Fotbollsmysteriet

Widmark, Martin

| 2008

Dags för match!Varje år spelas det en mycket viktig fotbollsmatch i Valleby. Stadslaget från Valleby ska möta stadslaget från Solbacka. Silverbucklan glittrar i solskenet och publiken jublar när spelarna springer in på planen. Där kommer skolsyster Mary, som ska spela anfallare tillsammans med Muhammed Karat. Och med Barbro Palm som back och polismästaren i mål kan väl ingenting gå fel? Särskilt inte som Vallebylagets nye tränare - brevbäraren Franco Bollo - har proffspåbrå från Italien ... Eller?Lättläst, men inte lättlöst, är parollen bakom LasseMajas detektivbyrå - en av Sveriges största barnbokssuccéer genom tiderna med ca 15 miljoner böcker sålda världen över och översatta till ett 40-tal språk. Martin Widmarks charmiga berättelser tillsammans med Helena Willis skruvade bilder gör varje LasseMaja-bok till ett oemotståndligt läsäventyr!

2021-12-15

Knasig och rolig jättebra.

2021-12-15

Jag tror inte jag gillar deckare. De handlar alltid om att folk snor saker. Den var sådär.

2021-12-14

Spännande.

2021-12-13

Valleby spelar dåligt och plötsligt försvinner silverbuklan.

2021-11-20

Jag personligen tycker inte om den. Kanske för att jag inte gillar fotboll men för andra som gillar lite kortare böcker är den nog bättre⚽️

2021-11-17

Det är match för Valleby de vinn gärna vinna pokalen men plötsligt är den borta...

2021-11-16

jag ger den 5 för jag älskar fotboll, I love you. Rekomenderar den för de som gillar fotboll.och och om ni inte gillar fotboll så är den också jätte bra.

2021-11-16

Den var SUPER rolig för pokalen var försvunnen

2021-11-16

Den var ganska bra och en stor pokal som kallas för silverbucklan har försvunnit. Vart tog den vägen?

Silverpokalen försvinner spårlöst.

2021-11-16

Lasse och Maja löser ännu ett fall. Det var en pokal som blev stulen. Men Lasse och Maja löste det till slut.

Den var inte bra.

lase och m aja är dndhd.l,sdx

lase och m aja är dndhd.l,sdx

4ab Fridlevstad

2021-11-08

boken var bra och spenade

som visa av er vet ni ju att det är ett mysterium

Fotbollsmysteriet.
Martin widmark och Halena Willis. Det är en flicka och en pojke. Flicka heter Maja och pojken heter Lasse. Det är på en kulle. Det är en deckare. Den boken handlar om en fotbolls match som man viner e silver buckla. Jag kommer inte på någon fortsättning på boken. Inre några nya ord. Jag ger dena boken en 4.

Fotbollsmysteriet.

Den var lätt att förstå: Den var spännande. Det var en bra handling.

Den är bra och mystisk

2021-10-26

Klurigt fall.

Den var bra.Lätt att förstå. Rolig!

Den va bra men det kunde va lite mer sidor
Det handllar om en fotbollsmatch i valbyrå och silver bucklan blir stulen vem var det………….

den var spännande

Boken handlar om en fotbollsmatch där silverbucklan har försvunnit. Boken är rolig och bra.

Nytorpsskolan 4

2021-10-08

Jag har läst den här boken och jag gav fyra stjärnor för jag tyckte den var rolig men det hade kunnat vara mer händelse i boken. Det var fina bilder och lagom med text. Det handlar om en fotbollsmatch Valleby mot solbacka. Solbacka har vunit alla gånger men nu tycker Valleby att de ska vinna så det är någon som vill sno silver buklan som dom tävlar om.

Nytorpsskolan 4

2021-10-08

Råda skola åk 4

2021-10-06

Jag har läst en bok som heter fotbollsmysteriet. Den är skriven utav Martin Widmark och Helona Willis som har målat alla bilder. Den handlar om att det är fotbollsmatch och då är det valleby mot solbacka och dom tävlar om en silverpokal. Huvudpersonerna är Lasse och Maja. Jag tycker att boken var bra för att den var spännbanden och lite rolig för att om man gillar fotboll så ska man nog läsa dena bok så läs den om man gillar fotboll.

Råda skola åk 4

2021-10-06

Den här boken handlar om att snart startar en fotbollsmatch i Valleby som är varje år och det är mot Solbacka.
Det står 7-0 till Solbacka när polismästaren skjuter iväg bollen till cyklarna och märker att alla cyklar har punktering.
När polismästaren hämtar bollen har den slut på luft och Maja märker att silverbucklan försvann.
Jag tyckte boken var bra men lite mindre text än andra böcker.
Av Noel S.

4A Svandammsskolan

2021-09-30

Boken var rolig och spännande. Lasse och Maja är smarta som löser mysteriet.

2021-09-29

Nån stjäl bucklan från fotbollsplanen.

Den här oken tycker jag va väldigt bra jag rekomenderar den till andra.Texten tycker jag va bra storlek, den va rolig och spänande.

Den var spennande

Väldigt bra!! Gillar mysterier och fotboll!! Jag rekomenderar!

2021-09-28

det var en pokal som blev försvunnen och det var jätte spännande

4B Svandammsskolan

2021-09-24

Det är ett mysterium som Lasse och Maja ska lösa där en fotbollspokal förvunnit. Den var lite långtråkig men också lite spännande.

bra bok

bok med spänning

boken är spännande

Rejmyre skola

2021-09-20

Jättebra bok för dem som gillar fotboll och dem som gillar att läsa . Den är rolig spännande och intressant. Dessutom var det ett överraskande slut.
/Melissa åk 4

2014-02-15

Sådär bra

Erika Nilsson

2012-02-19

Den här gillar jag för den handlar om fotboll. Därför gillar jag den.