Fosterland

En sexårig flicka och hennes familj lämnar nomadstammen i turkiska Kurdistan för 70-talets svenska folkhem och en ljusare framtid. För barnen går det bra, de ser ingen konflikt mellan det gamla och det nya. Men föräldrarna har det inte lika enkelt. De hade offrat allt för att ge sina barn en bättre framtid men känner i stället att de förlorar dem. Mamman försöker förgäves ta kontroll över barnen och pappans aggressivitet tar sig alltmer våldsamma uttryck. Till slut är skilsmässan ett faktum.En fristående fortsättning på den hyllade debuten Stamtavlor. Det här är sagan om en flicka som gör motstånd mot det som anses självklart, om syskonkärlek och om en mamma som mot sin vilja tvingas bryta med allt det gamla. "En läsfest (...) som länge kommer att vara med och definiera vad detta är för land och tid." Dagens Nyheter"ett rättframt och lyskraftigt självporträtt" Expressen

Maria Olofsson

2014-03-21

Lättläst, välskriven och riktigt bra bok. Rekommenderas!

Ingrid Selnes

2012-10-12

Att växa upp i Sverige och ha rötter i ett annat land finns skildrat av många författare, både i romanform och mer biografiskt. Alla berättelser är personliga, men den gemensamma nämnaren är nästan alltid dubbel identitet, både i känslor, språktillhörighet och nationell lojalitet.
”Fosterland” är en berättelse som ger liv åt mycket av vad det innebär att komma ny till Sverige.

Det är 1970-talets mitt och Dilsa är 6 år. Familjen har anlänt till Arlanda från en liten by i turkiska delen av Kurdistan via Istanbul. Nu ska mor och fyra barn förenas med far, som bott en tid i Sverige, och de ska bli en hel familj med ett nytt liv framför sig. Färden går sedan till Uppsala, till en av stadens förorter och en lägenhet helt i enlighet med miljonprogrammets satsningar på bekvämlighet och modern utrustning. Bostadsområdet är fylld av familjer med olika nationaliteter. Barnen får naturligt många kamrater genom skola och lek på fritid, allt ses med öppna och nyfikna ögon. De vuxna får slita för familjens försörjning, Dilsas båda föräldrar får arbete som städare på stadens sjukhus. Men allt går inte på räls i tillvaron. Far och mor grälar allt oftare och häftigare, syskonen Demirbag iakttar en långsam söndring av föräldrarnas äktenskap. Att lära sig älska sitt nya hemland och samtidigt längta hem till sitt gamla tär på hela familjen. Ju svårare konflikter mellan far och mor, desto närmare blir syskonens tillflykt till varandra. Inte gör det livet lättare att far tar till våld mot döttrarna när de agerar för självständigt, enligt honom . Mor vill värna om sitt hemlands traditioner och trygga dottern Dilsas framtid genom utvald kurdisk blivande make, något som Dilsa ljudligt gör uppror mot.

Detta är en tidsskildring av Sverige på 1970- och 80-talet som starkt griper tag i läsaren. Den är på samma gång varm och humoristisk, likväl som sorgsen och allvarlig. Trots meningsskiljaktigheter och uppror mot föräldrarna är det ändå en dotters kärleksfulla hyllning till sin mor och far och det de gör för att barnen ska få det bra.
Boken är skriven med ett starkt engagemang och ett träffsäkert språk.

Mia Hermansson

2011-07-19

En härlig bok ur ett perspektiv som sällan skildras. Mitt i det svåra mycket humor som fick mig att skratta rakt ut flera gånger. Ligger nog mellan en 4.a och en 5:a i betyg för mig.

Gunvi Lundqvist

2011-05-28

Läs och lär! Det blir knappast bättre än så här. Dessutom är boken lättläst , du sugs med i berättelsen om familjen, påminner om en bra roman. Den har allt.

Karl Sandberg

2011-01-16

Tack Dilsa för en välskriven bra bok som ger många insikter och tankar. Kommer att läsa "Stamtavlor" efter denna läsupplevelse. Blir dock förbryllad av din högerliberala framtoning i samhällsdebatten - någonstans haltar analysen och svaren hos dig om samhället. Men jag kanske uppfattar dig fel.

Anita Lundgren

2010-10-07

Jag blev rätt förtjust i språket och sättet att beskriva uppväxten. Ger en mångfacetterad bild av sin familj och hur det var att komma till Sverige och växa upp här. Lite seg på slutet kanske. Fast mamman växer på slutet och det var kul att läsa att hon tog tag i sitt liv och slutade vänta.

Elisabeth Karlberg

2010-09-25

Hade helst satt 4,5 men det går ju inte. Läste boken med stort intresse. Den ger en inblick i hur svårt det kan vara. En bok alla borde läsa, ta till sig och fundera över. Speciellt nu - efter valet!!!!!!

harriet karlsson

2010-08-30

Mycket bra , ger en förståelse om hur det kan vara att höra hemma i flera världar eller inte

Kristina Simar

2010-06-08

Recension av Dilsa Demirbag-Stens bok Fosterland
Boken är utgiven av Albert Bonniers förlag och innehåller 330 sidor.

Dilsa Demirbag-Sten är född 1969 i Kurdistan. Hon är författare, journalist och debattör och skriver regelbundet i Expressen, Östgöta Correspondenten och Göteborgsposten.
Handling: 1976 kommer Nura och hennes fyra barn för första gången från sin kurdiska hemby. I ankomsthallen på Arlanda väntar hennes man och barnens far som av politiska skäl tvingats lämna Turkiet för ett år sedan. Familjen ska flytta till Uppsala i en ganska liten lägenhet för sex personer. Där finns kyl- och frys och tvättmaskin något som är alldeles nytt för familjen. ”Vitvaror” blir Dilsas första svenska ord.

Pappan och barnen anpassar sig fort till det svenska samhället, men mamman längtar hela tiden hem och hoppas att de snart ska kunna återvända. Dilsa tycker om att vara ute på gården och leka med de andra barnen, men hennes mamma tycker att hon bör vara hemma och hjälpa till fast hon bara är sju år gammal. I deras by i Turkiet är det vanligt.

Sommaren när Dilsa är fjorton år är mamma Nura gladare än vanligt, hon pratar ofta med sina systrar i Turkiet. En dag berättar hon för Dilsa att de ska åka hem för att hälsa på släkten och att det finns unga män som är intresserade av att gifta sig med Dilsa. Dilsa blir alldeles förtvivlad, hon är bara fjorton år och att gifta sig känns helt främmande för henne. Hon vill studera, skaffa egen lägenhet och träffa en kille som hon själv vill ha sällskap med.

Mamman säger att de bara ska åka dit och träffa släkten och kanske den unga man som är intresserad av Dilsa. Hon behöver inte bestämma sig på en gång. De åker och Dilsa är glad att hon ska få träffa sin älskade mormor som alltid betytt så mycket för henne. Hon träffar även mannen och utan att riktigt förstå hur det gick till har hon en ring på fingret och är förlovad, fjorton år gammal.

Väl hemma i Sverige skriker Dilsa på sin mamma att hon vill bryta förlovningen och slänger ringen på sin mamma. Nura blir förtvivlad men kan inte övertala Dilsa.

Flera år senare köper pappan en affär i Värmland och när Dilsa har gått ut nionde klass flyttar familjen dit. Dilsa längtar tillbaka till Uppsala, men hon fullföljer gymnasiet i Värmland. Hennes föräldrar grälar mer och mer, pappan är ständigt otrogen och han träffar en ny kvinna som han vill leva med. Föräldrarna skiljer sig och mamma Nura förstår att hon kommer att tvingas stanna kvar i Sverige och hon bygger äntligen upp ett eget liv. Dilsa börjar studera politik och idag vet de flesta vem hon är.

En underbar roman om Dilsa Demirbag-Sten och hennes familj. Dilsa är numera en känd journalist och debattör. Hennes första roman Stamtavlor var lika underbar som denna. Dilsa kan verkligen uttrycka sig på ett utmärkt sätt. Jag bara dras in i handlingen och hennes beskrivningar av både personer och miljöer är så starka. Jag ser allting klart framför mig, precis som jag vill göra när jag läser en bok. Jag är en stor beundrare av Dilsa Demirbag-Sten som är en stark tjej som vågar stå för sina åsikter. En riktigt bra bok som jag tycker alla som är intresserade av att få en inblick hur svårt det kan vara att flytta från en liten by i Turkiet med strikta förhållanden till Sverige där jämlikhet och frihet är vanligt.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Eyez Only

2010-06-01

Den här boken är mycket bättre än hennes förra bok "Stamtavlor". Den var absolut inte dålig, men det jag saknade i den var att den var ganska tunn och kortfattad, jag hade önskat att den var utförligare. Men det är "Fosterland". Mycket bra!

Eva Fresk

2010-05-10

Jag är helt såld på Dilsa, hennes berättelse och hennes lättsamma språk.
Jag hoppas och tror att det kommer mer.

2010-04-06

Tvyvärr så har jag inte läst Dilsa Demirbag-Stens debutbok "Stamtavlor", som den här boken är en fristående fortsättning på. Men jag ska absolut göra det, fast det nu blir i "fel" ordning.

För den här boken, "Fosterland", tyckte jag var mycket, mycket bra. Väldigt bra skriven var den. Och den kändes nästan lite som en roman, trots att det är en dokumentär bok.

Tycker att den skildrar Dilsas liv väldigt bra. Och man kan verkligen känna in sig i hennes kluvenhet mellan att vara en kurd från Turkiet till att bli en svensk.

Boken handlar om Dilsas liv, från att hon kom till Sverige som sexåring 1976, och fram till att hon är i tjugoårsåldern.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Den var lättläst och fängslande.

(Och som en parentes måste jag ju bara säga att det är ju otroligt roligt att alla tre systrarna Demirbag har lyckats inom sina skilda områden. En som författare/journalist (Dilsa), en som sångerska (Dilba), och en som dansare (Dee). ;-D)

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)