer, frresten: det r ju inte ngons planer, det r historiens gng. Frgor om hur man kan pverka det som hnder, huruvida man br gra det, huvuvida det ens r mjligt, hur lngsiktiga ml man har och kan ha med sina handlingar, r brande fr Foundation, som utspelar sig under Stiftelsens frsta 150-200 r. Historiska skeenden granskas av individer med olika synstt genom ngra nedslag vid avgrande hndelser. Det r mycket fjrilen och orkanen. Planetnra och hndelserikt men samtidigt med svindlande perspektiv.

Klassisk SF: det r ute i rymden med strlvapen och imperial cruisers, men rakt igenom det r det filosofiskt om den mnskliga tillvaron, vldigt "what if?" Stter sm atommyror i huvudet p en nr man tittar p nutiden; jag skulle inte vilja vara Hari Seldon hr och nu, det vore otroligt deprimerande. Samtidigt kryper det i en att g in p djupet och tolka de senaste 10, 100, 1000 ren och se om man kan lista ut vart vi - antagligen helt uppenbart fr en matematisk psykohistoriker - r p vg, men som sagt, just nu tror jag att det vore alltfr deprimerande... andra sidan skulle ngon som visste, som t ex Hari Seldon, bara genom rtt handling vid rtt tillflle, kunna gra ngot fr att minska 30 000 rs kaos till bara 1000 r. Hmm...