Förödmjukade och förnedrade

Fjodor Dostojevskijs mästerverk romanen Förödmjukade och förnedrade i nyöversättning och med efterord av Bengt Samuelson. Berättare är författaren Ivan Petrovitj som är döende i tuberkulos och ser tillbaka på sitt liv. Han minns sin gränslösa kärlek till Natasja och deras utsatthet i skuggan av den manipulerande rike fursten Valkovskij, som är girigheten och elakheten personifierad.

Fredrik

2020-02-12

”De förtrampade” (1912) Är en läsvärd om än något omständig Dostojevskij. De gripande inslagen av nöd och misär samt villkorslös barmhärtighet och kärlek utgjorde ett starkt och övertygande berättarstoff. Men den tärande amorösa historien i dunkla självdestruktiva förtecken tog lite väl stort utrymme... Slutet var även förutsägbart och tämligen tillspetsat... Ett rättvist helhetsbetyg skulle nog kunna vara 3,5 men i vissa stunder som sagt mycket bättre än så...

Jouni Gustafsson

2016-11-28

Dostojevskij är en av mina absoluta favoriter. Kul att läsa ett av de mindre kända verken av honom.
Inledningsscenen -den gamle mannen och hunden - är magnifik.
Sedan lever boken inte riktigt upp till Dostojevskis vanliga nivå av djup i intrig och persongalleri.
Men karaktärerna i boken är ändå på D:s sedvanliga sätt fulla av känslor och levandegjorda på ett fantastiskt sätt.
Sammantaget lever boken inte upp till nivån på D:s stora verk som "brott och straff eller "idioten", men ändå en mycket god läsning.

Sara .

2011-07-19

Så mästerligt språkbruk att fokus försvinner från handlingen.