Första lagen - Det lockande stålet. Bok 1

Abercrombie, Joe

| 2009

Unionen har i århundraden varit världens mäktigaste rike, men generationer utan ett riktigt yttre hot har lett till dekadens, korruption och självbelåtenhet. I norr har barbarstammarna samlats under den blodtörstige kung Bethod och i söder söker gurkherna hämnd och ära. Men i Unionen gör de inre maktintrigerna och förvissningen om den egna överlägsenheten att man bara skrattar åt de varningar man får. Logen Niofingrar, ökänd krigare och slagskämpe med slut på tur, kapten Jezal dan Luthar, egenkär adelsman utan skrupler och självdisciplin och inkvisitor Glokta som har lärt sig allt om att tvinga fram information genom att själv utsättas för år av tortyr måste alla ta till sina talanger vare sig det gäller våld, bluffmakeri eller tillfogandet av smärta för att ta sig levande genom dagen. Det lockande stålet är hårdkokt, illusionslös fantasy med svart humor och oförglömliga karaktärer. Joe...

Miriam T

2011-11-03

Inte min typ av fantasy, men ändå läsvärd.

Läs min recension på min blogg:

Petter Nilsson

2011-03-18

Håller med om att det var för mycket slarv i översättningen.. riktigt dåligt!
Boken i sig kändes som att den var lovande, men den får skapa lite mer djup o spänning i de övriga böckerna för att kvala in bland min favoritserier om man säger så..

Anne M

2010-10-22

Lät lovande, fantasynoir. Men, nej. Det här var för segt.

Amanda N

2010-08-27

Trots att det inte är speciellt mycket action, och det i min mening går lite småtrögt, är det en bok man bara inte kan lägga ifrån sig. Karaktärerna är mycket intressanta och är det som gör hela boken.

Björn Scheidmann

2009-11-12

bra bok men väldigt mycket stavningsfel och liknande i översätningen