Första Moseboken

Crumb, Robert

| 2009

Robert Crumb började rita serier i mitten av sextiotalet och kom att personifiera begreppet underground med serier som Mr Natural och Fritz the Cat. Idag tillhör Crumb de mest betydelsefulla serietecknarna. De senaste fem åren har han ägnat sig åt att illustrera Första Moseboken, Bibelns första femtio kapitel, och förvandla berättelsen till en tecknad serie som saknar motstycke inom litteraturen och konsten. Han följer noggrant och troget originaltexten, som räknas till vår civilisations äldsta verk som fortfarande används, läses och tolkas, och som stått till grund för Islam, Kristendom och Judendom.

Erik Jonassson

2012-01-22

Jag gillar Crumb men inte ens han kan få ihop den här storyn. Man somnar helt enkelt efter alla dessa olika namnuppräkningar. Men tecknandet är det så klart inget fel på. 5 stjärnor till det. 1 till berättelsen...

Nils Thor

2011-02-18

Att illustrera hela första Mosebok är verkligen imponerande. Men kanske lämpar den sig inte så bra som serie. Det blir många stamtavlor och upprepningar.

Eyez Only

2010-06-03

Det här är den fjärde seriebibeln jag läser och den enda som varit svartvitt tecknad. Den består av Gamla Testamentet i sin helhet och varje teckning är fantastiskt fint gjord, med en enorm känsla och detaljrikedom. Det har tagit författaren fem år att fullborda detta verk och det märks att han lagt ned stor möda och omsorg. En jättefin bibel och jag hoppas att han gör Nya Testamentet oxå!