Försoning

McEwan, Ian

| 2003

Året är 1935 och på sommarens varmaste dag står 13-åriga Briony Tallis i fönstret till sitt flickrum och ser sin äldre syster Cecilia ta av sig kläderna och dyka ner i trädgårdens fontän, mitt framför ögonen på deras barndomsvän Robbie Turner. Det blir upptakten till en besynnerlig och skrämmande dag, och innan den är slut kommer de tre ungdomarnas liv att ha förändrats för alltid. Robbie och Cecilia kommer att ha överskridit en gräns vars existens de inte ens anat, och de blir offer för den yngre flickans fantasier, medan Briony begår en handling hon kommer att tillbringa resten av sitt liv med att försöka sona. Försoning är Ian McEwans hittills främsta roman, en väldig episk berättelse som för oss från lantlig idyll i 1930-talets England via andra världskrigets Frankrike och London till vår egen tid. Det är berättelsen om en kärlek som lyckats överleva trots allt, om skam...

Ida Fäldt

2024-01-02

Henrik Johansson

2019-10-28

Kanske lite för högt ställda förväntningar men som vanligt en fantastiskt bra skriven berättelse.

Helena Rasmusson

2019-03-06

Boken får ganska högt betyg, trots att det tog nästan 150 sidor innan jag blev fast. Det var värt det! Den växer & blir en mycket intressant historia. Boken väcker mycket tankar, en bok som man kan diskutera efteråt! Klart läsvärd tycker jag, trots seg start!

Zack Simone

2017-07-24

Läste inte färdigt förra gången. Det var dumt. Den växte till en mycket intressant helhet så småningom.

Evelina Austen

2014-11-18

Ganska trögstartad, men sedan blev den helt fantastisk. En av de bästa läsupplevelserna jag haft. Kunde börja spontangråta över historien flera veckor efter att jag läst den.

Emma Hortlund

2014-01-08

Del 1 av den här boken utspelar sig under en dag sommaren 1935 då trettonåriga Briony Tallis bror ska komma hem och Briony har skrivit en pjäs som henne kusiner ska medverka i. Men under dagen blir Briony vittne till systern Cecilia och tjänarens son Robbies sexuella relation, något som hon helt misstolkar, och i slutet av dagen lyckas hon få honom omhändertagen av poliser för ett brott som han inte har begått. I del 1 får man följa historien ur Brionys, Cecilias, deras mammas och Robbies perspektiv. Hela den här delen känns väldigt utdragen och långtråkig.

Del 2 är en enda lång krigsbeskrivning, och man följer bara Robbie när han är ute i krig. För min del känns den här delen helt ointressant.

Först i del 3 börjar boken bli intressant. Det blir på något sätt själva upplösningen, och man får se hur en trettonårig flickas falska vittnesmål kan förstöra livet för så många människor.

Epilogen är det som lyfter hela boken. Jag tycker fortfarande att boken var långtråkig, seg och ointressant, men med epilogen tycker jag ändå att den hade en poäng.

Anna-Lena Bergman

2012-10-26

Fängslande!!

Louise A

2012-07-01

Om inte en väninna rekommenderat mig att läsa den, så hade jag lagt av efter 30 sidor. Första halvan var trög men sen gick den inte att lägga ner.

greger andersson

2012-02-11

Inte lika koncis och nervkittlande som Amsterdam och Kärlekens raseri. Högre tempo eftersträvas och med tanke på att han fick bookerpriset för denna blev det lite av en besvikelse. Tyckte nog filmen var bättre...

Emma Utter

2011-12-08

Hade väldigt höga förväntningar, vilka tyvärr inte riktigt infriade sig. Jag gillar första delen, men stör mig på att språket blir lite väl pretentiöst ibland. Gillar upplägget att halva boken utspelar sig under en enda ödesdiger dag och att andra halvan sedan handlar om konsekvenserna av denna dag. Kan dock inte komma över att det känns som att jag hört berättelsen tidigare... den känns inte unik. Jag tyckte betydligt bättre om McEwans Lördag. Detta får bli en svag fyra.

Elisabeth E

2011-10-15

Fint språk men något långtråkig ibland.

Anna Dybeck

2011-10-06

En gripande bok. Tog lite tid innan den kom igång men när man väl vant sig vid språket (vackert, välformulerat med långa informationsmättade meningar - koncentration!) var den mycket engagerande.

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Så otroligt vackert skriven! Mitt hjärta blöder än för denna bok!

Karin Lundberg

2011-04-12

Helt fantastisk! Spännande, intressant, gripande, rörande... McEwan när han är som bäst!

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Den här fastnar verkligen. McEwan vet att behandla ett tema rätt och varsamt, för det här skulle så lätt kunna bli oerhört tamt och mediokert.
Men nej, det här är fylligt, engagerande och stimulerande.

Nanna Naumann

2010-03-16

Författaren är väldigt skicklig på att beskriva tillfällen, ögonblick. Att i dessa tillfällen gestalta en person och dess tankar - och visst finns det i detta en touch av Virginia Woolf. Samtidigt tycker jag att boken är något långrandig, att den tappar momentum då och då.

2010-01-28

Den enda underhållande bok som den prisade författaren McEwan har skrivit. Den är spännande, lärorik och fängslande skriven. Engelsmännens reträtt genom Frankrike är mästerligt beskriven.

2010-01-06

En femma både till bok och film. Vad är egentligen ett lyckligt slut? Gällande filmatiseringen så tycker jag mycket om filmer som inte är förutsägbara och det var den inte, trots att jag hade läst boken.

Maria Blomkvist

2010-01-03

Trots att McEwan är något ojämn i sin förmåga att trollbinda läsaren är "Försoning" ändå en djupt insiktsfull roman med ett slut som gör att både berättelsen och karaktärerna stannar kvar hos läsaren långt efter att man vänt sista bladet. Vad är sanning? Vad är fantasi? Och finns det tillfällen när skillnaden inte spelar någon roll?

Xenia Oxenstierna

2009-11-11

började på boken, tröttade.
såg filmen. tyckte om den