Frvriden

Edman, Frida

| 2011

Unga män och barn försvinner i de norrländska skogarna, en man hålls instängd av sin fru i källaren, ett äktenskap är på upphällningen och en flicka kommer tillbaka, en flicka som har blivit vuxen i sinnet och bär på hämnd i sitt bröst. Ur Förvriden: "Jag heter Donnie. Född av en jungfru, i jungfruns tecken. Det är snart min födelsedag men jag slutade fira den för fem år sedan. Det var något som hände på min tolfte födelsedag när jag blev man. Något dunkelt, som mina tankar inte vill berätta för mig. Det var något som hände men som jag inte känner till. Det var då jag slutade räkna."

Natasha Illys

2011-11-10

Dramatisk prosa som faller platt, en tydlig nskan om att skapa stmningar av obehag som tyvrr ox faller d frfattaren inte verkar ha bestmt exakt vad det farliga r.

Ola Hultin

2011-10-03

Faktiskt riktigt kuslig skildring av vansinnet som bubblar under vardagens brckliga yta, i kanten av skogen och dess vsen.

Ing-Marie Haglund

2011-06-06

Mste sga att ojmn hgermarginal och inkonsekvent styckesindelning var det sista jag tnkte p nr jag strcklste boken.

Marianne Skoglund

2011-06-01

Lovvrt upplgg men genomfrandet haltar. Stundtals styltig sprkbehandling, ojmn hgermarginal och inkonsekvent styckesindelning frsvrar lsandet.