Frsoning

McEwan, Ian

| 2003

ret r 1935 och p sommarens varmaste dag str 13-riga Briony Tallis i fnstret till sitt flickrum och ser sin ldre syster Cecilia ta av sig klderna och dyka ner i trdgrdens fontn, mitt framfr gonen p deras barndomsvn Robbie Turner. Det blir upptakten till en besynnerlig och skrmmande dag, och innan den r slut kommer de tre ungdomarnas liv att ha frndrats fr alltid. Robbie och Cecilia kommer att ha verskridit en grns vars existens de inte ens anat, och de blir offer fr den yngre flickans fantasier, medan Briony begr en handling hon kommer att tillbringa resten av sitt liv med att frska sona. Frsoning r Ian McEwans hittills frmsta roman, en vldig episk berttelse som fr oss frn lantlig idyll i 1930-talets England via andra vrldskrigets Frankrike och London till vr egen tid. Det r berttelsen om en krlek som lyckats verleva trots allt, om skam...

Lste inte frdigt frra gngen. Det var dumt. Den vxte till en mycket intressant helhet s smningom.

Evelina Austen

2014-11-18

Ganska trgstartad, men sedan blev den helt fantastisk. En av de bsta lsupplevelserna jag haft. Kunde brja spontangrta ver historien flera veckor efter att jag lst den.

Emma Hortlund

2014-01-08

Del 1 av den hr boken utspelar sig under en dag sommaren 1935 d trettonriga Briony Tallis bror ska komma hem och Briony har skrivit en pjs som henne kusiner ska medverka i. Men under dagen blir Briony vittne till systern Cecilia och tjnarens son Robbies sexuella relation, ngot som hon helt misstolkar, och i slutet av dagen lyckas hon f honom omhndertagen av poliser fr ett brott som han inte har begtt. I del 1 fr man flja historien ur Brionys, Cecilias, deras mammas och Robbies perspektiv. Hela den hr delen knns vldigt utdragen och lngtrkig.

Del 2 r en enda lng krigsbeskrivning, och man fljer bara Robbie nr han r ute i krig. Fr min del knns den hr delen helt ointressant.

Frst i del 3 brjar boken bli intressant. Det blir p ngot stt sjlva upplsningen, och man fr se hur en trettonrig flickas falska vittnesml kan frstra livet fr s mnga mnniskor.

Epilogen r det som lyfter hela boken. Jag tycker fortfarande att boken var lngtrkig, seg och ointressant, men med epilogen tycker jag nd att den hade en pong.

Anna-Lena Bergman

2012-10-26

Fngslande!!

Louise A

2012-07-01

Om inte en vninna rekommenderat mig att lsa den, s hade jag lagt av efter 30 sidor. Frsta halvan var trg men sen gick den inte att lgga ner.

greger andersson

2012-02-11

Inte lika koncis och nervkittlande som Amsterdam och Krlekens raseri. Hgre tempo efterstrvas och med tanke p att han fick bookerpriset fr denna blev det lite av en besvikelse. Tyckte nog filmen var bttre...

Emma Utter

2011-12-08

Hade vldigt hga frvntningar, vilka tyvrr inte riktigt infriade sig. Jag gillar frsta delen, men str mig p att sprket blir lite vl pretentist ibland. Gillar upplgget att halva boken utspelar sig under en enda desdiger dag och att andra halvan sedan handlar om konsekvenserna av denna dag. Kan dock inte komma ver att det knns som att jag hrt berttelsen tidigare... den knns inte unik. Jag tyckte betydligt bttre om McEwans Lrdag. Detta fr bli en svag fyra.

Elisabeth J

2011-10-15

Fint sprk men ngot lngtrkig ibland.

Anna Dybeck

2011-10-06

En gripande bok. Tog lite tid innan den kom igng men nr man vl vant sig vid sprket (vackert, vlformulerat med lnga informationsmttade meningar - koncentration!) var den mycket engagerande.

Alice Erzmoneit

2011-06-20

S otroligt vackert skriven! Mitt hjrta blder n fr denna bok!

Karin Lundberg

2011-04-12

Helt fantastisk! Spnnande, intressant, gripande, rrande... McEwan nr han r som bst!

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Den hr fastnar verkligen. McEwan vet att behandla ett tema rtt och varsamt, fr det hr skulle s ltt kunna bli oerhrt tamt och mediokert.
Men nej, det hr r fylligt, engagerande och stimulerande.

Nanna Naumann

2010-03-16

Frfattaren r vldigt skicklig p att beskriva tillfllen, gonblick. Att i dessa tillfllen gestalta en person och dess tankar - och visst finns det i detta en touch av Virginia Woolf. Samtidigt tycker jag att boken r ngot lngrandig, att den tappar momentum d och d.

2010-01-28

Den enda underhllande bok som den prisade frfattaren McEwan har skrivit. Den r spnnande, lrorik och fngslande skriven. Engelsmnnens retrtt genom Frankrike r msterligt beskriven.

2010-01-06

En femma bde till bok och film. Vad r egentligen ett lyckligt slut? Gllande filmatiseringen s tycker jag mycket om filmer som inte r frutsgbara och det var den inte, trots att jag hade lst boken.

Maria Blomkvist

2010-01-03

Trots att McEwan r ngot ojmn i sin frmga att trollbinda lsaren r "Frsoning" nd en djupt insiktsfull roman med ett slut som gr att bde berttelsen och karaktrerna stannar kvar hos lsaren lngt efter att man vnt sista bladet. Vad r sanning? Vad r fantasi? Och finns det tillfllen nr skillnaden inte spelar ngon roll?

Xenia Oxenstierna

2009-11-11

brjade p boken, trttade.
sg filmen. tyckte om den