Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll

Löfdahl, Annica

| 2004

Flag from sv

3


Förskolebarns gemensamma meningsskapande kommer till uttryck i deras lek. Barn är sociala aktörer som utmanar sin omgivning och prövar nya mönster i leken. Den här boken visar att sammanhang och helheter är viktiga för barnen och att de är medvetna om lekens förutsättningar både materiellt, socialt och emotionellt. Boken hjälper läsaren att förstå hur leken ter sig ur barnens perspektiv och hur vi ska tolka dess mening och innehåll. I lekens kulturella teman reflekterar barnen om livet och de handskas med maktrelationer både i familjen och i samhället. I leken visar barnen att de kan ta ansvar för sin situation genom att skapa lösningar på olika problem. Barnen använder också kommunikationen i leken som ett redskap för att utveckla och upprätthålla status och positioner i kamratkulturen. Till grund för boken ligger en etnografisk studie av leksituationer bland förskolebarn i åldrarna 3?6...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok