Frnimmelse av dd

Anderson, Louise

| 2005

Erin Paterson r en respekterad yrkeskvinna som driver familjens advokatfirma i Glasgow med jrnhand. Men med privatlivet r det smre stllt. Hennes pappa har nyligen drabbats av stroke, frhllandet till mamman r anstrngt, systern r alldeles fr lsslppt och brodern tog livet av sig fr ngra r sedan. Och inte blir saken bttre nr hon ertappar sin pojkvn med en annan kvinna ? samma dag som hennes skolkamrat Lucy hittas mrdad. I ett verilat gonblick begr Erin ett enda litet misstag och pltsligt kastas hela hennes tillvaro omkull. Arbetskamraterna vnder henne ryggen och pressen publicerar kritiska artiklar. Frgan r hur hon ska lyckas hlla sig upprtt nr skuggor frn det frflutna trnger sig p och hotar att avslja familjehemligheter som ingen vgat konfrontera tidigare. Louise Anderson r en lovande ny talang som jmfrts med bland andra Elizabeth George. I debutromanen...

alkb bokblogg

2011-07-16

Erin Paterson r en respekterad yrkeskvinna som driver familjens advokatfirma i Glasgow med jrnhand. Men med privatlivet r det smre stllt. Hennes pappa har nyligen drabbats av stroke, frhllandet till mamman r anstrngt, systern r alldeles fr lsslppt och brodern tog livet av sig fr ngra r sedan. Och inte blir saken bttre nr hon ertappar sin pojkvn med en annan kvinna samma dag som hennes skolkamrat Lucy hittas mrdad.

(Sammanfattning frn bokus.com)

Frnimmelse av dd r en roman som p ett utmrkt stt skildrar en framgngsrik kvinna som utan att ens veta om det begr ett desdigert misstag. Ett misstag som kommer att st henne dyrt. Vldigt dyrt.

Louise Anderson avsljar undan fr undan de horribla saker som Erin och hennes syster Bront har ftt vara med om under hela deras uppvxt. Dessa avsljanden kastas inte in i handlingen utan de smlter smidigt ihop med intrigen p ett naturligt stt.

Det r en kriminalroman med ett sllan skdat djup. Hr finns teman som svek, missriktad krlek, misstnksamhet och smrta. och inte minst har den starka psykologiska inslag. Samtidigt har den alla ingredienser som en bra kriminalroman ska ha. Med vad som frmst skiljer den frn en normal kriminalroman r de starka psykologiska inslagen som genomsyrar hela berttelsen. Den psykologiska biten r mest tydlig hos Erins mamma som r ett utmrkt exempel p vad som hnder med ens psyke om man hela tiden frpassar otrevliga saker dr ens medvetande inte nr. Det gr vldigt bra att frtrnga saker under en vldigt lng tid, men sanningen hinner alltid upp en till slut och efter r av frnekande och borttrngning gr sanningen n mer ont. D fr man fr sin egen skull hoppas att det inte gr som fr Erins mamma. . . .

Obs: liten spoiler!!

Slutet r genialt och p samma gng hgst irriterande. En historia avslutas, men en annan tar vid och sedan r det bara slut. Nu mste jag fort som attan f tag p bok nummer tv i serien fr jag vill verkligen veta hur det gr och jag vill som vanligt veta det NU.