Förrädare

Larsmo, Ola

| 2012

"Vi har för ögonblicket inga tecken på att anfallet också skulle utsträcka sig till svenskt territorium. Jag upprepar: i stunden finns ingenting som tyder på att Sverige skulle vara utsatt för fara. Våra vanliga källor har bekräftat att inga stridskrafter tycks vara avdelade för ett angrepp mot oss. Inte under dagens lopp. Han fortsatte: läget i Köpenhamn tycks lugnt, medan strider pågår i Osloområdet."April 1940. Danmark och Norge ockuperade. Det man förberett sig för på Byrån rycker allt närmare. Charlie Westerholm, nybliven underrättelseofficer, undrar vem de egentligen förväntas hålla ögonen på. Kommunisterna, de engelska vapentransporterna, den tyska underrättelsetjänsten ? eller den gryende norska motståndsrörelsen? Och någonstans på socialstyrelsen sitter en man som förser Tredje riket med svenska underrättelsetjänstens information om motståndsmän och judar. Ola Larsmos...

h4l h4rtl3y

2015-07-25

Det här är en mycket bra bok, med stark autentisk känsla. Larsmo är en mycket påläst och kunnig författare, som här lyckas berätta om svensk tvehågsenhet under kriget, utan att aldrig bli domderande. Det är en stor berättelse om lojaliteter. Och om en tid i svensk historia som behöver öppnas upp och berättas igen.

Dessutom. Detta är en berättelse om vår egen tid. Om att välja lojaliteter. Och att inte gå den enkla vägen. En berättelse som vi behöver påminnas om gång efter gång, tyvärr.

Lars Sederlin

2013-01-08

riktigt riktigt bra. Triller med substans.

Maria Eriksson

2012-10-21

En svensk tiger var en kampanj i Sverige under andra världskriget. Syfte var varna allmänheten för att äventyra den svenska neutraliteten. I tystnaden under ytan fanns starka krafter med olika agendor beroende på krigets utveckling och vem som tycktes segra. Ola Larsmo, som skrivit flera romaner baserade på historiska skeenden, har nu skrivit en thriller i ”Le Carre-stil” som förlaget benämner den. Om man med det menar en spänningsfylld bladvändare misstar man sig. Bokens huvudperson Charlie är med på Bollhusmötet i Uppsala 1939 där studenter protesterade mot den ”hejdlösa judeinvationen”, som var att 10 tyska, judiska akademikerflyktingar skulle komma från Nazityskland. Han hör till dem som upprörs över sina studiekamrater och blir efter mötet rekryterad som underrättelseofficer med en hemlig uppgift att också hålla koll på misstänkta förrädare inom de staber och myndigheter som har att göra med kontraspionage och flyktingpolitik. Det är en väldigt förvirrande bild av svensk utrikes- och försvarspolitik under kriget. ”Finlands sak är vår”, men det var inte på samma sätt med Norge och Danmark? Det är svårt att hålla isär trådarna. Inom militären finns många som hoppas att Tyskland ska vinna, men när den tyska krigslyckan vänder, måste de planera för ett annat scenario. Det är en situation med misstro åt alla håll. Tiden och personerna skildras trovärdigt, men eftersom man inte vet vem som är vän eller fiende är boken svårläst i början. Ändå var det kanske precis så det var. Bokens tema är högst aktuellt idag, med kritiserad flyktingpolitik, ökande nazistiska strömningar och judehat. En bra skildring av ett inte så vackert historiskt förflutet.

(Publicerat i Norran 19 oktober 2012)

Maria Eriksson

2012-10-21

En långsam thriller om svensk underrättelsetjänst under andra världskriget. Ola Larsmo är en mästare på att gestalta historiska skeenden som man anar att han läst in sig på ur autentiskt material. Sverige var verkligen ett schizofrent samhälle under den här tiden. Det fanns olika krafter som verkade i det fördolda med agendor som förändrades eftersom kriget fortskred. Inte särskilt lättläst men intressant om man ger den tid.