Första hustrun

Ulla Englund

2022-11-23

Sanna Carlborg

2017-09-05

Jag älskar idén att göra "den galna kvinnan på vinden" ur Jane Eyre till en mänsklig varelse. Det hade lyckats bättre om boken haft mer värme. Det är en avskalad, kall bok som förmedlar känslan av hopplöshet och orättvisa, men som inte gör Bertha helt och hållet levande för mig.

Lena L

2016-08-28

En fantastisk läsupplevelse.

Emma Svanberg

2015-02-22

Grät vid flera tillfällen i boken

Karin Lundberg

2013-08-03

Tyckte boken var lite svår på sina ställen. Bra men inte jättebra. Lite lik Duras "Älskaren".

Patrik Fjällström

2013-02-26

Den här borde alla läsa (speciellt i tider där sexism och främlingsfientlighet är väldigt aktuellt).

Edith Lata

2012-09-25

"She had left me thirsty and all my life would be thirst and longing for what I had lost before I found it."

Elias Chougui

2012-02-29

Åh, vad jag gillar böcker från Karibien! Det är så otroligt vackert skrivet och förklarat...
Och jag måste säga att denna bok var en av de bättre från det området av världen. Dock så tycker jag att händelseförloppet var aningen för snabbt. Personligen så tycker jag att boken hade varit bättre om den var femtio sidor längra. Men riktigt bra bok!

Merja A

2012-02-28

För mig hittils okänd författare har i "Sargassohavet" helt skrivit om "Jane Eyre". Trots att jag föredrar Charlotte Brontes klassiker har jag njutit mycket av denna bok som
med mystik, magi och olika exotiska inslag fängslar läsaren.

Anne M

2011-09-07

Man kan läsa boken utan att ha läst Brontës roman. Förmodligen har de flesta sett en filmatisering av Jane Eyre så man känner till historien. Antoinette, den första mrs Rochester, historia berättas av henne. Boken är inte speciellt tjock och går ganska snabbt att läsa. I den andra delen är det inte alltid direkt man förstår om det är Antoinette eller mr Rochester som berättar. Ingen beskrivs som en skurk utan det sätts in i ett logiskt sammanhang. mr Rochester som ett barn av sin tid och uppfostran i England, Antonettes utanförskap i kolonien tillhörande en överklass som som inte accepteras fullt vare sig där eller i England. Främling överallt. Vilken läsning man än gör av boken (böckerna), feministisk eller som en bild av de gamla kolonialmakternas inställning till sina forna kolonier så är det en läsvärd och fascinerande roman.

Sofia E

2011-06-24

Boken förutsätter ganska långt att man känner till intrigen i Jane Eyre; det är en intressant historia om den första mrs. Rochester.
Jag tror att en stor del av den första fruns galenskap berodde på en självuppfyllande profetia, med tanke på alla rykten som gick runt om henne. Samtidigt kan man ju tycka att vem som helst skulle bli galen av sättet hon behandlades på i den här berättelsen.

2010-06-27

Inte helt lättläst, men det är nog avsiktligt. En förutsättning är dock att Du läst Jane Eyre. Hat, en hänsynslös man, en maktlös kvinna. Mina drömmar vart tog ni vägen?